توافق تاریخی در خصوص قانون حفظ حریم خصوصی داده

سناتورهای آمریکایی برای پیش نویس قانون حفظ حریم خصوصی داده های کاربران به توافق رسیدند.

قانون حفظ حریم خصوصی

دو نفر از مهم ترین قانونگذاران آمریکایی روز گذشته اعلام کردند که روی پیش نویس لایحه حفظ حریم خصوصی داده به توافق رسیدند. با تصویب نهایی این قانون، جمع آوری داده های کاربران شرکت های فناوری مانند گوگل و سایرین محدودتر می شود. با اجرای آن کاربران آمریکایی می توانند از فروش اطلاعات شخصی خود جلوگیری کنند یا از شرکت ها بخواهند که آنها را دیتاسنترهای خود حذف کنند. این توافق بین ماریا کانتول، سناتور حزب دموکرات و رئیس کمیته بازرگانی سنا، کتی مک‌موریس راجرز نماینده حزب جمهوری خواه و رئیس کمیته انرژی- بازرگانی مجلس نمایندگان صورت گرفت. این لایحه شرکت های فناوری را ملزم می کند در صورت انتقال داده به دشمنان خارجی، آنها را افشا کنند.

از سال 2019 نگرانی ها در مورد نحوه استفاده شرکت های رسانه اجتماعی نظیر متا (فیسبوک)، آلفابت (گوگل) و تیک‌تاک از داده های کاربران اوج گرفت. از آن زمان تا کنون کنگره آمریکا مشغول بحث در خصوص تدوین قانون جدیدی است که بتواند از حریم خصوصی کاربران در فضای مجازی محافظت کند. اما این جدال نفس گیر تا کنون نتیجه ای در بر نداشت.

روز یکشنبه، دستیاران کنگره اعلام کردند که در آینده نزدیک لایحه جدید مربوط به حریم خصوصی داده را به تصویب می رسانند. به موجب این قانون، کمیسیون تجارت فدرال (FTC) و دادستان‌های کل ایالتی اختیارات بیشتری در مورد مسائل مربوط به حریم خصوصی مصرف‌کنندگان پیدا می کنند. این نهادها می توانند در صورت نقض حریم خصوصی داده ها جریمه های سنگینی برای متخلفان در نظر بگیرند.

ابن لایحه تبلیغات هدفمند را ممنوع نمی کند اما به کارران اجازه می دهد تا دریافت آنها را مسدود کنند. کمیسیون FTC هم موظف است تا یک واحد مجزایی با هدف تمرکز بر روی حریم شخصی راه اندازی کند. این سازمان قادر است در صورت نقض قوانین حریم خصوصی  حتی شرکت های مخابراتی را جریمه کند.

جریمه‌های سنگین و فشار بر روی شبکه‌های اجتماعی

فیسبوک در سال ۲۰۱۹ برای حل و فصل پرونده‌ی کمیسیون تجارت فدرال (FTC) در مورد شیوه‌های حفظ حریم خصوصی خود، جریمه سنگینی معادل ۵ میلیارد دلار پرداخت کرد. کمیسیون معتقد بود این شرکت توافق سال 2012 را نقض کرده است. کمیسیون تجارت فدرال اکنون به دنبال محدودیت‌های بیشتر برای فیسبوک در زمینه‌ی حفظ حریم خصوصی است. این محدودیت‌ها شامل ممنوعیت کسب درآمد از داده‌های کودکان و گسترش محدودیت‌ها روی فناوری تشخیص چهره می‌شود.

در سال ۲۰۲۱، شرکت بایت‌دنس مالک تیک‌تاک هم برای حل و فصل پرونده‌ی شکایت دسته‌جمعی در مورد نقض حریم خصوصی کاربران آمریکایی تیک‌تاک جریمه ای معادل ۹۲ میلیون دلار پرداخت کرد. ماه گذشته، خبرگزاری رویترز گزارش داد که کمیسیون تجارت فدرال ممکن است به زودی پرونده‌ی تحقیقات خود در مورد شیوه‌های ناقص حفظ حریم خصوصی و امنیت داده‌های تیک‌تاک را به پایان برساند. گوگل و یوتیوب هم در سال ۲۰۱۹ برای حل و فصل اتهامات مربوط به جمع‌آوری اطلاعات شخصی کودکان، ۱۷۰ میلیون دلار به کمیسیون تجارت فدرال (FTC) و ایالت نیویورک غرامت پرداخت کردند. این اتهامات بر مبنای نقض قوانین فدرال مطرح شده بود.

سناتور کانتول و نماینده راجرز در این باره گفتند: « پیش‌نویس قانون دوحزبی که هر دو مجلس کنگره را در بر می‌گیرد، بهترین کاری بود که ما در طول ده سال گذشته برای ایجاد یک استاندارد ملی برای حریم خصوصی و امنیت داده‌ها انجام دادیم. این استاندارد به مردم حق کنترل اطلاعات شخصی خود را می‌دهد.»

بر اساس این لایحه، افراد می‌توانند در صورت تغییر سیاست حفظ حریم خصوصی یک شرکت، از پردازش داده‌های خود جلوگیری کنند. علاوه براین، شرکت های فناوری نیز برای انتقال «داده‌های حساس به اشخاص ثالث»، باید حتما از کاربران «رضایت صریح و قطعی» دریافت کنند. مصرف‌کنندگان می‌توانند از شرکت هایی که حقوق حریم خصوصی آن‌ها را نقض می‌کنند شکایت کرده و خسارت دریافت کنند. اجرای این قانون می تواند جلوی شرکت‌هایی را که از اطلاعات شخصی افراد آنها سوء استفاده می‌کنند، بگیرد.


چاپ