کاهش 126 میلیارد دلاری ارزش سهام تسلا

شرکت خودروسازی تسلا (TSLA.O) روز سه‌شنبه به دلیل نگرانی سرمایه‌گذاران مبنی بر اینکه ایلان ماسک، مدیر اجرایی این شرکت به دلیل این که برای تامین بودجه 44 میلیارد دلاری خرید توئیتر بخواهد سهام 21 میلیارد دلاری خود را به فروش برساند، 126 میلیارد دلار از ارزش سهام خود را از دست داد. برای کسب اطلاعات بیشتر از جزئیات آن تا پایان مطلب با های فن تک همراه باشید.

TESLA 1

شرکت تسلا در معامله توییتر دخالتی ندارد، اما پس از اینکه ماسک از افشای عمومی پول نقدش برای خرید خودداری کرد، سهام آن مورد هدف دلالان بازار بورس قرار گرفت. کاهش 12.2 درصدی سهام تسلا در روز سه‌شنبه معادل 21 میلیارد دلار در واقع همان 21 میلیارد دلار پول نقدی است که او در معامله توییتر متعهد گردید تا پداخت کند.

دانیل ایوز، تحلیلگر شرکت سرمایه گذار خصوصی Wedbush Securities گفت که نگرانی ها در مورد فروش سهام های دیگر ماسک و احتمال پرت شدن او توسط توییتر، آسیب سنگینی به سهام تسلا وارد کرده است. او گفت: «این باعث می‌شود که جشن خرس در این ماه برگزار شود». تسلا بلافاصله به این تحلیل واکنشی نشان نداده است.

مطمئناً سقوط ارزش سهام تسلا یک چالش بزرگ برای بسیاری از سهام‌های مرتبط با فناوری ایجاد خواهد کرد. شاخص بورس نزدک (یک بازار بورس در آمریکا ) در روز سه‌شنبه به پایین‌ترین سطح خود از دسامبر سال 2020 رسید، زیرا سرمایه‌گذاران نگران کاهش رشد جهانی و افزایش شدیدتر نرخ بهره از سوی بانک مرکزی آمریکا هستند.

ارزش سهام توییتر نیز در روز سه‌شنبه کاهش یافت و با 3.9 درصد کاهش به 49.68 دلار رسید، با وجود آن که ماسک موافقت کرد که ارزش هر سهم آن را در روز دوشنبه به قیمت 54.20 نقدی بخرد.
افزایش اسپرد (اسپرد به معنای تفاوت بین دو قیمت می باشد و معیاری در شاخص بورس محسوب می شود.) نشان‌دهنده نگرانی سرمایه‌گذاران است، زیرا کاهش شدید سهام تسلا، که ماسک بیشتر ثروت 239 میلیارد دلاری خود را از آن به دست می‌آورد، می‌تواند باعث شود فکر کنیم ثروتمندترین فرد جهان در مورد معامله توییتر باید دنبال هدف مشخصی باشد.

اد مویا، تحلیلگر ارشد بازار OANDA گفت: "اگر قیمت سهام تسلا همچنان به روند کاهش خود ادامه دهد، تمام سرمایه این شرکت به خطر خواهد افتاد."

به عنوان بخشی از قرارداد تسلا، ماسک همچنین 12.5 میلیارد دلار وام بابت سهام تسلا خود دریافت کرد. او قبلاً نیز از روی نیمی از سهام تسلا‌ی خود وام گرفته بود.

دیوید کرش، استاد دانشگاه مریلند، که تحقیقاتش بر نوآوری و کارآفرینی متمرکز است، گفت شایعه های زیادی که در خصوص وام‌های ماسک مطرح شده است، سرمایه‌گذاران را بیشتر نگران کرده است.


مقالات مرتبط


خرید بیشترین سهام توییتر توسط ایلان ماسک

طرح ایلان ماسک برای ایجاد یک رسانه اجتماعی جدید
ماسک با استراتژی «آزادی بیان » توییتر را خرید


چاپ