توقیف قانونی قرص‌های فنتانیل در آمریکا از سال ۲۰۱۷ بیشتر شد!

قرص فنتانیل یک داروی اعتیاد آور و خطرناکی است که معمولا با مواد مخدرهایی مانند هروئین و کوکائین مخلوط می شود. فنتانیل در اثر مصرف بیش از حد می تواند مرگ آور باشد.

قرص فینتانیل

با نگاهی به عنوان این مقاله می توان دریافت که سوء استفاده از داروهایی مانند فنتانیل رواج زیادی پیدا کرده است. بسیاری از فروشندگان مواد مخدر این دارو را با هروئین و کوکائین مخلوط می کنند. تنها در آمریکا بین سال های 2017 تا 2023 تعداد تشنج ناشی از مصرف فنتانیل تا 1700 درصد افزایش یافته است. غرب ایالات متحده بیشترین آمار مصرف این دارو را به خود اختصاص داده اند. طبق آمارهای قانونی در سال 2023 حدود نصف تشنج هایی که در مراکز درمانی گزارش شد براثر مصرف فنتانیل بود.

پلیس فدرال ایالات متحده در سال 2023 حدود 115.6 میلیون قرص فنتانیل را کشف کرد. تیم تحقیقاتی به سرپرستی کارشناسان دانشکده پزشکی NYU Grossman و دانشگاه فلوریدا اعلام کردند:" این اولین بار است که چنین آمارهای دقیقی در مورد تشنج منتشر می‌شود. در این گزارش بین مصرف پودر و قرص فنتانیل و قرص‌ها تفاوت قائل شده اند."

توقیف مواد مخدر توسط پلیس در عرضه دارو و دسترسی به آن نقش دارد. اما نشان دهنده شیوع مصرف غیرقانونی مواد مخدر نیست. فنتانیل یک ماده افیونی مصنوعی است که 50 برابر قوی‌تر از هروئین عمل می کند. این ماده در دو سوم موارد مصرف بیش از حد مواد مخدر نقش دارد. سالانه بیش از 100000 نفر بر اثر مصرف بیش از حد مواد مخدر جان خود را از دست می دهند.

نتایج تجزیه و تحلیل داده ها که به صورت آنلاین در 13 می در مجله بین المللی سیاست دارویی منتشر شد، نشان داد که آمارهای تشنج ناشی از مصرف فنتانیل در مناطق مختلف ایالات متحده با هم فرق دارد. به عنوان نمونه:

غرب آمریکا: در ابتدا تشنج ناشی از فنتانیل در این منطقه کمتر رایج بود، اما تا سال 2023، این منطقه بیشترین تعداد تشنج و همچنین 85 درصد از مصرف قرص های فنتانیل مصادره شده را به خود اختصاص داده است. اکثر این تشنج ها ناشی از مصرف پودر فنتانیل بوده که به راحتی می توان از آن برای تهیه داروهای تقلبی و کشنده استفاده کرد.

جنوب: بالاترین نرخ کلی تشنج فنتانیل را دارد.

غرب میانه: به طور کلی تشنج های فنتانیل کمتری در این منطقه رخ داده است ، اما محققان شاهد افزایش قابل توجهی در تشنج های ناشی از قرص فنتانیل بوده اند.

جوزف جی. پالامار، سرپرست تیم تحقیقاتی گفت: «حدود نیمی از فنتانیل کشف‌شده به شکل قرص است، که نشان می‌دهد چشم‌انداز مواد مخدر غیرقانونی به سرعت تغییر کرده است. قرص فنتانیل نه تنها شروع مصرف را برای افراد راحت تر می‌کند، بلکه افرادی که قرص‌های غیرقانونی می‌خرند را به طور ناخواسته در معرض فنتانیل قرار می دهد.»

در کل ایالات متحده بین سال‌های 2017 تا 2023، 66303 تشنج رخ داد که 67.3 درصد آنها بر اثر مصرف پودر فنتانیل و 32.7 درصد به شکل قرص فنتانیل بود. تعداد کل تشنج ها در این بازه زمانی بیش از 1700 درصد افزایش یافت. در سال 2023، ایالت هایی که بیشترین تعداد تشنج را داشتند فلوریدا، آریزونا و کالیفرنیا بودند. بیشترین تعداد تشنج براثر مصرف قرص فنتانیل در آریزونا، کلرادو و نیومکزیکو بود. Northeast کمترین آمار قرص های کشف شده را در سال 2023 به خود Palamar معتقد است که تشخیص هر گونه فنتانیل در تشنج دارویی می تواند نشانه ای از مصرف بیش از حد مواد مخدر باشد.


چاپ