اتهامات اخیر ایلان ماسک باعث کاهش ارزش سهام تسلا شد

اتهاماتی که به تازگی ایلان ماسک را هدف قرار دادند مانند آزار و اذیت جنسی یکی از کارمندان و انتقاد شدید او از حزب دموکرات ایالات متحده سبب شد که ارزش سهام شرکت خودروسازی تسلا به پایین ترین سطح خود نسبت به سال گذشته رسیده است. برای کسب اطلاعات بیشتر از دلایل سقوط ارزش سهام تسلا تا پایان مطلب با های فن تک همراه باشید.

تصویر ایلان ماسک در حین سخنرانی

ایلان ماسک با زیر پا گذاشتن قوانین، برای خود و تسلا مشکلاتی را دست و پا کرده است، اما اظهارات اخیر بزرگ ترین میلیاردر جهان در مورد سیاست حزب دموکرات و اتهام آزار جنسی علیه او که به گفته او نادرست است، ممکن است از نظر برخی کارمندان و مدیران این شرکت، به این برند آسیب برساند.

ماسک روز پنجشنبه گزارش Business Insider مبنی بر آزار جنسی یک مهماندار هواپیما در یک جت خصوصی در سال 2016 را تکذیب کرد و فردی را که این ادعا را مطرح کرده است را، دروغگو خواند.

روز گذشته، مدیر اجرایی تسلا، در بحبوحه تلاش‌های مشاجره‌آمیز برای خرید شرکت توییتر (TWTR.N)، گفت که اکنون به جای دموکرات‌ها به جمهوری‌خواهان رأی خواهد داد و دموکرات‌ها را «حزب تفرقه و نفرت» خواند.

ارزش سهام تسلا در این هفته در بازار S&P 500 ESG که به طور گسترده دنبال می شد، کاهش یافته بود، که یکی از مدیران این شرکت، دلایل افت آن را عواملی مانند ادعای تبعیض نژادی در داخل شرکت و تصادفات مرتبط با وسایل نقلیه خودران این شرکت اعلام کرد.
ماسک علت افت این کاهش ارزش سهام را مسائلی مانند عوامل زیست‌محیطی، اجتماعی و حاکمیتی (ESG) دانست و آن را مصداق "کلاهبرداری" خواند و این سوال را مطرح کرد که چگونه این شاخص می‌تواند ارزش سهام یک شرکت خودروهای برقی را کاهش دهد و به ارزش سهام شرکت های نفت و گاز اضافه کند. تسلا بلافاصله نسبت به این موضوع اظهار نظر نکرده است.

در حالی که ماسک قبلاً عکس العمل های جالب تری همراه با چاشنی طنز از خود نشان می داد. به عنوان مثال، زمانی که یک منتقد را در توییتر "پدو مرد" خطاب می‌کرد. اما جنجال‌هایی که به تازگی درباره ایلان مطرح شده، دوباره این سوال را مطرح می‌کنند که آیا رک گویی او، شخصیت دوست داشتنی‌اش را خدشه‌دار می‌کند یا خیر؟! از آنجایی که ماسک یکی از مدیران اجرایی تسلا است آیا این اتفاق به بازار فروش شرکت خودروسازی تسلا به ویژه در کالیفرنیا آسیب می رساند یا خیر؟!!

بر اساس داده‌های آماری Experian، ایالت چپ‌گرای کالیفرنیا، بزرگ‌ترین بازار فروش خودروهای تسلا است که تقریباً 40 درصد از ثبت‌های خرده‌فروشی این شرکت در ایالات متحده را در سال گذشته به خود اختصاص داده است. طبق گزارش انجمن فروشندگان خودروی جدید کالیفرنیا، فروش تسلا در کالیفرنیا تقریباً به میزان 70 درصد در سال افزایش یافت و 6.5 درصد از کل بازار خودروهای این ایالت را در اختیار داشت.

هشتگ تحریم تسلا در روز جمعه در پیام رسان توییتر ترند شد و چندین نفر نیز به دنبال آن، سفارشات خودروی خود را لغو کردند.

