گوشی هواوی Pure 70 مجهز به پردازنده 7 نانومتری رونمایی شد!

شرکت هواوی بلاخره از گوشی های سری Pure 70 مجهز به تراشه 7 نانومتری معروف Kirin رونمایی کرد.

هواوی Pure70 رنگبندی

گوشی های هوشمند سری جدید از پردازنده 7 نانومتری Kirin 9010 استفاده می کنند که بزرگترین سازنده تراشه چین یعنی SMIC ساخته است. رونمایی از نسل بعدی، نشان دهنده بی اثر بودن تحریم های آمریکا علیه هواوی است که از سال 2019 علیه این شرکت به اجرا در آمد. این تحریم‌ها به هواوی اجازه نمی‌دهد که از تراشه‌های پیشرفته ساخت شرکت‌های آمریکایی مانند TSMC استفاده کند. با این حال، هواوی توانست با سرمایه‌گذاری هنگفت در شرکت SMIC تراشه‌های Kirin 9010 را تولید کند. این تراشه جدید بر اساس معماری تراشه Kirin 9000s طراحی شد. طبق نتایج بنچمارک، Kirin 9010 عملکردی مشابه Kirin 9000s دارد و از نظر مصرف انرژی بهینه‌تر است. تراشه جدید از پردازنده گرافیک Mali-G78 استفاده می‌کند تا بتواند عملکرد گرافیکی دستگاه را تا حد زیادی ارتقا دهد.

گوشی های سری Pure 70 در دو مدل عرضه می شود: Pure 70و Pure 70Pro. هر دو مدل از نمایشگر AMOLED با نرخ تازه‌سازی 120 هرتز، دوربین‌های قدرتمند و باتری‌های بزرگ استفاده می‌کنند. هواوی قصد دارد سری جدید را تا چند ماه آینده وارد بازار کند ولی، هنوز قیمت نهایی آن مشخص نیست.

هواوی زنجیره تامین تراشه را با تولیدکنندگان داخلی تقویت می کند

شاید تا به حال نام شرکت چینی سازنده تراشه SMIC به گوش شما نخورده باشد. این شرکت یکی از بزرگترین تولیدکنندگان در صنعت تراشه است، درست مانند TSMC! از آن جایی که عرضه گوشی های سری Pure 70 به صورت محدود خواهد بود احتمال دارد، ظرفیت تولید تراشه نسل بعدی Kirin محدود باشد. با این حال، عرضه گوشی پرچم دار جدید با تراشه نسل بعدی می تواند نشان دهنده این باشد که هواوی مشکل زنجیره تامین تراشه خود را به علت تحریم های ایالات متحده برطرف کرده است. اما چگونه؟! سازنده چینی با جایگزینی قطعات داخلی به جای قطعات خارجی توانست مشکل زنجیره تامین را حل کند. ولی هنوز معلوم نیست که شرکت سازنده تراشه SMIC چگونه توانست بدون دسترسی به ابزارهای لیتوگرافی پیشرفته خارجی موفق به ساخت چنین تراشه ای شود.

تراشه جدید Kirin 9010 مشابه نسل قبلی خود از یک هسته اصلی با عملکرد فوق‌العاده بالا به نام TaiShan Prime Core، سه هسته میانی TaiShan و چهار هسته کم‌مصرف Arm Cortex-A510 تشکیل شده است . نسل جدید، در واقع هسته با عملکرد فوق‌العاده بالا را با سرعت کلاک پایین‌تری (۲.۳ گیگاهرتز) در مقایسه با ۲.۶۲ گیگاهرتزKirin 9000s اجرا می‌کند. علاوه بر این، به پردازنده گرافیکی Mali-G78 مجهز است . این پردازنده یک نوعی ازتراشه Kirin 9000s است که نسبت به نسل قبل، نرخ بازدهی بالاتری دارد.

با وجود سرعت کلاک پایین‌تر هسته عملکردی، تراشه Kirin 910 همچنان از قدرت پردازش بسیار بالایی برخوردار است. این تراشه به ترتیب در تست‌های تک هسته‌ای و چند هسته‌ای GeekBench توانست به ترتیب امتیاز ۱۴۴۰ و ۴۴۳۶ را کسب کند. اما تراشه Kirin 9000s در تست‌ بنچمارک به ترتیب ۱۳۵۰ و ۴۲۰۰ امتیاز را کسب کرد.


چاپ