تقویت قابلیت هوش مصنوعی گوشی آیفون16 با خرید Datakalab!

اپل برای تقویت ویژگی های مبتنی بر هوش مصنوعی گوشی آیفون16 شرکت فرانسوی Datakalab را خریداری کرد.

آیفون16

هدف اصلی اپل از خرید استارتاپ Datakalab به احتمال زیاد ارتقا قابلیت های هوش مصنوعی سری بعدی گوشی های آیفون است. شرکت دانش بنیان فرانسوی در زمینه هوش مصنوعی و الگوریتم های یادگیری ماشین فعالیت می‌کند. این خرید می‌تواند به اپل کمک کند تا عقب ماندگی خود را در زمینه ارائه خدمات هوش مصنوعی جبران کند. به عقیده مارک گورمن؛ تحلیلگر مشهور محصولات اپل سازنده آیفون در حوزه هوش مصنوعی نسبت به شرکت های مهمی مانند گوگل و OpenAI خالق مشهور ChatGPT عقب مانده است. در حال حاضر، قابلیت هوش مصنوعی به یکی از ویژگی های کلیدی دستگاه های اندرویدی و ویندوزی تبدیل شده است.

طبق گزارش های فاش شده از منابع داخلی Apple این شرکت در مرحله توسعه هوش مصنوعی مولد Generative AI قرار دارد. ماه گذشته تیم کوک تصمیم گرفت برای سرعت بخشیدن به روند توسعه فناوری جدید استارتاپ کانادایی DarwinAI را خریداری کند. اما به نظر می رسد این تنها قرارداد خرید اپل نبود. آنها به صورت همزمان شرکت فرانسوی Datakalab را هم خریداری کردند. شرکت Datakalab الگوریتم های ماشینی ارائه می دهد که قابلیت اجرا روی دستگاه های تبلت، گوشی و سایر لوازم مصرفی را دارد.

این دو قرارداد خرید نشان دهنده تلاش اپل برای پر کردن شکاف موجود در بخش هوش مصنوعی است. باید منتظر ماند و دید که این خریدها می تواند این عقب ماندگی را جبران کند یا خیر؟!
اپل قصد دارد از رویکرد متفاوتی در توسعه هوش مصنوعی تولیدکننده (Generative AI) استفاده کند. در حال حاضر، قابلیت های هوش مصنوعی مولد توسط مدل‌های زبان بزرگ مبتنی بر سرور روی دستگاه‌های مختلف اجرا می‌شوند. اپل می‌خواهد مدل‌های زبان بزرگ به جای سرور، مستقیم روی دستگاه اجرا شوند. سئوال: این کار چه کمکی به کاربر می کند؟! انجام این کار به حفظ رعایت حریم خصوصی کاربران کمک می کند زیرا، در این حالت نیازی به پردازش داده کاربران در خارج از دستگاه نیست. به عبارت ساده تر، احتمال اشتراک گذاری اطلاعات در سمت سرور از بین می رود.

البته در این حالت مدل های زبان بزرگ با محدودیت‌هایی هم مواجه خواهد شد. اپل نیاز به توسعه‌ی یک مدل هوش مصنوعی با کارایی بالا و در عین حال کم‌مصرف دارد. اما انجام این کار به تنهایی زمان‌بر خواهد بود. در چنین شرایطی است که خرید استارت‌آپ فرانسوی Datakalab اهمیت زیادی پیدا می‌کند.

Datakalab روی توسعه الگوریتم‌های یادگیری عمیق کم‌مصرف تخصص دارد. الگوریتم های آنها از نظر اجرا بهینه، حریم خصوصی را رعایت کرده و به طور کامل روی دستگاه اجرا می‌شوند.
این شرکت توسط دو برادر، خاویر و لوکاس فیشر در سال ۲۰۱۶ تأسیس شد. طبق گزارش کمیسیون اروپا، قرارداد خرید بین این دو شرکت در دسامبر سال گذشته به اتمام رسید. این خبر به تازگی توسط مجله‌ی اقتصادی Challenges فرانسه رسانه ای شد. گفته می‌شود شرکت Datakalab فقط ۱۰ تا ۲۰ کارمند دارد که تعدادی از آنها بعد از بستن قرارداد به تیم جدید اپل ملحق گردیدند. اما دو بنیانگذار اصلی شرکت یعنی خاویر و لوکاس فیشر به اپل ملحق نشده‌اند. این همان شرکتی است که در دوران همه‌گیری کووید-۱۹ با دولت فرانسه همکاری کرد تا ابزارهای هوش مصنوعی را در سیستم‌های حمل‌ونقل برای تشخیص استفاده‌ی اجباری ماسک توسط مردم پیاده‌سازی کند.


چاپ