موشک های مافوق صوت رامپیج (Rampage) اسرائیل

نیروی هوایی ارتش اسرائیل از موشک های مافوق صوت رامپیج (Rampage) در حملات هوایی خود به غزه و مناطق دیگر استفاده کرد.

موشک مافوق صوت اسرائیل حمله به ایران

موشک های هایپرسونیک از سرعت بالا و صدای خیلی کمی برخوردار هستند. سرعت‌ این موشک ها، حداقل 5 برابر سرعت صوت (معادل 6174 کیلومتر بر ساعت یا 3861 مایل بر ساعت) است. این میزان سرعت، آن‌ها را از سامانه‌های پدافندی موجود متمایز می‌کند و علاوه براین قدرت مانور زیادی به نیروهای نظامی می دهد.

تصویری که در ابتدای مقاله مشاهده کردید، متعلق به موشک های مافوق صوت Rampage ارتش اسرائیل است. نیروی هوایی معمولا از این موشک ها در حملات هوا به زمین استفاده می کنند. شرکت معروف رافائل موشک های 15 فوتی Rampage را می سازد. شایعه های مطرح شده که ارتش اسرائیل از این موشک ها در حمله اخیر خود به یکی از مناطق نزدیک به سایت هسته ای در اصفهان استفاده کرده است. ادعایی که توسط مقامات اسرائیلی هرگز تایید نشد! اما رسانه های محلی تل اویو ادعا می کنند که ارتش اسرائیل در حمله اخیر خود حوالی یک سایت هسته ای ایران، از موشک های هوا به سطح توسعه یافته بومی استفاده کرد که به Rampage معروف هستند.

روزنامه نیویورک تایمز هم بر اساس این گزارش ادعا کرد که اسرائیل از جنگنده های F-35 برای شلیک موشک های رامپیج از فاصله دور به یکی از پایگاه های نظامی مستقر در اصفهان استفاده کرده است. سامانه‌های راداری ایران در این حمله نتوانست هواپیمای دشمن را که حریم هوایی را نقض کرده بود، شناسایی کنند. اما ارتش جمهوری اسلامی ایران این ادعا را رد کرد و با انتشار بیانیه ای گفت که این حمله توسط پهبادهایی صورت گرفت که از خاک کشور به پرواز در آمده بودند. این پهبادها از فراز منطقه تبریز نزدیک به 500 مایلی شمال اصفهان شلیک شدند.

اسرائیل معمولا از موشک های نسل جدید Rampage برای هدف گیری مکان های حساس و تحت حفاظت شدید مانند پایگاه های نیروی هوایی، مراکز تعمیر و نگه داری یا مراکز فرماندهی استفاده می کند. یکی از ویژگی های اصلی موشک های هایپرسونیک رامپیج، عملکرد مستقل آن است. در واقع این موشک می تواند هم به صورت مستقل عمل کند و هم به عنوان بخشی از سیستم اویونیک در هواپیما عمل کند. شاید تا به حال نام اویونیک به گوش شما نخورده باشد. سیستم اویونیک در واقع تجهیزات الکترونیکی هستند که در هواپیما، ماهواره و فضاپیما مورد استفاده قرار می گیرند. این سیستم‌ها نقش حیاتی در هدایت، ناوبری، ارتباطات و عملکرد کلی پرنده هوایی ایفا می‌کنند. معمولا این سیستم از چند بخش مختلف تشکیل می شوند:

موشک های Rampage علاوه براین قابلیت، می تواند از فناوری RS-170 برای ارتباط بی سیم وانتقال ویدئو پشتیبانی کند. علاوه براین؛ ویژگی ردیابی GPS آن می تواند از وارد شدن آسیب به موشک در اثر تغییر شرایط آب و هوایی جلوگیری کند. رامپیج قادر است تا 150 کیلوگرم مواد منفجره را در طول عملیات حمل کند. این موشک ها در شرایط آب و هوایی نامساعد مسافتی به طول 147 کیلومتر را طی می کنند.

اولین بار ارتش اسرائیل از موشک‌های جنگی Rampage در اوایل آوریل سال 2019 استفاده کرد. نیروی هوایی در این حمله نظامی با کمک جنگنده های F-16 ، تاسیسات تولید و نگه داری موشک در مصیاف سوریه را هدف قرار دادند. براثر اصابت موشک ها تمامی تاسیسات منهدم شد. طبق ادعای رسانه های غربی، پایگاه موشکی سوریه تحت حفاظت شدید سامانه پدافند هوایی S300 بود. موشک های هایپرسونیک اسرائیل توانست در این حمله سامانه پدافند هوایی را به طور کامل دور بزند. مقامات غربی معتقدند اسرائیل قصد ندارد با ایران وارد جنگ شود و هدف آنها از ارسال پهباد فقط حامل یک پیغام بود تا این قائله را که خود به پا کرده بودند خاتمه دهند.


چاپ