تست واکسن کرونا مشترک ایران و کوبا روی 50 هزار داوطلب

سخنگوی سازمان غذا و دارو"کیانوش جهانپور" اعلام کرد مرحله سوم آزمایشات بالینی واکسن کرونا مشترک ایران و کوبا روی ۵۰ هزار نفر داوطلب در بهمن و اسفند 1399 طبق وعده رئیس انستیتو پاستور انجام خواهد شد. تولید انبوه آن نیز پس از اینکه این واکسن به تایید نهایی برسد، در دستور کار قرار خواهد گرفت.
سخنگوی سازمان غذا و دارو بیان کرد در چهار مسیر به دنبال تیه واکسن کرونا هستیم، خرید مستقیم از تولیدکنندگانی که تایید نهایی را دریافت کردند مسیر اول می باشد، در ادامه خرید از سبد مشترک کوواکس مسیر دوم است و تولید واکسن داخلی مسیر سوم و در پایان نیز تولید مشترک این واکسن با کشورهای معتبر در حوزه تولید واکسن مسیر چهارم خواهد بود.

corona

در ادامه جزئیات تولید واکسن کرونا مشترک ایران و کوبا را اینگونه بیان کرد، در حال حاضر در مسیر تولید مشترک واکسن کرونا ویروس تنها با یک کشور همکاری داریم که به شکل مشترک اقدامات ضروری در این حوزه صورت گرفته و تحت نظارت پاستور مرحله اول آن انجام شده است.
وی با اشاره به این موضوع که موسسه کوبا پر سابقه است و پیش از این با انستیتو پاستور همکاری داشته است گفت از روش اسویونیت پروتئین در تولید این واکسن مشترک استفاده شده است، و قسمتی از پروتین آر بی دی ویروس را تولید می‌کند. این روشبا فناوری پیشرفته ای در تولید واکسن شناخته شده است. که فناوری آن به کشور ما نیز انتقال پیدا کرده است.


چاپ