افزایش کیفیت دوربین آیفون 16 پرو با لنزهای جدید

اپل قصد دارد برای بالابردن کیفیت تصاویر دوربین های آیفون16 پرو از از پوشش های جدید استفاده می کند.

iphone16

گوشی های سری آیفون16 نسبت به آیفون15 با تغییراتی همراه خواهد بود. یکی از این تغییرات، افزودن یک دکمه جداگانه برای عکاسی (Caputre) است. یک افشاگر به نام Yeux1122 در پلتفرم Naver با انتشار یک پست جدید ادعا کرد که اپل در حال کار بر روی یک پوشش مخصوص برای لنزهای دوربین است. این پوشش جدید می تواند دو مشکل اصلی سیستم های دوربین گوشی های آیفون را حل کند. اگر نتایج تست این پوشش با موفقیت به پایان برسد، یک جهش بزرگ در بخش دوربین های اپل نسبت به مدل های قبلی رخ خواهد داد. این پوشش از چه نوع ساخته شده و نحوه کار آن چگونه است؟!

طبق گزارش «Yeux1122» ؛ فناوری که اپل مشغول توسعه آن است ALD(atomic layer deposition) یا رسوب لایه اتمی نام دارد. در این روش یک لایه بسیار نازک به ضخامت چند نانومتر روی سطح لنزهای دوربین به صورت یکنواخت قرار می گیرد. این لایه نازک از مواد مخصوصی ساخته شد که می تواند مشکل Apple را حل کند. سئوالی که اینجا می تواند ذهن ما را قلقلک بدهد این است: دوربین های اپل چه مشکلی دارند؟ خب مشکل اصلی به نور اضافی روی لنز (lens flare) و سایه های اضافی (Ghosting) در تصاویر بر می گردد. اگر به تصاویری که از گوشی های آیفون منتشر می شود دقت بیشتری کنید، متوجه آن خواهید شد.

• نور اضافی روی لنز (Lens Flare) :در این حالت نور به صورت ناخواسته از سطح لنزهای جلوی سنسور دوربین بازتاب پیدا می‌کند. بخشی از این نور بازتاب‌شده در نهایت به سنسور برخورد می‌کند. این مشکل زمانی بیشتر می شود که از یک سوژه‌ی روشن با پس‌زمینه تاریک بخواهیم عکسبرداری کنیم.
• سایه‌های اضافی: (Ghosting) این مشکل هم بر اثر بازتاب نور از سطح لنز به وجود می آید.

لایه نازکی که اپل به عنوان روکش روی آن کار می کند، می تواند میزان بازتاب نور از سطح شیشیه را کمتر کند. با این کار، هاله ها و سایه های اضافی در تصاویر کمتر خواهد شد. شرکت کوپرتینویی قصد دارد از این روکش فقط در سری آیفون16 استفاده کند. تیم کوک و همکارانش همیشه یک سری از ویژگی ها را فقط در مدل های خاصی ارائه می دهند. به عنوان نمونه: آیفون 15 پرو با بدنه تیتانیومی در سال گذشته وارد بازار شد. آیفون14 پرو هم در سال 2022 با یک بریدگی در بالای صفحه معروف به جزیره داینامیک یاDynamic Island عرضه شد.


چاپ