وعده های غذایی مسافران فضایی در ماموریت های ماه و مریخ!

محققان علوم تغذیه «وعده های غذایی» مخصوصی را برای مسافران فضایی ماموریت های طولانی مدت مریخ و ماه طراحی کرده اند.

 غذای فضانوردان

بشر برای انجام فعالیت های روزانه خود باید انرژی داشته باشد. ما در حالت کلی انرژی های مورد نیاز خود را از وعده های غذایی که در طول روز می خوریم، تامین می کنیم. اما آیا ما در سیاره های دیگر هم می توانیم از همان غذاهایی که در زمین مصرف می کردیم، استفاده کنیم؟! محققان مرکز ACS Food Science & Technology اینطور فکر نمی کنند. آنها معتقدند فضانوردان در ماموریت های طولانی مدت خود باید از وعده های غذایی متناسب در فضا استفاده کنند. به همین دلیل سعی کردند وعده های غذایی استانداری برای آنها طراحی کنند. آنها یک نوع سالاد گیاهی درست کردند که همه مواد مغذی مورد نیاز یک فضانورد را می تواند تامین کند.

حالا بیاید از دید یک فضانورد به این موضوع نگاه کنیم. تصور کنید فضانوردی هستیم که برای انجام یک ماموریت چند ساله به مریخ سفر کردیم. ما در این ماموریت می توانیم از وعده های غذایی آماده و از قبل بسته بندی شده استفاده کنیم. این یکی از چالشه های است که آژانس های فضایی در ماموریت های طولانی مدت با آن مواجه هستند. اما تیم مطالعاتی توانست این معما را با یک "سالاد گیاهی خوشمزه" حل کند. آنها مواد تازه ای انتخاب کردند که هم می تواند نیازهای بدن یک فضانورد را برآورده کند و هم در فضا رشد کند.

فضانوردان در فضا معمولا کالری بیشتری نسبت به زمین می سوزانند و بنابراین برای سالم ماندن در محیط ریزگرانش به مدت طولانی به کلسیم یا هر نوع مواد مغذی دیگر بیشتر نیاز دارند. از طرف دیگر، فاصله زیاد آنها از زمین باعث می شود امکان ارسال محموله های غذایی به آنجا خیلی طول بکشد. چگونه می توان این مشکل را حل کرد؟! باید مواد غذایی مورد نیاز را به گونه ای در همان محیط پرورش داد. علاوه بر همه این ها، طعم غذا هم اهمیت دارد. غذا باید طعم خوبی داشته باشد تا فضانوردان بتوانند آن را بخورند. فولکر هسل و همکارانش می‌خواستند یک وعده غذای فضایی طراحی کنند که بتواند همه این ویژگی ها را داشته باشد.

ابتدا، محققان با استفاده از روشی به نام برنامه‌ریزی خطی، ترکیبی از مواد تازه را بررسی کردند. این روش، مقادیر متغیرهای مختلف را طوری تنظیم می‌کند که در نهایت به یک هدف خاص برسد. در این مورد، هدف محققان این بود که ترکیب غذاهایی پیدا کنند که نیازهای تغذیه‌ای روزانه یک فضانورد را برآورده کند و در عین حال آب مورد نیاز برای رشد غذاها را به حداقل برساند.

علاوه بر این؛ آنها به پایداری غذاها در فضا هم توجه کردند. آنها موادی را به گونه ای انتخاب کردند که برای رشد به کود، زمان و منطقه کمی نیاز دارند. آنها می خواستند ببینند که آیا می‌توان بخش‌های غیرخوراکی مواد را بازیافت کرد.

در نهایت، محققان پس از بررسی 10 سناریو مختلف دریافتند که یک وعده غذایی گیاهی از دانه‌های سویا، دانه‌های خشخاش، جو، کلم پیچ، بادام زمینی، سیب‌زمینی شیرین و کلم بروکلی می تواند بهترین گزینه ممکن باشد. این وعده غذایی تمام نیازهای تغذیه‌ای یک فضانورد مرد را برآورده می‌کند و به آب کمی هم برای رشد نیاز دارد. به علاوه؛ مواد این وعده غذایی پایدار هستند و بخش‌های غیرخوراکی آنها را می توان بازیافت کرد.

آزمایش طعم سالاد فضایی برای اطمینان از خوش طعم بودن ترکیب شناسایی شده، تیم غذای فضایی ایده آل را به عنوان سالاد برای چهار نفر تهیه کرد تا طعم آن را در اینجا روی زمین آزمایش کنند. یکی از آزمایش‌کننده‌ها نظرات تحسین‌آمیز ارائه کرد و «از خوردن این غذا در تمام هفته به عنوان فضانورد بدش نمی‌آید». افراد دیگر در تمجید و تمجید خود بی‌صدا بودند، حتی اگر برای کمک‌های دوم برگشتند. در آینده، محققان قصد دارند ببینند مدل کامپیوتری آنها چه گزینه‌هایی را برای فضانوردان زن ارائه می‌کند و تنوع محصولات را در پایگاه داده خود گسترش دهند.


چاپ