داروی Xolair : اولین داروی درمان آلرژی غذایی

سازمان غذا و داروی ایالات متحده مجوز اولین داروی درمان آلرژی حاد غذایی را صادر کرد.

داروی آلرژی غذایی

نتایج یک مطالعه جدید که به تازگی در مجله پزشکی نیوانگلند منتشر شد، نشان می دهد دارویی که برای درمان بیماری آسم تجویز می شود می تواند از افراد در برابر آلرژی حاد غذایی محافظت کند. نام این داروی که توسط مرکز ملی آلرژی و بیماری های عفونی تایید شد؛ داروی Xolair (اومالیزوماب) است. داروی Xolair در حال حاضر توسط شرکت های دارویی Roche و Novartis به فروش می رسد.

این دارو روی 118 کودکی که به بادام زمینی یا حداقل یکی از مواد غذایی مثل شیر یا تخم مرغ حساسیت شدید داشتند، مورد آزمایش قرار گرفت. این آزمایش ها به صورت همزمان در 10 مرکز پزشکی ایالات متحده انجام شد. نتایج نشان داد که پس از درمان 67 درصد کودکان می توانند پروتئین بادام زمینی را در حد کمی بخورند بدون این که علائم آلرژی روی بدن آنها ظاهر شود. اما از بین 59 کودک دیگری که دارونما مصرف کرده بودند فقط 7 درصد توانستند این کار را انجام دهند.

سازمان غذا و داروی اوایل این ماه مجوز مصرف این دارو را برای درمان آلرژی کودکان و بزرگسالان صادر کرد. این دارو حدود 20 سال است که برای درمان آسم آلرژیک تاییدیه های قانونی را گرفت. با این حال، دانشمندان معتقدند که مصرف داروی Xolairمی تواند صد در صد از افراد مستعد به آلرژی محافظت کند. بنابراین، این دسته از افراد باید مراقب سلامتی خود باشند و از مصرف مواد حساسیت زا خودداری کنند.

داروی Xolair به صورت وریدی تزریق می شود و خوراکی نیست. افراد مبتلا به آلرژی غذایی باید هر دو تا چهار هفته یک بار این دارو را تزریق کنند. این کار برای افرادی که به سوزن فوبیا دارند کار راحتی نیست!

دکتر رابرت وود، یکی از محققان اصلی این مطالعه می گوید:« این روش درمانی جدید می تواند زندگی افراد را که همیشه در یک ترس دائمی به سر می برند، تغییر دهد.» طبق آمارهای رسمی سالانه حدود 3000 ویزیت به علت آلرژی غذایی در مراکز اورژانس ایالات متحده انجام می شود.

آلرژی غذایی در واقع واکنش غیرعادی سیستم دفاعی بدن به بعضی از مواد غذایی است. این واکنش می تواند علائم ساده یا شدیدی مانند شوک آنافیلاکسی داشته باشد. گاهی اوقات آلرژی به مواد غذایی به تدریج بهبود پیدا می کند، اما در بعضی از افراد می تواند تا آخر عمر ادامه پیدا کند. فقط پزشکان متخصص آلرژی می توانند با انجام آزمایش های مخصوصی این بیماری را تشخیص بدهند. عوامل زیادی در ایجاد این بیماری نقش دارند. عواملی مانند سابقه خانوادگی، آلودگی هوا، تغذیه و ابتلا به بیماری های نظیر اگزما در کودکی!


چاپ