احتمال غرق شدن شهرهای بزرگ چین بر اثر فرونشست!!!

پدیده فرونشست زندگی میلیون ها شهروند چینی را تهدید می کند.

فرونشست زمین چین

پدیده فرونشست حدود نیمی از شهرهای چین را تهدید می کند. نتایج یک مطالعه جدید که به تازگی در مجله Science منتشر شد نشان می دهد که نیمی از مناطق شهری چین در حال فرونشست هستند و این موضوع می تواند زندگی میلیون ها نفر را در معرض خطر وقوع سیل قرار دهد.


تجزیه وتحلیل این تیم مطالعاتی نشان می دهد که ۴۵ درصد از زمین های شهری چین با سرعت سالانه بیش از 3 میلی متر در حال فرونشست هستند. این رقم در بعضی از مناطق به 10 میلی متر در سال می رسد. پژوهشگران برای انجام این مطالعه حدود 82 شهر چین با جمعیت حداقل 2 میلیون نفر را انتخاب کردند. سپس با استفاده از امواج ماهواره ای، تغییرات فاصله بین ماهواره و زمین را اندازه گیری کردند تا بتوانند از این طریق میزان تغییر ارتفاع شهرها را محاسبه کنند. این اطلاعات مربوط به تغییرات شهرهای انتخاب شده در فاصله های زمانی 2015 تا 2022 می شود.

نتایج این ارزیابی ها پدیده فرونشست را در بزرگترین شهر چین یعنی شانگهای به وضوح نشان داد. این شهر در طول 100 سال گذشته حدود 3 متر از سطح زمین پایین تر رفته است. شهرهای دیگری مانند پکن و تیانجین نیز هم تا حد زیادی تحت تأثیر این پدیده قرار گرفتند.

دلایل فرونشست زمین

پدیده فرونشست می تواند بر اثر عوامل مختلفی رخ دهد. پروفسور رابرت نیکولز، دانشمند اقلیم شناس دانشگاه شرق انگلستان، که در این تحقیق مشارکت نداشت در مورد نتایج مطالعه می گوید:"برداشت بیش از حد آب از منابع زیر زمینی دلیل اصلی پدیده فرونشست است. معمولا جمعیت زیادی در مناطقی از چین زندگی می‌کنند که از نظر زمین‌شناسی، رسوب‌گذاری آن‌ها به تازگی صورت گرفته است. بنابراین، هنگامی که آب‌های زیرزمینی را پمپاژ می‌کنید یا خاک را زهکشی می‌کنید، زمین با پدیده فرونشست مواجه می شود."
دانشمندان زمین شناسی معتقدند که «کنترل مستمر و بلندمدت بر استخراج آب‌های زیرزمینی» می‌تواند این مشکل جدی را حل کند. پروفسور نیکولز در مقاله‌ای که در مجله «Science» به چاپ رسید، هشدار داد: «فرونشست زمین، استحکام سازه‌ای ساختمان‌ها و زیرساخت‌های حیاتی را به خطر می‌اندازد و تأثیرات ناشی از تغییرات اقلیمی مانند سیل را تشدید می‌کند به ویژه در شهرهای ساحلی که این پدیده باعث تشدید بالا آمدن سطح آب دریا می‌شود.»

طبق آمار خبرگزاری، پدیده فرونشست سالانه بیش از ۷.۵ میلیارد یوان (حدود ۱.۰۵ میلیارد دلار) برای چین آب می خورد. با این حال، این مشکل تنها مختص به چین نیست.

پیامدهای منفی فرونشست زمین

یک مطالعه دیگر که ماه فوریه منتشر شد، نشان می‌دهد که حدود ۶.۳ میلیون کیلومتر مربع (۲.۴ میلیون مایل مربع) از زمین‌های سرتاسر جهان در معرض خطر فرونشست قرار دارند و اندونزی یکی از کشورهایی است که بیشترین آسیب را از این پدیده خواهد دید.

بر اساس گزارش سازمان زمین‌شناسی آمریکا (USGS)، بخش‌هایی از ایالات متحده نیز از با این مشکل مواجه هستند. طبق این گزارش، بیش از ۴۵ هزار کیلومتر مربع از اراضی در ۴۵ ایالت آمریکا به طور مستقیم تحت تأثیر فرونشست قرار گرفته‌اند. سازمان زمین‌شناسی آمریکا اعلام کرد که بیش از ۸۰ درصد از موارد پدیده های کشف شده ناشی از فرونشست در ایالات متحده به دلیل بهره‌برداری بیش از حد از منابع آب زیرزمینی رخ داده است. این سازمان معتقد است بهره برداری بیش از حد منابع آبی و خاکی، تهدیدی برای تشدید مشکلات موجود فرونشست زمین و آغاز مشکلات جدید خواهد بود.»


چاپ