خطر فرونشست در انتظار اصفهان

کارشناسان منابع طبیعی اعلام کردند ذخایره منابع آبی استان اصفهان تا ده سال آینده به پایان خواهد رسید و خطر فرونشست شهر، زندگی مردم را با مخاطره روبرو خواهد کرد. برای کسب اطلاعات بیشتر تا پایان مطلب با های فن تک همراه باشید.

ESFAHAN 1

زمین در شهرهای زیر 800 هزار نفر خانوارهای مسکونی و همینطور در مراکز مهمی مانند میدان بزرگ امام خمینی(نقش جهان)، سه فرودگاه، دو پالایشگاه نفت خام و شش هزار آثار باستانی؛ خالی خواهد شد. ذخایر آب موجود در دشت آبخوان که محدوده بین اصفهان-برخوار را شامل می شود، تا حدود 9 سال دیگر پایان یافته و شهر در خطر فرونشست قرار خواهد گرفت.
میزان آب موجود در ذخایر دشت آبخوان حدود 4.5 میلیارد مکعب می باشد که از این میزان، مقدار 311 تا 512 میلیون متر مکعب به عنوان مصرف سالانه استفاده می شود. اگر برای نجات دشت آبخوان اقدامی صورت نگیرد، این سرمایه با ارزش را در سال های 1409 تا 1416 به صورت کامل از دست خواهیم داد. به بیان بهتر، اصفهان تنها 9 سال دیگر زمان دارد تا خود را از این تهدید نجات بدهد.
مدیرکل سازمان زمین شناسی و اکتشافات معدنی استان اصفهان و استاد نادی عضو هیئت علمی دانشگاه نجف آباد اصفهان این خبر را اعلام نمودند و اضافه کردند در حال حاضر هم اقداماتی جهت تخلیه بخشی از قسمت های مسکونی شهر به دلایل ظاهر شدن آثار فرونشست در ساختمان ها، صورت گرفته است.


رگ حیاتی اصفهان خشکید
زاینده رود رگ حیاتی شهر اصفهان دوباره خشک شد. وزارت نیرو چندی قبل اعلام کرد که ذخایر آبی بیشتر سدهای کشور خالی مانده و این خبر وحشتناک، حاکی از سال سخت آبی برای همه ما خواهد بود. در این بین اصفهان در وضعیت هشدار قرار گرفته است و کارشناسان اعلام کردند تنها کمتر از 10 سال دیگر فرصت داریم تا این شهر را نجات دهیم. این تهدید فقط محدوده منابع آبی را شامل نمی شود بلکه در حد وسیع تری پیش خواهد رفت، مانند ایجاد حفره هایی در سطح زمین به دلیل خالی شدن سفره های زیر زمینی که باعث می شود خاک زمین سست شده و مناطق مختلف اصفهان نشست پیدا کند.
در هفته های اخیر دو نشست در خیابان های آمادگاه شرقی و آپادانا اتفاق افتاده بود. البته در خبرگزاری ها اعلام شده بود که این حادثه به دلیل نشت آب از لوله های پوسیده بوده است. اما اگر عمیق تر نگاه کنیم این احتمال وجود دارد که به دلیل فرونشست اختلاف سطحی که بین لوله های انتقال آب ایجاد شده، علت شکستگی لوله آب بوده باشد.
مدیر کل سازمان زمین شناسی معتقد است که، بعید به نظر می رسد در مدت یک شب حجم زیادی آب توسط خاک جذب شود و بتواند حفره ای به ابعاد طولی هفت متر و عرض یک تا دو متر و به ارتفاع پنج تا شش متر ایجاد کند.
حجم فاجعه به اینجا ختم نخواهد شد. فرض کنید که زمین زیر اتوبان ها، دکل های برق و خطوط انتقال لوله گاز یا نفت دچار فرو نشست شود با چه صحنه های دلخراشی مواجه خواهیم بود؟!!!
وی اضافه کرد: وسعت ترک های ایجاد شده در مناطقی نظیر ابو زیدآباد کاشان، مشکات، دوایر متحد‌المرکز در شمال سن‌سن فرودگاه اصفهان، فروچاله‌ها در شمال طاهرآباد، شمال موغار، دندریتی یا شاخه درختی در شرق امامزاده آقا علی عباس، شمال ایستگاه شهرآب، طولی در مهیار به وضوح به چشم می خورد.


این کارشناسان اعلام کردند تنها راه نجات از این بحران و کنترل سرعت زیاد فرونشست شهر، دولت باید برداشت‌های آب از دشت آبخوان را به حداقل برساند و در مقابل آبخوان را احیا کند، زیرا اصلی‌ترین منبع تامین منابع آبخوان دشت اصفهان-برخوار، حفظ جریان دائمی زاینده‌رود از مسیر سراب تا پایاب است.


چاپ