هوش مصنوعی چت جی بی تی/ ChatGPT چیست و چگونه کار می کند؟!

هوش مصنوعی چت جی بی تی/ ChatGPTساخت شرکت معروف OpenAI است. این ربات می تواند با کاربر تعامل برقرار کند و به پیچیده ترین سئوالات در کسری از ثانیه پاسخ دهد.

chatGBT ربات چت

ربات چت جی بی تی/ ChatGPT در حال حاضر به یکی از موضوعات ترند روز تبدیل شده است. احتمالا نام این ربات برای شما آشناست اما از نحوه کار آن اطلاعات دقیقی ندارید. ما در این مقاله قصد داریم شما را با نحوه کار آن آشنا کنیم پس تا انتهای مطلب با ما همراه باشید.

ربات چت جی بی تی/ ChatGPT قادر است با کمک فناوری 3 GPT- می تواند زبان طبیعی کاربر را پردازش کند. به عبارت دیگر، این قابلیت را دارد که با کاربر مانند یک انسان مکالمه کند. در حقیقت مثل غول چراغ جادو عمل می کند، کاربر سئوالی از این ربات می پرسد و چت جی بی تی بر اساس آن اطلاعاتی را در اختیار او قرار می دهد.


chatGBT/نحوه ساخت چت جی بی تی


شرکت OpenAI مستقر در سانفرانسیسکو، این ابزار مبتنی بر Al را به منظور پاسخگویی به پیچیده ترین سئوال های مکالمه محور طراحی و ساخته است. این ربات آموزش دیده تا به سئوالات کاربران انسانی پاسخ های مناسب و دقیق بدهد.


یکی از محصولات معروف این شرکت، مدل دال-ای ( DALL·E) است که از طریق دریافت دستورات متنی تصویر تولید می کند. شما به این الگوریتم یادگیری عمیق کافی است موضوعی بدهید و این ابزار طبق آن تصویر می سازد و نمایش می دهد. مدیر عامل شرکت اوپن آل شخصی به نام سام آلتمن است که قبل از این رئیس شرکت Y Combinator بود.


شرکت مایکروسافت، یکی از سرمایه گذاران اصلی این شرکت است. آنها با کمک هم توانستند پلتفرم هوش مصنوعی Azure را توسعه دهند. بر اساس گزارش جدیدی که خبرگزاری رویترز منتشر کرد، مایکروسافت قصد دارد برای توسعه ChatGPT سرمایه گذاری خود را در شرکت OpenAI افزایش دهد.

توانایی چت جی بی تی در ارائه پاسخ دقیق به پرسش های کاربران خیلی خارق العاده است. این ربات می تواند نحوه تعامل کاربران را با کامپیوتر تغییر دهد. محصول جدید شرکت سانفرانسیسکویی بر اساس مدل (large language model) پیاده سازی شده است. مدل زبان بزرگ یا(large language model) می تواند کلمه بعدی یک جمله را حدس بزند.


یادگیری با بازخورد انسانی یا به اصطلاحRLHF(Reinforcement Learning with Human Feedback) در حقیقت یک لایه اضافی آموزشی است که از عکس العمل کاربر برای کمک به ChatGPT استفاده می‌کند. ربات چت بات با استفاده از این لایه، قابلیت اجرای دستورات متنی و ارائه پاسخ های مناسب به کاربر را پیدا می کند.

مدل زبانی بزرگ

همانطور که در بالا اشاره کردیم، چت جی پی تی از روی مدل زبانی بزرگی (large language model) یا LLM ساخته شد. سازندگان مدل‌های مبتنی بر (LLM) را از طریق داده هایی که به آن ها داده شد، آموزش می دهند تا بتوانند محل دقیق کلمه را درون یک جمله پیش‌بینی کنند. هر چه داده های بیشتری به این مدل های زبانی داده شود، تعداد کارهایی که می توانند انجام دهند نیز افزایش پیدا می کند.


دانشگاه استفورد در مورد فناوری 3 GPT- گفت:

3 GPT- ، ۱۷۵ میلیارد پارامتر دارد و از روی ۵۷۰ گیگابایت متن آموزش دیده است. اگر بخواهیم فناوری جدی را با مدل قبلی مقایسه کنیم، مدل قبلی یعنی 2GPT- با یک و نیم میلیارد پارامتر، ۱۰۰ برابر کوچکتر از جی.بی.تی-3 می باشد.


چاپ  
غزاله دست افکن
عشق
بسیار عالی
0
فاطمه کارگر
انگیزشی
انرژی مثبت
0
غزاله دست افکن
امشب غذا چی بخورم
خیلی خوب است
0