کلاه ایمنی هواپیمای جنگی F-35

یکی از چشمگیرترین و بحث برانگیزترین اجزای هواپیمای جنگی F-35 Lightning II کلاه ایمنی ۴۰۰۰۰۰ دلاری است که توسط سرمایه گذاری مشترک بین Rockwell Collins و Elbit Systems of America تولید شده است.

کلاه ایمنی در طول توسعه، با مشکلات و انتقادات زیادی مواجه شده است اما سرانجام کلاه ایمنی با استفاده از HMDS (کوتاه شده برای Helmet-Mounted Display System و به معنی سیستم نمایشگر نصب شده روی کلاه ایمنی)، توانست رضایت اکثریت را جلب کند و شرکت های سازنده آن می گویند خلبانان از عملکرد آن بسیار راضی هستند. طبق گفته مدیر توسعه تجارت ، شرکت Rockwell حتی در حال بررسی کلاه ایمنی برای استفاده در فناوری پایه خارج از F-35 و كاملاً نظامی است.

کلاه ایمنی هواپیما ۴

 

بر چسب قیمت این محصول بالاست چرا که کلمه کلاه ایمنی در واقع تمام کارایی این محصول را بیان نمی کند بلکه این سیستم با داشتن چندین مولفه بصورت همزمان همچون Virtual Head up Display و دیگر سامانه های ناوبری جهت جایگزینی سامانه های آنالوگ مشابه در دیگر جت ها و عملکرد بهتر کارایی انرا از یک کلاه ایمنی ساده فراتر، و ویژگی های منحصر به فرد و پیشگامانه ای را در اختیار خلبان قرار می دهد.

هر کلاه ایمنی از فیبر کربن به صورت پرینت سه بعدی مخصوص متناسب با پارامترهای اندازه گیری سر هر خلبان ساخته می شود. کلاه ایمنی با اندازه گیری پارامتر های چشم خلبان و نمایشگر، تراز بودن این دو را می سنجد و عملکرد دقیق سیستم را تضمین می کند که به خلبان دید بیشتری به نمایشگر در حین مانور های سنگین  (High-G) می دهد.

این ترازبندی در جنگنده F-35 از اهمیت ویژه ای برخوردار میباشد زیرا در صفحه هلمت به خلبان اطلاعات بسیار مهمی در حین نبرد و درگیری ارائه می کند و در اصطلاح خلبان می تواند هواپیما را ببیند. این کلاه ایمنی از ردیاب برای تشخیص اینکه خلبان در هر زمان به کجا نگاه می کند استفاده می کند. سپس با استفاده از ویدیوی ۳۶۰ درجه زمان واقعی سیستم دیافراگم توزیع شده (Distributed Aperture System :DAS) ، بینایی هر دو چشم را افزایش می دهد.

کلاه ایمنی هواپیما ۳

سایر مزایای کلاه ایمنی:

• استفاده از ردیاب یکسان، خلبانان فقط با مشاهده هدف می توانند سلاح های خود را مورد استفاده قرار دهند.

• سیستم دید در شب و ساخته شده از روبرو بدون نیاز به عینک جداگانه.

• طراحی ویژه برای کاهش وزن و استفاده از اتصالات سفارشی جهت جلوگیری از خستگی خلبان در پروازهای طولانی.

• و....

فراتر از تلاش برای کاهش وزن و قیمت ، چند مورد خاص وجود داشت که Rockwell ، Elbit و Lockheed مجبور شدند قبل از آماده شدن کلاه ایمنی برای استفاده عملیاتی ، آنها را حل کنند که یکی از آنها شامل اثر شکوفایی در طول استفاده شبانه بود. این اثر مخصوصاً برای هواپیماهای F-35C هنگام فرود نشستن روی ناو های هواپیما بر مشکل ساز بود. فناوری قبلی که در کلاه های ایمنی استفاده می شد یعنی LCD ماتریس فعال (صفحه نمایش کریستال مایع) - AM-LCD، مقداری از نور پس زمینه را از خود عبور می داد که باعث می شد خلبانان پس زمینه را همچون مه ای سبز در مقابل خود ببینند و در پیدا کردن ناو هواپیما دچار مشکل می شدند.  بدیهی است که این وضعیت غیر قابل قبول بود. راه حلی که شرکت های سازنده یافتند تمرکز بر تغییر فناوری از صفحه نمایش AM-LCD به نمایشگرهای دیود ساطع کننده آلی (OLED) بود که بسیار سریعتر است و کاملاً خاموش می شود و درخشش سبز متخلف را از بین می برد. به زبان ساده هیچ تکه شیشه ای وجود ندارد همه چیز در چشمان خلبان است.

 

کلاه ایمنی هواپیما ۱

این کلاه ایمنی همچنین می تواند از شش دوربین مادون قرمز روی جت استفاده کند، در حالیکه اطلاعات نمایشی به داخل نمایشگر خلبان نمایش داده می شود، به دوربین ها اجازه می دهد تمام مدت پایین کابین خلبان را کنترل کنند، این امر با بیرون آوردن هواپیما و هنگام پرواز به اطراف، به خلبان آگاهی موقعیتی بی نظیری می دهد.

لاکهید مارتین، غول هواپیمایی آمریکایی که هواپیماهای مافوق صوت چند میلیون دلاری را تولید می کند، گفته است این برنامه ۱۲.۹ میلیارد دلار قرارداد برای تأمین کنندگان ایجاد می کند.


چاپ