ساخت اولین کارخانه سیمان بدون کربن در جهان آغاز شد!

ساخت اولین کارخانه سیمان بدون کربن جهان در یکی از شهرهای آلمان شروع شد. این کارخانه به جای انتشار گاز دی اکسید کربن در محیط زیست، اکسیژن خالص یا همان O2 تولید می کند.

کارخانه سیمان اصلی

فناوری جدید می‌تواند نزدیک به 100 درصد از گاز دی اکسید کربن منتشر شده در طول فرآیند کلینکر را که ماده‌ی اصلی سیمان است، جذب کند. جذب این میزان از CO2 می تواند تا حد زیادی به کاهش انتشار گازهای گلخانه ای و گرمایش زمین کمک کند. با این حال برای درک بهتر فواید، معایب، اثرات زیست محیطی و اقتصادی این فناوری باید نگاه دقیق تری به نحوه عملکرد آن بیندازیم.

تیم مهندسی شرکت بین المللی صنعتی Thyssenkrupp Decarbon Technologies وظیفه توسعه فناوری جدید به نام "سوخت اکسیژن خالص" را بعهده دارد. طبق آمارها سالانه با تولید سیمان و بتن، حدود 9 درصد گاز کربن دی اکسید در سراسر جهان تولید می شود. فناوری Thyssenkrupp در فرآیند احتراق از اکسیژن خالص استفاده می کند.

جذب کامل گاز دی اکسید کربن

تیم مهندسی شرکت معتقدند این فناوری می تواند به طور کامل 100 درصد کربن ناشی از تولید سیمان را جذب کند. Thyssenkrupp در 23 آوریل 2024، به عنوان بخشی از پروژه معروف به فانوس دریایی، ساخت «اولین کارخانه سیمان بدون کربن در جهان» را آغاز کرد.

کارخانه سیمان

این فناوری امکان جذب، استفاده مجدد از CO2 و در نهایت دستیابی به انتشار کربن صفر را هموار می کند. این یک قدم رو به جلو در مبارزه با تغییرات آب و هوایی محسوب می شود. رابرت هابک، معاون صدراعظم و وزیر اقتصاد آلمان گفت: «صنعت سیمان در مورد کربن زدایی با چالش های خیلی جدی مواجه است. کارخانه سیمان جدید لاگردورف به ما نشان داد که چگونه می‌توان تولید را کربن‌زدایی کرد و با شهامت زیاد ایده تولید سیمان و بتن در شرایط آب و هوایی پایدار را اجرایی کرد.»

او در ادامه گفت:" سیمان یکی از اصلی ترین مصالح ساختمانی به حساب می آید. اما این صنعت در حال حاضر مسئول تولید حدود هفت درصد از کربن در جهان است. به همین علت ما چاره ای به جز استفاده از فرآیندهای جایگزین وسازگار با محیط زیست نداریم."

کارخانه سیمان نمای کلی

مدیرعامل شرکت هم اعلام کرد: « با استفاده از فناوری «سوخت اکسیژن خالص» یا “pure oxyfuel”غنی‌سازی دی‌اکسید کربن را انجام داده‌ایم. با این کار به مشتریان خود کمک می‌کنیم تمام دی‌اکسید کربن تولید شده در طول فرآیند را جذب کنند و از آنها به شیوه‌ای پایدار دوباره استفاده کنند. از آنجایی که تولید جهانی سیمان سالانه به بیش از چهار میلیارد تن می رسد، به همین علت ما فکر می کنیم که فناوری جدید اکسیژن خالص آینده روشنی در آینده خواهد داشت.» در حال حاضر، این شرکت تجهیزات تقریباً یک سوم کارخانه های سیمان در سراسر جهان را تامین می کند.

کارخانه سیمان استفاده مجدد

نحوه کار فناوری "سوخت اکسیژن خالص"

راز اصلی پشت پرده "سوخت اکسیژن خالص" حذف CO2 از گازهای خروجی سیستم کوره کارخانه های سیمان است. این کار از انتشار CO2 به اتمسفر جلوگیری می کند و هوای محیط را با اکسیژن خالص در فرآیند احتراق جایگزین می کند. در مرحله بعد گاز کربن دی اکسید به شکلی با خلوص بالا تصفیه می شود که بتوان از آن برای کاربردهای مختلف از جمله صنایع شیمیایی استفاده کرد. اجرای این فرآیند در کارخانه جدید Holcim انتشار گاز کربن دی اکسید را تا حدود 1.2 میلیون تن در سال کاهش می دهد. طبق برنامه ریزی های انجام شده این کارخانه تا سال 2028 راه اندازی خواهد شد.


چاپ