زمین در آستانه شکستن رکورد گرمایش جهانی در سال 2024!!

دانشمندان هواشناسی معتقدند گرمایش زمین در سال 2024 از رکورد سال قبل نیز فراتر خواهد رفت!

گرمایش جهانی 2023

سازمان های ناظر تغییرات آب و هوایی اتحادیه اروپا امروز 10 ژانویه اعلام کردند:"باوجود انکه دمای زمین در سال 2023 از مرز بحرانی 1.5 درجه گذشت و به گرم ترین سال ثبت شده در طول تاریخ تبدیل شد. اما، سال 2024 می تواند فاجعه بارتر از این باشد."

سازمان C3S وایسته به اتحادیه اروپا در گزارش اخیر خود مدعی شد که تغییرات آب و هوایی امواج گرما، خشکسالی و آتش سوزی های جنگلی را در سراسر سیاره تشدید کرد و دمای جهانی را 1.48 درجه سانتیگراد بالاتر از دوران انقلاب صنعتی رساند. سرویس تغییرات آب و هوایی کوپرنیک (C3S) گزارش داد که تغییرات آب و هوایی موج های گرما، خشکسالی و آتش سوزی های جنگلی را در سراسر سیاره تشدید کرد و دماسنج جهانی را 1.48 درجه سانتیگراد بالاتر از معیار قبل از دوران انقلاب صنعتی رساند. سامانتا برگس، معاون سازمان (C3S) گفت: «این اولین سالی است که گرمای همه روزهای آن بیش از یک درجه گرمتر از دوران قبل از انقلاب صنعتی رسید.

گرمایش جهانی2023 گزارش

بدون شک دمای زمین در سال 2023 حداقل نسبت به 11 هزار سال پیش افزایش چشمگیری داشته است. طبق گفته سخنگوی C3S  دما در سال 2023 احتمالاً بیشتر از هر دوره ای در حداقل 100000 سال گذشته است. آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد در مورد این گزارش گفت:" سال پیش در واقع یک هشدار برای ما بود که اگر اقدامات مناسبی در این زمینه انجام ندهیم چه فاجعه ای رخ می دهد." به گفته دانشمندان گرمای زمین در نیمی از سال از حد استاندار 1.5 درجه سانتیگراد فراتر رفت و فجایع زیادی را در سراسر جهان به بار آورد. افزایش دما فقط به معنای تغییرات آب و هوایی نیست بلکه با خود اتفاقات زیادی را به دنبال خواهد داشت.

گرمایش جهانی2023 گزارش دما

اما اگر میانگین گرمایش جهانی طبق پیش بینی دانشمندان در خوش بینانه ترین حالت در سال 2024 به 1.5 درجه سانتیگراد برسد، به این معنا نیست که جهان نتوانست به اهداف موافقتنامه پاریس دست پیدا کند. این تنها زمانی اتفاق می افتد که دمای زمین به طور مداوم برای چند سال بالای این آستانه بماند. طبق توافق پاریس دمای زمین بعد از یک دوره افزایش دوباره کاهش پیدا خواهد کرد. بنابراین، هنوز برای قضاوت زمان زیادی داریم! افزایش گرمایش جهانی در سال 2023 منجر به وقوع بلایای زیادی در سراسر زمین شد. به عنوان نمونه: آتش‌سوزی‌های گسترده در کانادا، خشکسالی شدید در شاخ آفریقا یا خاورمیانه، موج گرمای بی‌سابقه تابستان در اروپا، ایالات متحده و چین، علاوه بر همه این ها گرمای بی سابقه زمستان در استرالیا و آمریکای جنوبی!

اد هاوکینز، استاد تغییرات اقلیمی دانشگاه ریدینگ که در این تحقیقات حضور نداشت، گفت: «اتفاقات این چنینی بیشتر خواهد شد مگر این که ما از مصرف سوخت‌های فسیلی فاصله بگیریم و به انتشار خالص صفر برسیم. ما نسل بشر از عواقب کارهای خودمان رنج خواهیم برد.» یافته های موسسه C3S یک ماه پس از دستیابی به توافقنامه آب و هوایی در جلسه سالانه اخیر COP28 در دبی منتشر شد. در این اجلاس سالانه از سوخت های فسیلی به عنوان عامل اصلی گرم شدن آب و هوای زمین یاد شد. جان مارشام، استاد علوم جوی در دانشگاه لیدز گفت: «ما باید هر چه سریع تر مصرف سوخت‌های فسیلی را به سرعت کاهش دهیم و به صفر برسیم تا آب و هوای مطلوبی که همه ما به آن وابسته هستیم، برسیم.»

البته یک فاجعه دیگر هم در سال 2023 رخ داد. دمای جهانی دو روز در نوامبر گذشته تا 2 درجه از دوران قبل از انقلاب صنعتی فراتر رفت. مرکز C3S پیش بینی می کند که 12 ماه منتهی به فرویه یا ژانویه 2024 دمای زمین از 1.5 درجه هم بالاتر خواهد رفت. بورگس، دانشمند اقیانوس شناس در دانشگاه نیویورک، گفت: « منابع اطلاعات آب و هوایی قابل اعتماد ما مربوط به سال 1850 می شود. اما داده های بدست آمده از حلقه های درخت، هسته های یخ و رسوب نشان می دهد که دمای اقیانوس در سال 2023 نسبت به حداقل 100000 سال گذشته فراتر فراتر رفته است.» رکورد گرمای هر قاره در سال 2023 شکسته شد. دمای اروپا در سال گذشته 0.17 درجه سانتی گراد از سال 2020 بیشتر شد. این روند به احتمال زیاد تا سال 2024 به اوج خود خواهد رسید. گرمای بی سابقه ژوئن تا دسامبر گذشته این فرضیه را تایید می کند. علاوه براین، دمای اقیانوس ها نیز مانند خشکی ها به صورت غیرعادی افزایش داد و رکورد فصلی را در ماه آوریل شکست.

افزایش CO2 و متان

افزایش دمای اقیانوس ها به آبزیان آسیب می زند و به علاوه؛ شدت طوفان های دریایی را افزایش می دهد. اقیانوس ها حدود 90 درصد گرمای تولید شده از فعالیت های انسانی را جذب می کند و نقش مهمی در تغییرات آب و هوایی زمین بازی می کنند. افزایش دما ذوب یخ های قطبی را سریع تر می کند و باعث بالارفتن سطح آب دریاها می شود. سطح یخ های قطب در سال 2023 به طرز بی سابقه ای کاهش پیدا کرد.

گرمایش جهانی 2023 دی اکسید کربن

کارلو بوونتمپو، مدیر C3S می‌گوید: «اتفاقات اخیری که شاهد آن بودیم، به وضوح نشان می دهد که ما در حال حاضر چقدر از آب و هوای تمدن اصلی خود فاصله داریم.» در سال 2023، غلظت دی اکسید کربن و متان به ترتیب به رکورد 419 قسمت در میلیون و 1902 قسمت در میلیارد رسید. بر اساس گزارش برنامه محیط زیست سازمان ملل متحد (UNEP)، متان پس از گاز دی اکسید کربن دومین عامل گرمایش جهانی محسوب می شود و مسئول حدود 30 درصد افزایش دمای جهانی از زمان انقلاب صنعتی است.


چاپ