ذوب"یخچال روز رستاخیز" قطب جنوب با یک ال نینو شروع شد!!

تحقیقات جدید نشان می دهد که اولین جرقه ذوب "یخچال روز رستاخیز" قطب جنوب با یک ال نینو شروع شد.

یخچال روز رستاخیز

فرآیند ذوب یخ های قطب جنوب از دهه 1970 شروع شد. اما مطالعه جدید نشان می دهد که این اتفاق در بعضی از مناطق قطب از دهه 1940 و یا حتی قبل آن آغاز شده بود. یک تیم تحقیقاتی به رهبری دانشگاه هیوستون از سنگ های رسوبی هفت مکان در حوالی یخچال های طبیعی Thwaites و یخچال جزیره Pine Island نمونه برداری کردند تا مشخص کنند سرعت ذوب این یخچال ها از چه زمانی بیشتر خواهد شد؟!

قدمت سنگ های نمونه برداری شده به 10000 سال قبل می رسید. ای سنگ ها می توانند گذشته این یخچال های طبیعی را برملا کند. یخچال Thwaites با وسعت 120 کیلومتر یکی از بزرگترین یخچال های طبیعی کره زمینبه حساب می آید. این یخچال به " یخچال روز رستاخیز" هم شهرت دارد شاید به این خاطر که نابودی آن با نابودی قطب جنوب گره خورده است.
به نظر می رسد وقوع پدیده ال نینویی که 80 سال پیش در قطب جنوب اتفاق افتاد، عامل اصلی ذوب "یخچال روز رستاخیز" بود. نتایج اندازه گیری هسته های این سنگ ها می تواند به دانشمندان یک دید کلی از تغییرات قطب جنوب در آینده نزدیک ارائه دهد. راشل کلارک زمین شناس دانشگاه هیوستون در مورد این مطالعه می گوید: «نتایج مطالعه ما اهمیت زیادی دارد زیرا، فقط محدود به یک یخچال خاص نمی شود. این نتایج در واقع، بخشی از تغییرات بزرگ آب و هوایی خواهد بود که در حال وقوع است. پس نمی توان به راحتی آن را نادیده گرفت.»

یافته ها و شبیه سازی های قبلی به یک پدیده آب و هوایی شدید با نام "ال نینو" اشاره می کند که باعث گرم شدن آب های قطب جنوب غربی در سالهای بین 1939 تا 1942 شده است. این اتفاق حتی می تواند مربوط به قبل از ذوب شدن مقادیر زیادی از یخچال های طبیعی باشد.

همراه با مدل‌سازی‌های قبلی، یافته‌ها به یک الگوی آب و هوایی شدید ال نینو - تغییر در الگوهای آب و هوای جهانی - اشاره می‌کنند که آب‌های قطب جنوب غربی را بین سال‌های 1939 تا 1942 گرم کرده است و ممکن است پیش از عقب‌نشینی قابل توجهی در قفسه یخی باشد. این عوامل خارجی باعث شناور شدن یخ های روی بستر دریا می شود. عقب نشینی یخ های این منطقه به ناپایداری و ذوب بیشتر یخچال ها کمک می کند چون، بیشتر سطح یخچال ها در تماس با آب گرم قرار می گیرند.

تیم تحقیقاتی عقیده دارند وقتی یک صفحه یخ شروع به کوچک شدن می کند، ذوب شدن می تواند تا چندین دهه بعد ادامه پیدا کند حتی اگر محرک های دیگری وجود نداشته باشند. به همین علت آنها قصد داشتند ذوب یخ های قطب جنوب را مورد بررسی قرار دهند.

جولیا ولنر زمین شناس دانشگاه هیوستون می گوید: «نکته جالب اینجاست پدیده ال نینو فقط چند سال دوام می آورد، اما ذوب یخچال طبیعیThwaites و Pine Island همچنان ادامه دارد. زمانی که سیستم از تعادل خارج می شود، عقب نشینی یا همان ذوب یخ ها ادامه پیدا می کند.»

طبق برآورد دانشمندان، یخچال Thwaites از ابتدای قرن اخیر بیش از 1000 میلیارد تن یخ از دست داده است. درک علت اصلی افزایش سرعت ذوب یخچال ها به دانشمندان کمک می کند مدل سازی دقیق تری از حوادث آینده انجام دهند. ولنر می‌گوید: «اهمیت یخچال فقط به خاطر نقشی که در افزایش سطح دریا دارد،نیست. بلکه آنها مانند چوب پنبه‌ای در داخل بطری عمل می کنند. بنابراین یخ های بیشتری می تواند در پشت خود نگه داری کند. اگر یخچال روز قیامت بی‌ثبات شود، این احتمال وجود دارد که تمام یخ‌های قطب جنوب غربی بی‌ثبات شوند.»


چاپ