نصف یخچال های طبیعی زمین تا سال 2100 از بین می روند!

اگر فرض کنیم همه کشورهای جهان به توافق نامه تغییرات آب وهوایی پاریس پایبند باشند، باز هم یخچال‌های طبیعی زیادی را از دست می دهیم.

یخچال های طبیعی

مطالعات جدید نشان می دهد تاثیر از بین رفتن یخچال های طبیعی نسبت به چیزی که فکر می کردیم بیشتر است. پیش بینی می شود نصف یخچال‌های زمین تا سال 2100 ذوب خواهند شد. حتی اگر به توافق‌نامه پاریس (افزایش سالانه 1.5 درجه سلسیوس دما) پایبند باشیم! طبق نتایج این بررسی، نیمی از این تغییرات تا 30 سال آینده رخ خوهد داد.


محققان معتقدند حتی در خوش‌بینانه‌ترین حالت ممکن، یعنی اگر میزان گرمایش سالانه زمین 1.5 درجه سلسیوس زمین شود باز هم 49 درصد از یخچال‌های طبیعی را در چند سال آینده از دست خواهیم داد. نتایج این مطالعه به تازگی در مجله Science منتشر شد.


بر اساس این نتایج اگر روند گرمایش جهانی فعلی که 2.7 درجه سلسیوس است ادامه پیدا کند، وضعیت به مراتب بدتر از این می شود و ما شاهد از بین رفتن 68 درصد از یخچال های طبیعی تا 2100 خواهیم بود. اگر این پیش بینی درست باشد، تا پایان قرن 21 هیچ یخچالی در مناطق غرب کانادا، اروپای مرکزی و ایالات متحده باقی نمی‌ماند.

افزایش سطح دریاها با ذوب یخچال ها

ذوب یخچال ها به افزایش سطح دریاها منجر می شود. تأمین آب حدود 2 میلیارد نفر در معرض خطر قرار می گیرد و احتمال وقوع بلاهای طبیعی مانند سیل افزایش می‌یابد. در این مطالعه، تمام یخچال های موجود در خشکی زمین به‌جز یخچال‌های گرینلند و قطب جنوب بررسی شده‌اند.

اگر دما حداکثر تا 1.5 درجه سلسیوس افزایش یابد، میانگین سطح آب دریاها از سال 2015 تا 2100 تا 90 میلی‌متر افزایش پیدا می کند. اما اگر دما حداکثر تا 2.7 درجه سلسیوس بالا رود، یخ‌های قطب ذوب می شوند و سطح آب دریاها را تا 115 میلی‌متری افزایش می دهند. محققان در این مطالعه، افزایش سطح دریا را تا 23 درصد بیشتر از مدل‌های قبلی تخمین زده اند.


این تیم تحقیقاتی از داده‌های ماهواره ای جمع آوری شده در دو دهه قبل برای نقشه برداری از یخچال‌های طبیعی موجود در زمین استفاده کرده است. نتایج قبلی از روی اندازه گیری یخچال‌‎های طبیعی به دست آمده بود. اما، با پیشرفت فناوری محققان حالا می توانند از هر 200 هزار یخچال طبیعی زمین نقاط داده ای به دست بیاورند. این اولین باری است که محققان می توانند با سناریوهای مختلف تغییرات آب وهوایی، تعداد یخچال های از بین رفته را مشاهده کنند.

 های فن تک از شما دعوت می کند نظرات خود را در مورد این مقاله به اشتراک بگذارید.


چاپ