هواپیمای مافوق صوت بی صدا ناسا به کالیفرنیا برگشت

X-59، هواپیمای آزمایشی مافوق صوت بی صدا ناسا، پس از چندین ماه آزمایش زمینی بسیار مهم در فورنهایت، به تأسیسات Skunk Works لاکهید مارتین در شهر پالمدیل، ایالت کالیفرنیا بازگشت. برای آشنایی بیشتر با این هواپیما تا پایان مطلب با های فن تک همراه باشید.

هواپیمای ایکس-59هواپیمای ناسا که به نام X-59 Quiet SuperSonic Technology یا به اختصار QueSST نام گذاری شده برخلاف هواپیماهای هم رده خود فاقد پنجره در جلو می باشد. اما در عوض، به یک سیستم دید خارجی به نام “XVS” مجهز است که تصاویر را با وضوح بالا و با کیفیت 4K به خلبان نمایش می دهد. خلبان با استفاده از آن می تواند در مه و ابر مسیر جلوی خود را ببیند. از ویژگی های دیگر آن می توان به دماغه سوزنی شکل، ظرفیت تک نفره اشاره کرد. ابعاد آن نیز به طول 30 متر، عرض 9 متر و سرعت 1488 کیلومتر بر ساعت می باشد.
ایکس-59، برای پرواز سریعتر از سرعت صوت بدون ایجاد صدای بلند که معمولا در لحظه شکستن دیوار صوت ایجاد می شود، طراحی شده است که معمولاً صدای کمتری نسبت به هواپیماهایی فعلی دارد.


در عوض، با X-59، افرادی که روی زمین هستند صدایی نمی شنوند یا اگر بشنوند چیزی شبیه به یک ضربه صوتی آرام خواهد بود. X-59 برای نمایش عمومی بر فراز آسمان سراسر ایالات متحده به پرواز در آمد؛ اما قبل از آن ابتدا ناسا باید مراحل آزمایش صوتی X-plane را با استفاده از یک سیستم ثبت زمینی تأیید کند.


آزمایش‌های زمینی که سازمان فضایی ایالات متحده روی X-59 انجام داده، برای اطمینان پیدا کردن از توانایی هواپیما برای تحمل بارها و استرس‌های پرواز مافوق صوت، یا پرواز با سرعت‌های سریع‌تر از 1 ماخ در مناطق پر جمعیت انجام شد. سیستم‌های سوخت آن نیز در Lockheed Martin's Ft کالیبره و آزمایش شدند. هواپیمای با ارزش X-59 با بازگشت خود به کالیفرنیا، آزمایش های زمینی بیشتری را انجام خواهد داد زیرا باید توسعه تمام تجهیزات آن تکمیل شده و به سمت اولین پرواز عملیاتی خود حرکت کند.


X-59 طوری طراحی شده است که برخلاف جت های صوتی معمولی که هنگام پرواز هواپیما با سرعت مافوق صوت صدای بلندی را ایجاد می شود، بدون ایجاد صدا سریعتر از سرعت صوت پرواز کند. هواپیمای ایکس پیشرفته آن صدای مهیب را به یک صدای آرام تبدیل کرده، که در پروازهای خود بر فراز آسمان سراسر ایالات متحده از سال 2024 نمایش داده خواهد شد. هدف ناسا جمع‌آوری و ارائه داده‌ها به شرکت هایی است که می توانند در نهایت مشکلات صوتی را با به چالش کشیدن آن حل کند و آینده را برای پروازهای تجاری مافوق صوت از روی زمین باز کنند و زمان پرواز را نیز به شدت کاهش دهند.


مبتکران هوانوردی ناسا، یک تیم دولتی-خصوصی را برای جمع‌آوری داده‌ها به خدمت گرفته اند که می‌تواند پرواز مافوق صوت بر فراز خشکی را ممکن کند و زمان سفرهای هوایی را در ایالات متحده یا هر جای دنیا را به‌طور چشمگیری کاهش دهد.

نمایش پرواز X-59 دو هدف را دنبال می کند: 1) طراحی و ساخت فناوری مافوق صوت آرام X-59 ناسا یا QueSST، هواپیمای تحقیقاتی با فناوری که صدای بوم صوتی را به یک ضربه ملایم برای افراد روی زمین کاهش می دهد. و 2) پرواز X-59 QueSST بر فراز مناطقی از ایالات متحده جهت جمع آوری داده هایی که از واکنش انسان ها به صدای تولید شده در طول پرواز مافوق صوت می باشد تا بتواند آن ها را به شرکت های ایالات متحده و دیگر شرکت های بین المللی ارائه دهد.

 


چاپ