ربات چت OpenAI ChatGPT چیست و چه کاربردی دارد؟

شرکت OpenAI مستقر در سانفرانسیسکو به تازگی از آخرین ربات مبتنی بر هوش مصنوعی خود، با نام ربات چت ChatGPT رونمایی کرد.

 ChatGPT،ربات چت

به نقل از خبرگزاری رویترز؛ این ربات مبتنی بر هوش مصنوعی 30 نوامبر برای آزمایش رایگان در دسترس عموم قرار گرفت.
سام آلتمن، یکی از بنیانگذاران و مدیر عامل شرکت OpenAI گفت: " در عرض یک هفته پس از رونمایی ربات ChatGPT، بیش از یک میلیون کاربر تلاش کردند تا این ابزار را مورد تجریه و تحلیل کامل قرار دهند."


آیا ایلان ماسک مالک شرکت OPENAI است؟!

شرکت OpenAI، یک شرکت خصوصی در زمینه تحقیق و توسعه فناوری‌های جدید است که در سال 2015 توسط سرمایه‌گذار دره سیلیکون، سام آلتمن و میلیاردر معروف ایلان ماسک تأسیس شد و چند سرمایه‌ گذار دیگر مانند پیتر تیل را توانست جذب خود کند. در سال 2019، این گروه به عنوان سرمایه گذاری خارجی، یک شرکت دولتی مرتبط با فعالیت های خود ایجاد کردند.

ماسک که هم اکنون درگیر تغییرات اساسی در شرکت رسانه اجتماعی توییتر است، در سال 2018 هیئت مدیره OpenAI را ترک کرد. اما در آن زمان نظر خود را در مورد این پدیده، را "خوب ترسناک" توصیف کرد. ماسک مدتی بعد در توییتی نوشت که دسترسی OpenAI را به پایگاه داده توییتر متوقف خواهد کرد. شرکت توییتر از OpenAIتا قبل از این، برای تست ابزارهای خود استفاده می کرد.

OPENAI چگونه کار می کند؟

شرکت OpenAI در مورد نحوه کار مدل ChatGPT این طور گفت: "این سیستم با استفاده از تکنیک یادگیری ماشینی به نام یادگیری تقویتی از بازخورد انسانی (RLHF) می تواند گفتگو انسان را شبیه سازی کند، به سوالات بعدی پاسخ دهد، اشتباهات را بپذیرد، صحبت های نادرست را به چالش بکشد و درخواست های نامناسب را رد کند."

نمونه ای از ربات که برای آزمایش عمومی در دسترس عموم قرار گرفت؛ تلاش می‌کند تا سؤالات مطرح‌شده توسط کاربران را درک کند و سپس پاسخ‌هایی مشابه کاربر انسانی را، ارائه ‌دهد.

کاربرد ربات ChatGPT OPENAI


رباتی مانند ChatGPT می‌تواند در برنامه‌های کاربردی دنیای واقعی مانند بازاریابی دیجیتال، ایجاد محتوای آنلاین، پاسخگویی به سؤالات مشتریان یا حتی برای کمک به اشکال‌زدایی کدهای برنامه نویسی استفاده شود. این ربات می تواند به طیف وسیعی از سوالات کاربران پاسخ دهد و در عین حال از صحبت کردن انسان هم تقلید کند.

آیا ربات ChatGPT OPENAI می تواند خطرناک باشد؟!

مانند بسیاری از نوآوری های مبتنی بر هوش مصنوعی، ChatGPT بدون تردید ارائه نمی شود. OpenAI یک از مشکلات این ربات را به تمایل آن برای ارائه «پاسخ‌های معقول اما نادرست یا بی‌معنی» می داند. مشکلی که رفع آن به این راحتی ها امکان پذیر نیست!

فناوری های مبتنی برهوش مصنوعی می‌تواند سوگیری‌های اجتماعی مانند نژاد، جنسیت و فرهنگ را شدت ببخشند. غول‌های فناوری از جمله آلفابت (GOOGL.O) Google و Amazon.com (AMZN.O) در گذشته نیز اعلام کرده‌اند که تعدادی از پروژه آن ها که با هوش مصنوعی کار می‌کنند «از نظر اخلاقی مضحک» و محدودیت‌هایی دارند. حتی در چندشرکت، این سیستم ها خرابی هایی به وجود آوردند که لازم شد انسان ها وارد عمل شوند و آن خرابی ها را برطرف کنند.

با وجود این نگرانی ها، تحقیقات بر روی هوش مصنوعی همچنان جذاب است. بر اساس داده‌های شرکت حسابرسی PitchBook، سرمایه‌گذاری در شرکت‌های سازنده هوش مصنوعی سال گذشته نزدیک به 13 میلیارد دلار افزایش یافت و امسال نیز تا این لحظه به 6 میلیارد دلار رسیده است.


چاپ