استفاده از روتین های مراقبت از مو را متوقف کنید!!

مطالعه جدید نشان می دهد روتین های مراقبت از مو در طولانی مدت می تواند سلامتی ما و محیط زیست را به خطر بیندازد.

روتین مراقبت از مو

براساس گزارش های فن تک؛ محققان دانشگاه پرو آمریکا در یک مطالعه جدید نشان دادند که برخلاف باور عموم، روتین های روزانه مراقبت از مو می تواند افراد را بیشتر در معرض مواد شیمیایی مضر به خصوص سیلوکسان D5 قرار دهد. این مواد در دراز مدت می تواند به سلامت ما آسیب بزند و علاوه براین، به افزایش آلودگی مناطق شهری کمک کند. جلوگیری از مصرف این محصولات به تحقیقات بیشتری نیاز دارد. تیم مطالعاتی در طول فاز بالینی متوجه شدند بسیاری از آمریکایی ها چندین میلی گرم از این مواد شیمیایی مضر را در اوایل صبح تنفس می کنند.

نصرت یونگ، استادیار دانشکده مهندسی عمران لایلز در مقاله‌ای که به تازگی در مجله انجمن شیمی آمریکا (ACS) منتشر شد، کشف کرد که چندین ماده شیمیایی به ویژه متیل سیلوکسان‌های فرار حلقوی موجود در محصولات مراقبت از مو وجود دارند که پس از استفاده، در هوا معلق می ماند. یونگ معتقد است که هر فرد به طور متوسط در روتین روزانه خود، یک توده 1-17 میلی گرمی از مواد شیمیایی مضر را استنشاق می کند. او می گوید: "نتایجی که در طول آزمایش شاهد آن بودیم خیلی نگران کننده است. ما انتظار نداشتیم در روتین های روزانه مراقبت از مو، با چنین حجم انتشار عناصرشیمیایی فرار روبرو شویم."

ماده شیمیایی سیلوکسان D5

طبق ادعای محقق یونگ، بزرگترین و خطرناکترین ماده شیمیایی استنشاقی، دکامتیل سیکلوپنتاسیلوکسان یا همان سیلوکسان D5 است. این ماده شیمیایی در بیشتر ترکیبات اصلی محصولات مراقبت از مو وجود دارد. این ماده به دلیل کشش سطحی کم، بی اثر بودن، مقاومت حرارتی بالا و بافت صاف در طول سالیان گذشته به یک عنصر رایج در بسیاری از محصولات مراقبت شخصی تبدیل شده است.
استادیار دانشکده مهندسی عمران لایلز در ادامه گفت:«ماده دی 5 سیلوکسان اثرات نامطلوبی روی سیستم دستگاه تنفسی، کبد و سیستم عصبی حیوانات آزمایشگاهی گذاشت. به همین علت است که اتحادیه اروپا استفاده از آن را در محصولات آرایشی و بهداشتی محدود کرده است. بسیاری از محصولات از این مواد شیمیایی برای معطر کردن محصولات خود استفاده می کنند.»

طبق گزارش آژانس مواد شیمیایی اروپا، سیلوکسان D5 به عنوان یک ماده "بسیار پایدار، بسیار زیست انباشته" طبقه بندی می شود. البته نتایج آزمایش تیم یونگ فقط محدود به فاز حیوانی می شود بنابراین، اطلاعات زیادی در مورد آثارهای مخرب آن روی انسان در حال حاضر وجود ندارد.

یونگ می‌گوید: «تحقیقات عمیق زیادی در این مورد انجام نشده است، بنابراین ما هنوز نمی‌دانیم که این مواد شیمیایی با استنشاق طولانی‌مدت تا چه اندازه می تواند به سلامت ما آسیب برساند.». آزمایش‌ها فقط روی محصولات شوینده مانند شامپوها انجام شده است و هیچ آزمایشی برای محصولات «رها کننده» مانند ژل‌های مو، روغن‌ها، کرم‌ها، واکس‌ها و اسپری‌ها انجام نشده است.»

محققان در جریان آزمایش های خود متوجه شدند، این مواد با اعمال حرارت زیاد مانند استفاده از دستگاه های حرارتی مانند سشوار یا فر مو موادی از خود آزاد می کنند که در هوا منتشر می شود. وقتی تیم مطالعاتی دما را تا 210 درجه سانتیگراد افزایش داد مشاهده کردند که میزان انتشار این مواد شیمیایی در هوا از ٪ به 310٪ افزایش یافته است.

افزایش آلودگی شهری

یونگ در این مورد گفت:"بدتر از همه، این مواد متاسفانه در هوا پخش می شود پس محدود به یک اتاق یا خانه نمی شود." یونگ گفت: "تهویه خانه احتمالاً تنها مسیر انتقال سیلوکسان از داخل به خارج از آن است. در محیط‌های شهری، این کار اهمیت بیشتری دارد، زیرا صدها یا حتی هزاران خانه خواهید داشت که مواد شیمیایی بالقوه مضر را در فضای شهری تهویه می‌کنند و در یک بازه زمانی کوتاه زمانی که مردم صبح‌ها برای کار و مدرسه آماده می‌شوند. این مواد شیمیایی بار دیگر از طریق سیستم‌های تهویه به ساختمان‌ها بازگردانده می‌شوند. بنابراین حتی اگر استفاده از محصولات حاوی مواد شیمیایی مضر بخشی از روتین مراقبت از موی شما نباشد، باز هم به دلیل آلودگی محیط شهری شما تحت تأثیر قرار خواهید گرفت."
نظرسنجی گروه یونگ نشان داد که 16 تا 70 درصد شرکت‌کنندگان از محصولات مراقبت از مو یا حالت‌دهنده مو استفاده می‌کنند. اگر فرض کنیم هر فرد در طول هفته دو تا پنج بار از این محصولات استفاده می کند بنابراین، در طول یک سال میزان انتشار D5 در فضای باز می تواند به 0.4 تا 6 متریک تن در سال برسد.

چگونه مردم می توانند از خود در برابر بوی این مواد شیمیایی محافظت کنند؟

یونگ گفت: «بهترین راه حل استفاده نکردن از این محصولات است.» جینگلین جیانگ، دانشجوی دکترای مهندسی عمران و محقق پوردو، گفت: "اگر شرایط کسی به گونه ای است که باید از این محصولات استفاده کند، بهترین کاری که می تواند انجام دهد این است که از یک دستگاه تهویه مطبوع مناسب و قوی استفاده کند تا میزان مواد شیمیایی استنشاق شده را به حداقل برساند."

جیانگ گفت: "تهویه می‌تواند روشی مؤثر برای کاهش قرار گرفتن در معرض سیلوکسان در طول روتین‌های مراقبت از مو د ر فضاهای سر پوشیده باشد. مدل ما نشان می دهد که روشن کردن سیستم تهویه حمام می تواند قرار گرفتن در معرض D5 را تا بیش از 90٪ کاهش دهد."


چاپ