رونمایی سپاه پاسداران از موشک هایپرسونیک فتاح!!

سازمان هوافضای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در مراسمی با حضور رئیس جمهور، فرمانده کل سپاه و فرمانده نیروی هوافضای سپاه از موشک هایپرسونیک "فتاح" رونمایی کرد.

موشک هایپرسونیک فتاح

طبق گزارش خبرگزاری فارس؛ موشک هایپرسونیک فتاح صبح امروز با حضور جمعی از مقامات کشوری و لشکری در محل ستاد این نیروها رونمایی شد.

موشک های هایپرسونیک ایران بردی به طول 1400 کیلومتر دارد و قادر است از همه سامانه های سپر موشکی عبور و آن ها را منهدم کند. فناوری ساخت این نوع موشک های پیشرفته تا قبل از این در انحصار سه کشور آمریکا، روسیه و چین بود.

موشک های جدید سرعت بسیار بالا و قابلیت مانورپذیری فوق العاده ای دارند و به همین علت، قادر است از سامانه های راداری عبور کند. یکی از دلایل سرعت بالای آن، وجود پیشران سوخت جامد نازل متحرک است که به موشک در مانورهای داخل و خارج از جو زمین قدرت می دهد. سرعت این نوع موشک ها تا قبل از اصابت به هدف، ۱۳ تا ۱۵ ماخ است.

سردار حاجی زاده در آبان سال 1401 خبر ساخت موشک های هایپرسونیک را اعلام کرده بود. وی در مراسم سالگرد شهادت سردار طهرانی مقدم گفت:"موشک جدید ما سرعت بسیار بالایی دارد و قادر است از تمام سامانه های راداری عبور کند. من فکر می کنم تا ده ها سال بعد هیچ فناوری قادر به مقابله با آن نخواهد بود. ساخت این نوع موشک ها یک جهش بزرگ در صنعت موشک سازی است."

ایران در حال حاضر چهارمین کشور دنیاست که به فناوری ساخت آن دست پیدا کرده است. حاجی زاده، در ادامه گفت:" هیچ دفاع ضد موشکی برای این موشک وجود ندارد اما، سایر تجهیزات نظامی مانند تانک، ناو، هواپیما و... با موشک قابل هدف گیری است. هزینه تولید یک ضد موشک حدود 20 برابر ساخت یک موشک است. به خاطر این که، برای انهدام یک موشک باید حداقل سه ضد موشک شلیک شود. ضد موشک ها در یک بردار مشخص حرکت می کنند بنابراین، سرعت کمتری دارند."

فرمانده نیروی هوافضای سپاه با تأکید بر نظارت دقیق و حمایت های فرمانده معظم کل قوا، افزود: "زمانی که گزارش اتمام مراحل ساخت موشک را خدمت ایشان رساندیم، معظم‌له نام «فتاح» را برای آن انتخاب کردند."

وی در پایان گفت:« همکاری‌های سپاه با دولت هیچوقت به اندازه دولت فعلی نبود. ما از همکاری‌هایی که وزارت دفاع در این پروژه داشتند نهایت سپاسگزاری را داریم.»


چاپ