کشف 83 درصد از مواد غیر مجاز در جوهرهای تاتو!!

یک مطالعه جدید در آمریکا نشان می دهد که حدود 83 درصد از جوهرهای تاتو از مواد غیرمجاز ساخته می شوند.

تاتو

انسانها از هزاران سال پیش به هنر خالکوبی علاقه داشتند. اما این آمار با رشد چشمگیری در چند سال اخیر همراه بوده است. به طوری که طبق آخرین آمارهای موجود حدود 32 درصد از بزرگسالان آمریکایی حداقل یک خالکوبی یا تاتو در بدن خود دارند. بیشتر جوهرهایی که تاتو آرتیست ها استفاده می کنند بیشتر یک ترکیب رنگی است تا یک ترکیب اصولی!

کلی موزمن یکی از شیمیدان های دانشگاه بینگهامتون آمریکا و همکارانش بعد از این که متوجه شدند جوهرهای تاتو از چه موادی ساخته می شوند، تصمیم گرفتند مواد تشکیل دهنده 9 برند معروف جوهر تاتو را مورد تجزیه و تحلیل قرار دهند. هدف اصلی آنها، کشف مواد ناشناسی بود که در این جوهرها مورد استفاده قرار می گیرد.

تیم مطالعاتی در فاز اول 54 جوهر خالکوبی از 9 برند مختلف موجود در بازار را انتخاب کردند. آنها با آزمایش این جوهرها و تجزیه وتحلیل داده ها دریافتند که از بین 54 جوهر انتخاب شده حدود 45 جوهر حاوی مواد ناشناسی بودند که اسامی آنها در لیست مواد مجاز FDA وجود نداشت.

لیست مواد غیرمجاز جوهرهای تاتو

از بین این 9 برند فقط یک برند بود که مواد تشکیل دهنده جوهر آن فهرست بندی شد. 15 جوهر خالکوبی مقادیری از ماده ای به نام "پروپیلن گلیکول" داشتند که نام آن در فهرست مواد آلرژی زا انجمن درماتیت تماسی آمریکا در سال 2018 وجود داشت. بقیه نمونه ها حاوی مواد مضر یا آنتی بیوتیک بودند. هنوز علت اصلی این آلودگی ها در جوهرهای تاتو معلوم نیست. بنابراین نمی توان ادعا کرد که این آلودگی ها از روی عمد یا به صورت تصادفی به وجود آمده اند. محققان برای فهمیدن این موضوع باید آزمایش های بیشتری انجام دهند.

اما از آنجایی که این خالکوبی ها مدت زمان زیادی در پوست باقی می ماند، این مواد می توانند وارد غدد لنفاوی بدن شوند و عملکرد آن را تحت تاثیر خود قرار دهند. بنابراین نتایج این مطالعه می تواند نگرانی های موجود را تا حد زیادی برطرف کند. البته سال های قبل هم تحقیقاتی در این زمینه انجام شد. به عنوان مثال محققان در سال 2021 تحقیقاتی را که روی جوهرهای خالکوبی مورد استفاده در کشورهای عضو اتحادیه اروپا انجام دادند، ناخالصی هایی پیدا کردند که غلظت آنها بیشتر از حد استاندارد بود. حدود 90 درصد این جوهرها مقادیری از این مواد را داشتند.  

جان سویرک، نویسنده ارشد و شیمیدان دانشگاه بینگهمتون می گوید: «ما امیدواریم تولیدکنندگان از این فرصتی برای ارزیابی مجدد فرآیندهای خود استفاده کنند.» معمولا جوهرهای تاتو به خصوص رنگ قرمز می تواند چند ماه یا حتی چند سال بعد از اولین تزریق باعث بروز علائم آلرژی مثل تورم، خارش و تاول شوند. اگر لیست مواد تشکیل دهنده این جوهرها مشخص نباشد، پزشکان نمی توانند علت اصلی این علائم را پیدا کنند.

موزمن و همکارانش هر دو رنگدانه موجود در جوهرهای خالکوبی و مواد مورد استفاده برای معلق کردن رنگدانه ها را بررسی کردند. آنها از روش های تحلیلی مختلفی مانند طیف‌سنجی NMR و طیف‌سنجی جرمی برای شناسایی رنگدانه های موجود در هر جوهر استفاده کردند. تمرکز اصلی آنها بیشتر بر روی مواد با غلظت‌های بالای 2000 قسمت در میلیون (ppm) بود.

آژانس مواد شیمیایی اروپا در سال 2022 مقرراتی را برای محدود کردن استفاده از مواد شیمیایی خطرناک موجود در جوهرهای خالکوبی به اجرا گذاشت. طبق این قانون مواد تا غلظت 2 پی پی ام در نظر گرفته می شود. محققان در مقاله خود می نویسند: « ما در این پروژه فقط شش جوهر از هر برند را مورد بررسی قراردادیم، اگر نتایج آن را به ابعاد بزرگتری گسترش دهیم نگرانی ها در مورد مسائل مربوط به برچسب مواد جدی تر می شود.» اواخر سال 2022، سازمان غذا و داروی ایالات متحده (FDA) هم قوانین جدیدی در بخش لوازم آرایشی و جوهرهای خالکوبی به اجرا گذاشت. قوانین جدید به FDA اجازه می دهد در صورت لزوم محصولات را از بازار جمع آوری کند. اما انجام این کار، به اسناد واقعی در مورد عوارض جانبی این لوازم نیاز دارد. در حال حاضر، سازمان غذا و دارو هر دو سال یک بار لیست مواد غیر مجاز را بروز رسانی می کند.


چاپ