سامسونگ برای رقابت با اپل، گلکسی نوت را فدا می کند؟

اپل با طراحی فعلی آیفون که تفاوت چندانی با مدل‌های قبلی ندارد، کمی از نوآوری فاصله گرفت. سامسونگ نیز از زمان عرضه سری گلکسی S22 همین مسیر را دنبال کرده است.

گلکسی اس 24 اولترا آیفون15 پرومکس

هر دو غول سازنده گوشی های هوشمند با طراحی فعلی که در پیش گرفته اند، به جای نوآوری در نمای ظاهری کارهای تکراری انجام می دهند. این ویژگی می‌تواند باعث شود که کاربران خیلی علاقه ای به خرید محصولات جدید نداشته باشند. جالب است که ببینیم چگونه یک طرح واحد می تواند با گذشت زمان تکامل یابد و بهبود یابد. به عنوان مثال، سری آیفون 15 با وجود شباهت ظاهری به سری آیفون 12، دارای تغییرات ظریفی است که آن را کاملاً متمایز می کند. این تغییرات ظریف باعث می شود سری آیفون 15 از سری آیفون 12 متمایز شود، حتی اگر بسیاری از مردم متوجه آنها نشوند.

در مورد گوشی های پرچمدار سری گلکسی اس 24، به‌ویژه گلکسی اس 24 اولترا یک حس دو گانه وجود دارد. بیشتر علاقه مند به این گونه طراحی هستیم تا متنفر! نسبت این حس دو گانه 65 به 35 است. از یک طرف، طراحی جدید و ویژگی‌های جدید آن تحسین برانگیز است. اما از سوی دیگر، قیمت بالا و برخی از محدودیت‌های آن کمی دلسرد کننده است. سامسونگ با طراحی جدید گلکسی اس 24 اولترا، شبیه به اپل شده است. به عنوان نمونه:

• با توجه به شایعات و اطلاعات منتشر شده، انتظار می رود که گلکسی اس 24 اولترا از یک قاب تیتانیومی برس خورده جدید استفاده کند که شبیه به آیفون 15 پرو است.

• رندرهای فاش شده نشان می دهد که سامسونگ روی رنگ های حرفه ای تمرکز کرده است که بسیار شبیه به پالت رنگی سری آیفون 14 پرو هستند. ظاهر خاکستری مات طبق گفته Ice Universe "رنگ طلایی" است.

• یکی دیگر از تغییرات قابل توجه در طراحی گلکسی اس 24 اولترا، صفحه نمایش کاملا تخت پرچمدار سامسونگ در سال های اخیر است. اگرچه منحنی های ظریفی در لبه شیشه وجود دارد، اما قسمت اصلی نمایشگر S24 Ultra اکنون کاملاً صاف و یکدست است.

• یکی دیگر از تغییرات مورد انتظار طراحی در گلکسی اس 24 اولترا، حاشیه های متقارن است که برای اولین بار در یک پرچمدار برتر سامسونگ دیده می شود. مدل های گلکسی S22 وانیلی این ویژگی را چندی پیش دریافت کردند.

سامسونگ با تقلید از استراتژی «تصفیه طراحی» اپل، یاد گرفت که چگونه مانند کاربران آیفون، برای تغییرات بزرگ صبور باشد. این اقدام نشان داد که کاربران این شرکت حاضرند برای خرید محصولات با کیفیت، منتظر بمانند. اگرچه ممکن است طراحی گلکسی اس 24 اولترا شبیه به مدل های قبلی باشد، اما تغییرات ظریفی که سامسونگ انجام می دهد، نشان دهنده یک فرآیند بلوغ طراحی است. این تغییرات به احتمال زیاد در نگاه اول قابل تشخیص نیست، اما نشان می دهد که سامسونگ در حال بهبود طراحی گوشی های خود است. سامسونگ در حال حاضر از استراتژی فشار-کششی اپل پیروی می کند. یعنی شرکت به جای تغییرات کلی، به تدریج تغییرات ظریف را ایجاد می کند. این رویکرد شاید در کوتاه مدت خیلی برای خریداران جذاب نباشد، اما در نهایت منجر به طراحی های کامل تر و بهتر می شود.

گلکسی اس 24 نمایشگر

با وجود شباهت های ظاهری زیاد بین گلکسی اس 24 اولترا و مدل های قبلی، سامسونگ هنوز فرصت های زیادی برای نوآوری در طراحی این گوشی دارد. علیرغم مزایای استراتژی «تصفیه طراحی»، برخی از کاربران سامسونگ از عدم نوآوری در طراحی گلکسی اس 24 اولترا ناامید هستند. این اتفاق در بین کاربران توییتر، که به دنبال آخرین و بهترین ها هستند بیشتر دیده می شود. آنها معتقدند که سامسونگ باید تغییرات بیشتری در طراحی این گوشی ایجاد کند تا آن را از مدل های قبلی متمایز کند. این گوشی از نظر مشخصات فنی پیشرفته است، اما از نظر طراحی، شبیه به مدل های قبلی است. همین ویژگی ها باعث ایجاد سئوالاتی در بین کاربران شد:

• سامسونگ چرا کمی تنوع ایجاد نمی کند و طراحی دکمه/قاب که در رندرهای فاش شده گلکسی55‌A دیده‌ایم را به گلکسی اس 24 اضافه نمی کند؟ بله، همین تغییر جزئی می‌توانست گوشی‌های پرچمدار را جدیدتر کند.

• اگرچه سامسونگ بدنه اس 24 اولترا را تیتانیومی می سازد. اما به احتمال زیاد وزن آن تغییری نخواهد کرد. اگر اپل این کار را در آیفون 15 پرومکس انجام داد در کنار آن، 20 گرم از وزن گوشی را کم کرد. بنابراین به دست گرفتن نسخه ممتاز سری آیفون 15 راحت تر از گلکسی اس 23 اولتراست.

• به نظر می رسد زمان آن فرا رسیده که سامسونگ قلم های S-Pen را کنار بگذارد. ایده قلم های هوشمند برای ده سال پیش جذاب بود و در سال 2024 این قلم ها فضای زیادی اشغال می کنند.

گلکسی اس 24 اولترا هنوز هم شبیه گلکسی نوت است. آیا سامسونگ بالاخره شکل مستطیل بزرگ و غیرارگونومیک را کنار می گذارد؟ طراحی مستطیل مربعی گلکسی نوت برای همه مناسب نیست. اگرچه یک نمایشگر مستطیل شکل می تواند ایده جذاب باشد، اما شکل چهار گوش برای گوشی های بزرگ مناسب نیست. نظر شما چیست؟! آیا سامسونگ بهتر است گلکسی اس 24 اولترا را جذاب تر کند؟ به نظر شما آیا ارزش ارتقا از گوشی های قدیمی تر مانند گلکسی اس 22 اولترا، اس 21 اولترا یا حتی قدیمی تر را دارد؟


چاپ