ربات آپتیموس تسلا تا اواخر سال 2025 آماده عرضه می شود

مالک تسلا از عرضه ربات آپتیموس تسلا تا اواخر سال 2025 خبر داد.

ربات آپتیموس

میلیاردر مشهور جهان به تازگی در مصاخبه اخیر خود اعلام کرد که این شرکت به احتمال زیاد تا پایان سال آینده میلادی ربات انسان نمای آپتیموس را برای فروش عرضه می کند. ایلان ماسک گفت:"ما در حال حاضر مشغول کار روی ربات Optimus هستیم و امیدواریم تا پایان سال آینده میلادی آن را به تولید انبوه برسانیم." به گفته ماسک قیمت این ربات انسان نما کمتر از 20 هزار دلار خواهد بود و هدف از ساخت آن کمک به انسان ها در انجام کارهای فیزیکی خطرناک و تکراری است.

مشخصات ربات آپتیموس

ربات آپتیموس تسلا قدی معادل 1.7 متر و وزن 75 کیلوگرم دارد. این ربات می تواند اجسام سنگین را در محیط های مختلف بلند کند و کارهای پیچده را به راحتی انجام دهد. هنوز معلوم نیست تسلا قصد دارد این ربات را در چه بازارهای هدفی عرضه کند. اما، به احتمال زیاد کارخانه های تسلا اولین واحد صنعتی خواهند بود که به این ربات ها مجهز می شود. قرار است در گام بعدی این ربات در واحدهای صنعتی دیگر و حتی مصارف عمومی عرضه شود.

شرکت های زیادی در بخش رباتیک سرمایه گذاری کرده اند. اما، علت اصلی این همه اشتیاق برای چیست؟! یکی از دلایل اصلی این اقدام کمبود نیروی کار است. صنایع مختلف با کمبود نیروی زیادی مواجه هستند. آنها می خواهند از ربات ها برای انجام کارهای تکراری، خسته کننده و خطرناک در صنایع لجستیک، انبارداری، خرده فروشی و تولید استفاده کنند. ماسک در تماس تلفنی که با سرمایه گذاران داشت گفت که پیش بینی می کند ربات تسلا بتواند تا پایان سال جاری، در کارخانه مشغول به کار شود.

البته استفاده از ربات های انسان نما فقط محدود به یکی دو سال گذشته نمی شود. ربات‌های انسان‌نما چندین سال است که توسط شرکت‌های ژاپنی مانند هوندا و شرکت Boston Dynamics که زیرمجموعه‌ی هیوندای موتور هستند، در مرحله توسعه قرار دارند.

امسال، شرکت Figure، یک شرکت دانش بنیان تحت حمایت مایکروسافت و انویدیا، اعلام کرد که برای استقرار ربات‌های انسان‌نما در کارخانه‌ی خودروسازی BMW شعبه ایالات متحده، با این شرکت آلمانی قرارداد همکاری امضا کرده است. اما میلیاردر معروف رویای دیگری را در سر می پروراند. او می خواهد بیشترین درآمد شرکت تسلا از فروش ربات ها باشد. به عبارت دیگر، صنعت رباتیک از صنعت خودروسازی تسلا پیشی بگیرد.

ایلان ماسک با اشاره به توانایی‌های هوش مصنوعی ربات‌ها گفت: "فکر می‌کنم تسلا از هر سازنده ربات انسان‌نمای دیگری برای رسیدن به تولید انبوه ربات ها با قابلیت تصمیم گیری، موقعیت بهتری دارد." (قدرت تصمیم گیری یا استنتاج به فرآیندی در هوش مصنوعی گفته می شود که بر اساس داده‌های ورودی، بتواند خروجی مورد نظر را پیش‌بینی ‌کند.) ماسک سابقه‌ طولانی در عمل نکردن به وعده ها به خصوص در بازار وال استریت (بازار بورس آمریکا) دارد. او در سال ۲۰۱۹ به سرمایه‌گذاران گفته بود که تسلا تا سال ۲۰۲۰ شبکه‌ای از خودروهای خودران "روبکسی" را راه‌اندازی خواهد کرد.

تسلا از اولین ربات انسان‌نمای خود به نام "بامبل‌بی" در سپتامبر ۲۰۲۲ رونمایی کرد. سال 2024 هم این شرکت یک ویدیوی جدید از ربات های انسان نما نسل دوم منتشر کرد که در حال تا کردن تیشرت در یکی از کارخانه‌ ها بود. شرکت Figure در فوریه گذشته ویدیویی از ربات 01 در حال آماده سازی قهوه منتشر کرد. بوستون داینامیکس نیز هفته‌ی گذشته از ربات انسان‌نمای آتلاس خودش رونمایی کرد. در این ویدیو، ربات می توانست از حالت خوابیده بلند شود و راه برود.


چاپ