هدف گیری موشک های ایران توسط موشک SM-3 نیروی دریایی آمریکا

به نظر می رسد سامانه رهگیری موشکی SM-3 نیروی دریایی آمریکا در حمله اخیر ایران به کمک اسرائیل آمده است.

حمله ایران به اسرائیل پدافند هوایی آمریکا

منابع غیر رسمی به تازگی گزارش هایی در مورد حمله سامانه رهگیری موشکی SM-3 نیروی دریایی ایالات متحده به موشک های ایرانی منتشر کردند. اگر این خبر صحت داشته باشد این اقدام پیامدهای مهمی را با خود در منطقه حساس خاورمیانه به دنبال خواهد داشت. هنوز معلوم نیست این حمله در چه زمان یا مکانی و با چه تعداد موشکی صورت گرفت. مقامات آمریکایی هنوز هیچ واکنشی نسبت به انتشار این خبر نشان ندادند.

اولین استفاده عملیاتی موشک های رهگیری SM-3

موشک های رهگیری SM-3 توسط شرکت سازنده تجهیزات نظامی ریتون(RTX ) ساخته شد. احتمال دارد شرکت RTX حین حملات موشکی 14 آوریل کشور ما به اسرائیل از این موشک ها استفاده کرده باشد. البته در کنار این موشک ها، تسلیحات دیگری هم از کشورهای انگلیس و فرانسه برای مقابله با حملات موشکی سپاه مشارکت داشتند.

جزئیات بیشتر درباره پدافند هوایی اسرائیل

در حال حاضر، نیروی دریایی آمریکا دو ناوگان از کلاس Arleigh Burke در منطقه دارد که به گفته منابع، در دفاع از حریم هوایی اسرائیل به کار گرفته شده ‌اند. طبق گزارش ارتش اسرائیل (IDF)، حدود 350 موشک و پهپاد ایرانی در طول این عملیات به سمت اسرائیل پرتاب شدند. از این تعداد، 99 درصد موشک ها توسط سیستم پدافند هوایی معروف به گنبد آهنین منهدم شدند. در مجموع فقط هفت پهپاد و موشک موفق شدند از خطوط هوایی اسرائیل و متحدانش عبور کنند. این اتفاق باعث نگرانی مقامات اسرائیلی شد.

اکثر رهگیری ‌ها خارج از حریم هوایی اسرائیل صورت گرفت. منابع اسرائیلی اعلام کردند که موشک های ایران در مجموع حاوی 60 تن مواد منفجره بود. بر اساس گزارش‌های IDF، ایران در این حملات هوایی حدود 120 موشک بالستیک، 30 موشک کروز و 170 پهپاد را از داخل و خارج مرزهای خود پرتاب کرده است.

بر اساس گزارش رسمی خبرگزاری CNN، نیروی دریایی آمریکا با استفاده از سیستم دفاع موشکی Aegis  حداقل سه موشک بالستیک را منهدم کرد. «فاکس نیوز» هم اعلام کرد که ناوچه آمریکایی « USS Carney » سه موشک و ناو «یو اس اس آرلی برک» حداقل یک موشک دیگر را منهدم کرده است. اگر این گزارش‌ها صحت داشته باشند، آمریکا در مجموع چهار موشک را نابود کرد.

سامانه دفاع موشکی بالستیک Aegis 

سامانه دفاع موشکی بالستیک Aegis  (BMD) یک سامانه پدافند دفاعی است که از دریا، زمین و هوا وارد عمل می شود. این سامانه در پایگاه های زمینی ارتش آمریکا در کشورهای مختلفی مانند رومانی و لهستان مستقر هستند. موشک SM-3 خط مقدم این سیستم پدافند دفاعی را تشکیل می ‌دهد و موشک‌های جدیدتر SM-6 نیز حکم قلب سامانه Aegis  را بازی می کنند. موشک های هایپرسونیک SM-3 برای رهگیری و انهدام تهدیدات خارج از جو زمین طراحی شده است. موشک های رهگیریSM-6 در مقابله و انهدام تهدیدات جدیدتر مانند موشک‌های مافوق صوت در زمان برخورد به زمین وارد عمل می ‌شوند.

نقش احتمالی موشک SM-6 در دفاع هوایی اسرائیل

مشخص نیست که آیا موشک SM-6 نیز در حمله یکشنبه گذشته به کار گرفته شده است یا خیر؟! اما گزارش ‌هایی وجود دارد که اخیرا آمریکا از این موشک برای دفاع از مسیرهای کشتیرانی در دریای سرخ استفاده کرده است. موشک SM-3 در طول سال ‌های گذشته آزمایش های زیادی را پشت سر گذاشته است، اما اگر این موشک دیروز به کار گرفته شده باشد، این یک اتفاقمهم برای این سامانه پدافند هوایی به حساب می ‌آید. با توجه به ادعای نابودی تقریبا ۱۰۰ درصدی موشک‌ ها ، این موشک های هایپرسونیک از دقت بالایی برخوردار هستند.

در حال حاضر، نوع دقیق تهدیداتی که دفع شده ‌اند به صورت دقیق مشخص نیست. وب سایت The War Zone ادعا می ‌کند، اهداف این موشک های آمریکایی، موشک ‌های بالستیک میان ‌برد عماد بوده ‌است. احتمال دارد موشک ‌های بالستیک میان ‌برد جدیدی مانند خیبرشکن (Kheiber Shekan) و موشک ‌های قدیمی ‌تر قاهر-۱۱۱ (Ghadr-110) را هدف قرار داده باشد.


چاپ