کشف گنجینه های قدیمی از زمان عصر برنز و تکنولوژی ساخت آنها!!

باستان شناسان اسپانیایی در بین گنجینه های قدیمی از زمان عصر برنز، اشیاء با ارزشی پیدا کردند که با یک فلز عجیب و غریب ساخته شده است.

باستان شناسی آهن شهاب سنگ

باستان شناسان بین گنجینه پر زرق وبرق عصر برنز در ایبری(اسپانیا و پرتغال کنونی) به دو شی عجیبی برخورد کرده اند که ارزش آن نسبت به بقیه آثار بالاتر است. دستبند و کاسه نیم دایره ای زنگ زده ای که با طلا تزئین شده است، همان اشیاء مرموز هستند. عناصر تشکیل دهنده این دو شی منشا فرازمینی دارند!

رئیس بازنشسته موزه ملی باستان شناسی اسپانیا و تیم تحقیقاتی او به تازگی مطالعه جدیدی را روی این فناوری ساخت این اشیا انجام دادند. نتایج بررسی آنها همه را در حیرت فرو برد. بله، تجزیه و تحلیل ها نشان داد این اشیا از فلز ساخته شده اند اما نه از نوع فلز زمینی! آنها از آهن موجود در شهاب سنگ هایی که به زمین برخورد کرده اند، ساخته شده اند.

نکته ای عجیب این است که: استفاده از تکنیک های استخراج و آبکاری این عناصر خیلی پیشرفته از عصر برنز است و بنابراین، قدمت آن باید خیلی بیشتر از 3000 سال پیش قبل از میلاد باشد! گنجینه ویلنا یکی از گنجینه های معروف جهان است که حدود 60 سال پیش در سال 1963 و در منطقه فعلی آلیکانته کشور اسپانیا کشف شد. این گنجینه از 66 شی گران بها تشکیل می شود. ویلنا یکی از مهم ترین آثار به جا مانده از زمان عصر برنز به حساب می آید و به شبه جزیره ایبری تعلق دارد.

با این حال محققان تا به امروز نمی توانستند سن دقیق این اشیاء را تخمین بزنند. به لطف نیم دایره فلزی کوچک که به احتمال زیاد می تواند بخشی از یک عصا یا دسته شمشیر باشد، همه چیز تغییر کرد. تیم مطالعاتی توانست به کمک این نیمکره فلزی و دستبند آهنی زمان ساخت آنها را محاسبه کنند. عصر آهن در شبه جزیره ایبری حدود 850 سال قبل از میلاد آغاز شد. مردم در آن دوران از این فلز به جای برنز استفاده می کردند. ساخت وسایل از طلا هم به 1200 تا 1500 سال قبل از میلاد بر میگردد. اما، اشیای کشف شده جدید متعلق به هیچکدام از این دوران نیست! هنوز معلوم نیست از چه زمانی مصنوعات آهنی در این جزیره فراگیر شده است.

فقط سنگ آهن زمین قابلیت چکش خواری ندارد

وسایل زیادی در جهان وجود دارد که پیش از عصر آهن و با استفاده از شهاب سنگ ها ساخته شده اند. اما سئوال اینجاست: فرق بین سنگ آهن زمین با سنگ آهن شهاب سنگها در چیست؟ پاسخ ساده است. آهن شهاب سنگ ها نسبت به آهن زمین مقدار نیکل بیشتری دارند. این همان نکته ای بود که تیم تحقیقاتی از آن استفاده کردند.

تیم با دریافت مجوز از شهرداری شهر ویلنا که محل نگه داری این گنجینه است، توانست مقدار نیکل دستبند و نیم دایره توخالی را آزمایش کند. آنها با دقت نمونه برداری کردند و موفق شدند با کمک ابزار طیف سنجی جرمی مقدار مواد سازنده آنها را اندازه گیری کنند. علی رغم میزان خوردگی بالای این اشیا که می تواند عناصر تشکیل دهنده آنها را تغییر دهد، مشخص شد که هر دو وسیله از آهن شهاب سنگ ساخته شده اند.

نتایج مطالع آنها توانست معمای این پازل گمشده را حل کند: این اشیا هم در همان دوره ساخته شده اند و قدمت آنها به 1400 تا 1200 قبل از میلاد بر می گردد. تیم تحقیقاتی در پایان توضیح داد:"نتایج آزمایش های ما نشان داد کلاه و دستبند گنجینه ویلنا هر دو به جزیره ایبری تعلق دارد و با تاریخچه عصر برنز همخوانی دارد. این قطعات، با دوره‌ی برنزی متأخر که قبل از آغاز تولید عصر آهن زمینی است، سازگار هستند. البته این اشیاء چون به شدت خورده شده اند، نتایج آزمایش ها قطعی نیستند. تکنیک‌های جدیدتر و غیرتهاجمی‌تری وجود دارد که می‌توان از آن‌ها برای به دست آوردن قدمت واقعی این مجموعه‌ استفاده کرد."


چاپ