سنای آمریکا لایحه ممنوعیت تیک تاک را به تصویب نهایی رساند!

مجلس سنای آمریکا به لایحه نمایندگان مهر تایید زد.

تیک تاک

مجلس سنا روز گذشته لایحه جنجالی به تصویب رساند که به ممنوعیت سراسری تیک تاک در آمریکا منجر می شود. این لایحه که به عنوان "قانون حفاظت از داده‌ شهروندان آمریکایی 2024" شناخته می‌شود، به دلیل نگرانی‌های امنیتی در مورد تیک‌تاک و مالک اصلی آن یعنی شرکت چینی ByteDance به تصویب قطعی رسید. مخالفان تیک‌تاک معتقدند که این برنامه می‌تواند برای جمع‌آوری داده‌های کاربران توسط دولت چین مورد سوء استفاده قرار بگیرد. علاوه براین، پکن می تواند از این برنامه برای انتشار تبلیغات و اطلاعات نادرست استفاده کند. اما موافقان فعالیت اپلیکیشن این ادعاها را قبول ندارند و معتقدند که این برنامه به تعهدات خود در برابر اطلاعات کاربران پایبند است.

طبق قانون اساسی ایالات متحده، یک لایحه بعد از تصویب در مجلس نمایندگان و سنا باید به امضای رئیس جمهور برسد تا ضمانت اجرایی پیدا کند. اگر این لایحه به قانون تبدیل شود، تیک‌تاک از سازمان های دولتی ایالات متحده و تمامی دستگاه های تلفن‌همراه، رایانه‌ها و تبلت‌ها حذف خواهد شد.این ممنوعیت می‌تواند ضربه بزرگی برای پلتفرم چینی باشد. در حال حاضر تیک تاک حدود 100 میلیون کاربر فعال دارد و یک یکی از برنامه های محبوب در ایالات متحده محسوب می شود.

ممنوعیت سراسری تیک‌تاک می‌تواند به افزایش تنش‌ها بین ایالات متحده و چین هم منجر شود. دو کشور در حال حاضر درگیر جنگ تجاری هستند. سیاستمداران آمریکایی نگران هستند که پیشرفت فناوری چین احتمال وقوع جنگ در منطقه اقیانوس آرام را به شدن افزایش دهد.

بنابراین لایحه‌ای که می‌توانست منجر به ممنوعیت تیک‌تاک شود، در حال حاضر به یک قانون تبدیل شده است. مجلس سنا با ۷۹ رأی موافق و ۱۸ رأی مخالف بلاخره این لایحه را تصویب کرد. این لایحه مالک اصلی تیک‌تاک، یعنی بایت‌دنس را مجبور می‌کند این اپلیکیشن را به فروش برساند در غیر این صورت، با ممنوعیت سراسری روبرو خواهد شد. این لایحه با عنوان «قانون حمایت از آمریکایی‌ها در برابر اپلیکیشن‌های تحت کنترل دشمنان خارجی» به زودی برای امضا به دست جو بایدن می رسد. جو بایدن قبل از تصویب سنا اعلام کرده بود که این لایحه را امضا خواهد کرد.

این اولین تلاش برای ممنوعیت یا واگذاری مالکیت این اپلیکیشن شبکه اجتماعی نیست، اما این بار توانست حمایت های بیشتری را به خود جلب کند. این لایحه در ماه مارس مطرح شد و با توافق دوحزب حاکم آمریکا، به راحتی از مجلس نمایندگان عبور کرد. نسخه اصلاح‌شده این لایحه روز شنبه به تصویب رسیده بود.

طبق شرایط جدید مندرج در لایحه سنا، تیک‌تاک تا ۱۲ ماه فرصت خواهد داشت تا از شرکت مادر خود یعنی بایت‌دنس جدا شود. در غیر این صورت با ممنوعیت فعالیت در فروشگاه‌های اپلیکیشن و سرویس‌های میزبانی وب در آمریکا مواجه خواهد شد. این شرکت این لایحه را خلاف قانون اساسی دانسته و اعلام کرد که علیه چنین قانونی به دادگاه شکایت می کند. این اقدام می‌تواند فروش احتمالی یا ممنوعیت فعالیت را بیشتر به تأخیر بیندازد.

تیک‌تاک مدت‌هاست که از سوی قانون‌گذاران و نهادهای اطلاعاتی با دیده شک و تردید نگریسته می‌شود. پیش از رای‌گیری در مجلس نمایندگان و سنا، مقامات سازمان های اطلاعاتی اعضای کنگره را نسبت به تهدید امنیت ملی ناشی از این اپلیکیشن توجیه کردند. ماهیت دقیق این نگرانی‌ها هنوز مشخص نیست. جزئیات این جلسات به عنوان بخشی از اسناد محرمانه طبقه بندی شده است.

در همین حال، برخی از قانون‌گذاران با ابراز تردید، ادعا کرده‌اند که تهدید به اصطلاح ایجاد شده توسط تیک‌تاک تا حد زیادی فرضی است. گروه‌های طرفدار آزادی بیان و حقوق دیجیتال نیز با این لایحه مخالف هستند و معتقدند که قوانین جامع حریم خصوصی، راه بهتری برای محافظت از داده‌های شخصی شهروندان آمریکایی خواهد بود. شو چِو . مدیرعامل تیک‌تاک، سال گذشته در کنگره گفته بود که فروش اجباری، نگرانی‌های مربوط به داده‌های این اپلیکیشن را حل نمی کند.


چاپ