جی یه، یک کاربر توییتر که خود را وکیلی توصیف می کند که در چندین شهر از جمله لس آنجلس زندگی کرده است، گفت:
"در گذشته، من او را به خاطر تلاش برای ایجاد یک تجارت سبز که در استفاده از انرژی های نو خلاق است، تحسین می کردم. اما متأسفانه او برای جلب توجه به دنبال تفرقه است و من دیگر اعتماد ندارم که او به کیفیت محصولاتش متعهد باشد. سفارش تسلا من را لغو کنید." یکی از کاربران توییتر به نام Ute Bauer از آلمان نیز گفت: "شما یک مشتری بالقوه را از دست دادید."

هنوز آمار دقیقی از تعداد سفارش های لغو شده تسلا، منتشر نشد. اما، با توجه به عملکرد قوی شرکت، ممکن است بسیاری از سرمایه گذاران نهادی در کنار ماسک بایستند، اما این بدان معنا نیست که همه آن ها با رفتار ماسک موافقند!

تیلور اوگان، مدیر عامل شرکت Snow Bull Capital که مالک سهام تسلا است، گفت: «آنها کارهای خوبی انجام می دهند. زمانی که این موضوع توسط شیطنت‌های ایلان ماسک آلوده شود، تبعات منفی به دنبال خواهد داشت. به عقیده من، ایلان ماسک بهترین چیز برای تسلا و بدترین چیز برای تسلا خواهد بود.
یکی از کارمندان تسلا که خواست نامش فاش نشود، از اینکه به نظر می‌رسد اقدامات ماسک در خارج از تسلا به سهام شرکت خودروساز آسیب می‌زند، ابراز نگرانی کرد. وی گفت: این شرکت باید کاری برای رفع این مشکل انجام دهد.

در روز جمعه، سهام تسلا تقریباً 9 درصد کاهش یافت و این میزان، حدود 66 میلیارد دلار از ارزش بازار سهام تسلا را کاهش داد و سهام آن را به پایین‌ترین سطح خود از اوت گذشته رساند. تحلیلگران علت این کاهش را، معامله توییتر می دانند. ماسک در روز پنجشنبه به مردم اطمینان داد تسلا دائماً در ذهن او بوده است.

جان اسمیت، معاون سابق گروه در جنرال موتورز که برنامه‌ریزی جهانی محصول را مدیریت می‌کرد، گفت: اگر بحث در مورد ادعای آزار جنسی علیه ماسک متمرکز شود، نتیجه نهایی می‌تواند برای برند تسلا "گران تمام شود.

به گفته جیسون استومل، بنیانگذار آژانس استعدادهای فناوری Cadre، کارمندان تسلا و اسپیس ایکس ممکن است به دلیل اظهارات ضد دموکرات ماسک "کمی متعجب و عصبانی" شوند زیرا کارکنان شرکت فناوری در کالیفرنیا تمایل بیشتری حزب دموکرات دارند.

بیل نلسون، مدیر ناسا، که برای پرواز فضانوردان خود به فضا، به شرکت اسپیس ایکس ماسک متکی است، روز پنجشنبه به رویترز گفت که ماسک یک تیم قوی از مدیران در زمینه ساخت فضاپیما دارد و همکاری آژانس با این شرکت "بدون هیچ مشکلی پیش خواهد رفت."

و ماسک هنوز هم دنبال کنندگان زیادی در فضای مجازی دارد. کاربر توییتر @JVega103 گفت که او به عنوان یک جمهوری خواه یک تسلا دارد و به تازگی برای خرید پنل های خورشیدی تسلا نیز ثبت نام کرده است. این کاربر در توییتی نوشت: "از همه کاری که انجام می دهید متشکرم."

این موضوع باعث شد که برخی از ناظران صنعت به این فکر کنند که آیا ماسک و تسلا به سادگی می‌توانند مانند گذشته این بحث‌های اخیر را از بین ببرند.

اریک کوالمن، استاد دانشگاه نورث وسترن، گفت: "آیا ایلان ماسک اکنون دیوانه است یا خود را به دیوانگی می زند؟ زمانی که بقیه در حال بازی چکرز هستند، او در حال بازی شطرنج است."


       مقالات مرتبط



چاپ