نقشه جدید سناتورهای آمریکایی برای فروش تیک تاک!!

سناتورهای آمریکایی قصد دارند با تصویب یک لایجه جدید شرکت چینی ByteDance را مجبور به فروش پلتفرم تیک تاک کنند.

tik take

لایحه جدید قانونگذاران آمریکایی از عرضه تیک تاک در فروشگاه های اپلیکیشن جلوگیری خواهد کرد. تنها راه فرار تیک تاک این است که از شرکت ByteDance جدا شود.

نمایندگان کنگره آمریکا می خواهند با تصویب یک لایحه جدید شرکت مادر تیک تاک یعنی ByteDance را مجبور به فروش پلتفرم محبوب ویدئوهای کوتاه کند. اگر شرکت چینی این کار را نکند، پلتفرم TikTok از لیست تمام فروشگاه ای اپلیکیشن نظیر اپ استور و گوگل پلی حذف خواهد شد. تا امروز حدود 19 نماینده کنگره با اجرای این لایحه موافقت کردند. با تصویب نهایی این طرح تمامی برنامه های موبایل متعلق به سازنده چینی از جمله تیک تاک غیرقانونی تلقی خواهد شد. تیک تاک تنها در صورتی می تواند به حیات خود ادامه دهد که روابط خود را با بایت دنس متوقف کند. آمریکا از سالها قبل به بهانه های مختلف در تلاش است از فروش و توزیع این پلتفرم در شرکت های غربی جلوگیری کند.

طبق تجزیه و تحلیل وب سایت VERg ، سناتورهای هر دو حزب ایالات متحده این لایحه را در کنگره مطرح کرده اند. با تصویب و اجرای این لایحه به شرکت بایت دنس حدود 6 ماه فرصت داده می شود تا قبل از اجرای ممنوعیت کامل تیک تاک ، این پلتفرم را به فروش برساند. TikTok با انتشار یک بیانیه رسمی اعلام کرد:"هدف اصلی چنین لایحه ای ممنوعیت کامل تیک تاک است. مهم نیست که تنظیم کنندگان آن چقدر تلاش کردند که این مسئله را مخفی نگه دارند. اجرای این قانون به حقوق شهروندی 170 میلیون آمریکایی را دست درازی می کند و حدود 5 میلیون کسب و کار فعال را که درآمدشان از این پلتفرم است، نابود می کند."

سیاستمداران آمریکایی قبل از این لایحه هم تلاش کردند مالکیت تیک تاک را از چنگ سازنده چینی آن در آورند. به عنوان نمونه: دونالد ترامپ رئیس جمهور پیشین آمریکا در سال 2020 این جریان را به راه انداخت اما تمام تلاش های او به شکست انجامید. حالا نوبت به دولت جو بایدن رسید تا این شرکت را تحت فشار قرار دهد.

مدیرعامل تیک تاک معتقد است که اگر این پلتفرم از ByteDance هم جدا شود، باز هم سناتورهای امریکایی دست بردار نخواهند بود. TikTok در طول دو سال گذشته اقدام های زیادی از جمله اجرای "پروژه تگزاس" انجام داد تا نگرانی های امنیت ملی نمایندگان مجلس قانونگذاران ایالات متحده را برطرف کند. پروژه تگزاس حاصل مذاکره چندین ساله این پلتفرم با کمیته سرمایه‌گذاری خارجی در ایالات‌متحده (CFIUS)بود. با اجرای این پروژه، داده های کاربران آمریکایی در سرورهای مستقر در ایالات متحده نگه داری می شود و مقامات دولتی می توانند روی اجرای کدهای منبع تیک تاک نظارت داشته باشند.


چاپ