عرضه آیفون 250 دلاری: تنها راه اپل برای جبران کاهش درآمد

اگر درآمد اپل همچنان به روند نزولی خود ادامه دهد، آنها دومین بازار بزرگ گوشی های هوشمند را از دست خواهند داد.

آیفون 250 دلاری آیفون SE

گوشی های آیفون پرفروش ترین محصول اکوسیستم اپل را تشکیل می دهند. این محصول در چین به عنوان دومین بازار بزرگ گوشی های هوشمند طرفداران زیادی دارد. اما با این وجود، سازنده آیفون برای جذب خریداران بیشتر و تشویق کاربران فعلی به ارتقا گوشی هایشان به اقدام های مؤثرتری نیاز دارد. در حال حاضر سرعت ارتقا گوشی های آیفون در جهان کاهش یافته است. البته تمام علت آن به قیمت بالای نسخه های جدیدتر بر نمی گردد. یکی از دلایلی که کاربران علاقه ای به تعویض گوشی های آیفون قدیمی تر نشان نمی دهند این است که، مدل های جدیدتر تفاوت زیادی با مدل های قبلی ندارند. بنابراین کاربران احتیاجی به تعویض گوشی نمی بینند.

تیم کوک می تواند با فروش لوازم جانبی یا ارائه خدمات پس از فروش این افت درآمد را جبران کند اما، تا چه زمانی؟! این استراتژی قدیمی در بازار رقابت دیگر جواب نمی دهد. مارک گورمن تحلیلگر مشهور بلومبرگ معتقد است اپل باید به بازارهای کشورهای در حال توسعه فکر کند. حضور در این بازارها نیاز به ساخت گوشی های آیفون ارزان تری دارد.

شایعه شده که Apple به صورت مخفیانه در حال ساخت یک آیفون SE جدید با قیمت 400 دلار است. اگر این گزارش صحت داشته باشد باز هم مصرف کنندگان بازارهای نوظهور علاقه بیشتری به خرید گوشی های مجهز به صفحه نمایش بزرگتر و دوربین های بیشتری دارند. به همین علت خریداران ترجیح می دهند یک گوشی چینی 150 دلاری خریداری کنند تا یک گوشی آیفون 400 دلاری با نمایشگر کوچکتر!
به عقیده گورمن اپل باید یک گوشی آیفون 250 دلاری مخصوص بازارهای در حال توسعه تولید کند که به سخت افزارهای ارزان تری مانند صفحه نمایش LCD و بدنه پلاستیکی مجهز هستند. عرضه چنین دستگاهی با استراتژی فعلی شرکت آمریکایی امکان پذیر نیست. برنامه های فعلی بیشتر روی حاشیه سود بالا و ارائه محصولات پرچم دار تمرکز دارد. . استیو جابز، مدیرعامل سابق اپل در زمان حیات خود گفت: «ما محصولات ضعیف و ابتدایی ارائه نمی‌دهیم» و تا به امروز هم اپل همچنان به این فلسفه خود را پایبند می داند. اما اپل به تازگی فروش مک بوک ایر مجهز به تراشه M1 را با قیمت 699 دلار از طریق فروشگاه های والمارت آغاز کرد. این حرکت می تواند نشان دهنده اجرای ایده های جدیدتر برای حفظ جایگاه در بازار رقابت باشد.

اگر اپل بتواند با یک آیفون ارزان‌قیمت وارد بازارهای در حال توسعه شود، این احتمال وجود دارد که بتواند در نهایت کاربران را به سمت خرید گوشی‌های گران‌تر تشویق کند. علاوه براین؛ آن‌ها را به استفاده از خدمات و برنامه های موبایل تحت سیستم عامل iOS وابسته کند. با این حال رویای ساخت یک آیفون ارزان قیمت تر را بهتر است فراموش کنیم. همانطور که گورمن گفت، طرح ساخت آیفون ارزان‌تربه دلیل نگرانی اپل از کاهش اعتبار برند در حال حاضر متوقف شده است.


چاپ