پروتئین LMAN1 نقش کلیدی در درمان آلرژی دارد!!

رسیدن فصل بهار برای افراد مبتلا به آلرژی می تواند خبری وحشتناکی باشد! متاسفانه علائم آلرژی با فرا رسیدن زمان گرده افشانی گل ها و گیاهان به بالاترین حد خود می رسد که تحمل این وضع کار طاقت فرسایی است.

آلرژی

طبق گزارش ساینس دایرکت؛ دکتر جاستین تیگنو-آرانخوئز محقق مرکز UCF در حال دستیابی به روش جدیدی است که می تواند این بیماری را برای همیشه درمان کند.

تا سال‌ها قبل بیشتر مراکز تحقیقاتی برای درمان این بیماری، روی سیتوکین‌های التهابی متمرکز بوده اند. سیتوکین‌های التهابی به مجموعه ای از مولکول‌های علامت‌دهنده معروف به سیتوکین گفته می‌شود که توسط لنفوسیت تی کمک‌کننده، ماکروفاژها و برخی دیگر از سلول‌های تشدیدکنندهٔ التهاب ترشح می‌شود و درنهایت باعث تحریک ترشحات التهابی می شوند. عمده ترشحات به صورت آبریزش، عطسه، خس خس سینه و مشکلات تنفسی بروز می کند. داروهایی که معمولا در این شرایط تجویز می شود عبارتند از Omalizumab، Dupilumab، Mepolizumab و Reslizumab. این آنتی بادی‌ها التهاب را کاهش می دهند و به افراد کمک می کنند راحت تر نفس بکشند. اما، این راه حل دائمی نیست!

اما دکتر آرانخوئز به دنبال راه حل جدیدی برای جلوگیری از بروز علائم آسم از همان مرحله اول است. او از تکنیک LRC-TriCEPS برای شناسایی گیرنده های سلولی برای حساسیت های خانگی استفاده کرد. آن ها با استفاده از این روش دریافتند ژن LMAN1 می تواند در بروز علائم آلرژی در بدن نقش داشته باشد. نتایج این یافته ها به تازگی در مجله Cell Reports منتشر شد.

آرانخوئز در مورد مطالعه خود می گوید:"وقتی برای اولین بار موفق به کشف این موضوع شدیم، می خواستیم بدانیم این پروتئین چیست؟ چه چیزی باعث می شود این پروتئین به عنوان یک گیرنده آلرژن عمل کند؟ جالب است بدانید بیشتر محققان تا قبل از این، به این پروتئین و نقش آن در بروز بیماری آلرژی توجهی نداشتند."

پروتئین LMAN1 معمولا به عنوان یک گیرنده شناخته می شد. پروتئینی که پروتئین های دیگر را به داخل یا خارج سلول منتقل می کند. با این وجود، مطالعه حال حاضر نشان داد عامل آلرژن(باعث واکنش غیرطبیعی سیستم ایمنی بدن می شود) و پروتئین LMAN1 می توانند روی سطح سلول به یکدیگر متصل شوند و سبب واکنش های التهابی شوند. آن‌ها دریافتند این اتصال به ساختارهای قند مانوز(قند شش کربنی) روی آلرژن‌های گرد و غبار خانگی بستگی دارد. این کشف مهمی است زیرا، بسیاری از مواد آلرژی زا مانند گرده قارچ ها می توانند با افزودن قندهای مانوز اصلاح شوند.

او توضیح داد: «ما فکر می کنیم این پروتئین نمی تواند فقط محدود به گرد و غبارهای خانگی محدود شود بلکه، می توان از آن برای شناسایی آلرژن‌های دیگر استفاده کرد. برای پیدا کردن روش درمانی کافی است ببینیم پروتئین LMAN1 چگونه می تواند ذرات آلرژی زا موجود در گرد وغبار را تشخیص دهد. جواب این سئوال می تواند همان راه درمانی باشد. ما در حال حاضر به دنبال پاسخ این سئوال هستیم.»

مرکز ملی بهداشت با توجه به پتانسیل این مطالعه به دکتر Tigno-Aranjuez کمک هزینه 1.5 میلیون دلاری اعطا کرد تا ببیند 1LMAN نقشی در بیان سایر آلرژن های مانوز دارد یا خیر؟!

دکتر ژانگ همکار آرانخوئز می گوید: "پروتئین 1LMAN تا حد زیادی به عنوان پروتئینی شناخته شده است که در انتقال پروتئین ها از داخل سلول ها به بیرون سلول ها نقش دارد. این اولین تحقیقی است که عملکرد کاملاً جدیدی از LMAN1 را به عنوان گیرنده‌ای برای رساندن پروتئین‌هایی مانند آلرژن‌ها از خارج سلول‌ها به داخل مورد بررسی قرار می گیرد. نتایج این مطالعه می تواند مسیر جدیدی را برای درمان باز کند.»

هر ساله هزاران بیمار در سراسر جهان از بیماری آلرژی فصلی رنج می برند و هزینه های زیادی به سیستم های درمانی وارد می شود. پزشکان روش های درمانی مختلفی را برای بهبود علائم آن انجام می دهند. بعضی از این روش ها برای علائم خاصی تجویز می شوند. برخی داروها نیز تحت پوشش بیمه قرار نمی گیرند و هزینه بالایی دارند. بنابراین پیدا کردن یک روش جدید می تواند به این دسته از بیماران کمک زیادی کند.

دکتر Tigno-Aranjuez و تیم او در حال حاضر مشغول تحقیقاتی هستند تا فرضیه خود را مبنی بر اینکه سایر آلرژن های مانوز مانند گرده های گیاهان و قارچ ها نیز می توانند توسط1 LMAN شناسایی شوند را، تأیید کنند. اگر این فرضیه تایید شود، مسیر برای درمان آلرژی های رایج در آینده هموار خواهد شد.
دکتر Tigno-Aranjuez یک محقق فلیپینی است که برای تحصیل در مقاطع تحصیلات تکمیلی به آمریکا مهاجرت کرد. او فازغ التحصیل کارشناسی ارشد و دکتری در دانشگاه کیس وسترن در ایالت کلیولند می باشد. از سال 2015 به مرکز تحقیقات UCF پیوست و تحقیقات خود را بر روی بیماری های مزمن التهابی مانند آسم و بیماری کرون متمرکز کرد.


چاپ