اثر مثبت داروی لاغری tirzepatide در کاهش فشار خون سیستولیک !

نتایج یک مطالعه جدید از اثرات مثبت مصرف داروی لاغری tirzepatide در کاهش فشار خون سیستولیک پرده برداشت.

داروی لاغری کاهش فشار خون

دانشمندان با انجام یک مطالعه جدید موفق شدند اثر مثبت مصرف داروی لاغری تیرزپاتید در کاهش فشار خون سیستولیک را در بزرگسالان آشکار کنند. نتایج این تحقیق به تازگی در مجله انجمن قلب آمریکا منتشر شد. براساس این تحقیقات از این دارو می توان در آینده نزدیک به عنوان یک روش درمانی و پیشگیری از فشار خون بالا استفاده کرد. البته برای رسیدن به این مرحله باید تحقیقات بیشتری در زمینه اثرات طولانی مدت قلبی-عروقی داروی tirzepatide انجام شود.

طبق نتایج به دست آمده در این تحقیق؛ مصرف داروی لاغری باعث کاهش سطح فشار خون بدن در طول شبانه روز می شود. تیرزپاتید سال گذشته توانست به عنوان یک داروی جدید کاهش وزن مجوز سازمان غذا و داروی ایالات متحده را دریافت کند. این دارو در طول 8 ماه توانست فشار خون سیستولیک(نوعی از فشارخون) 500بزرگسال مبتلا به چاقی را کاهش دهد.

فشار خون سیستولیک به فشار خونی گفته می شود که هنگام انقباض قلب و پمپاژ آن به وریدها ایجاد می شود. طبق آمار انجمن قلب آمریکا در سال 2024 بیش از 122 میلیون نفر یعنی حدود 47 درصد مردم به فشار خون بالا مبتلا هستند و حدود 42 درصد آنها دچار چاقی اند.

نحوه عملکرد داروی لاغری tirzepatide

داروی tirzepatide از دو هورمون متابولیک بدن تقلید می کند: آگونیست گیرنده پپتید-1 (GLP-1) شبه گلوکاگون و آگونیست گیرنده پلی پپتید انسولینوتروپیک وابسته به گلوکز (GIP) . این هورمون‌ها ترشح انسولین و حساسیت را پس از خوردن غذا تحریک می‌کنند. علاوه براین، این هورمون‌ها به تنظیم سطح قند خون بدن، کند کردن هضم و کاهش اشتها هم کمک می‌کنند. این عوامل باعث می‌شوند فرد احساس سیری بیشتری کند، کمتر غذا بخورد و در نهایت دچار کاهش وزن شود.
سماگلوتید فقط هورمون GLP-1 را دارد و حاوی آگونیست گیرنده GIP نیست. سال 2022، FDA تیرزپاتید را به عنوان داروی دیابت نوع 2 تایید کرد. اواخر سال 2023، FDA آن را به عنوان داروی کاهش دهنده وزن در افراد مبتلا به چاقی ( دارای شاخص توده بدنی 30 کیلوگرم) تایید کرد.

در این مطالعه حدود 600 نفر از شرکت‌کنندگان در مطالعه کاهش وزن SURMOUNT-1 شرکت کردند تا مشخص شود مصرف این دارو آیا تأثیری بر فشار خون آنها دارد یا خیر!! شرکت کنندگان دارونما و یکی از سه دز تیرزپاتید (5 میلی گرم، 10 میلی گرم یا 15 میلی گرم) را دریافت کردند. حدود یک سوم از شرکت کنندگان گفتند که ابتدای مطالعه فشار خون بالا داشتند و یک یا چند قرص فشار خون می خوردند. اما هنگامی که مطالعه فرعی شروع شد، فشار خون تمام شرکت کنندگان به پایین تر از 14 رسید. این مطالعه نشان داد که تیرزپاتید می تواند در کاهش فشار خون مؤثر باشد. اما هنوز معلوم نیست که این کاهش به دلیل مصرف دارو بوده یا کاهش وزن شرکت‌کنندگان.

میانگین کاهش فشار خون سیستولیک شرکت‌کنندگانی که 5 میلی‌گرم تیرزپاتید مصرف کرده بودند، به 7.4 میلی‌متر جیوه رسید. میانگین کاهش فشار خون سیستولیک شرکت کنندگانی که 10 میلی گرم تیرزپاتید مصرف می کردند، 10.6 میلی متر جیوه بود. اما میانگین کاهش فشار خون سیستولیک برای شرکت‌کنندگانی که 15 میلی‌گرم تیرزپاتید مصرف می‌کردند، 0.8میلی‌متر جیوه بود. این اثرات کاهنده فشار خون در طول روز و شب تکرار شد.

فشار خون سیستولیک شبانه معیار مهم تری برای پیش بینی حملات قلبی- عروقی نسبت به فشار خون روزانه است. کاهش فشار خون باوجود سن، جنس و شاخص توده بدنی در تمام گروه ها ثابت بود.

این نشان داد که در شرکت کنندگان مبتلا به اضافه وزن یا چاقی با شاخص توده بدنی (BMI) ≥27 کیلوگرم طبق دستورالعمل ACC/AHA 2017برای پیشگیری، تشخیص، ارزیابی و مدیریت فشار خون بالا در بزرگسالان را به‌عنوان اندازه‌گیری فشار خون بالا / پایین بیشتر یا برابر با 130/80 میلی‌متر جیوه طبقه‌بندی می‌کند.

البته این مطالعه محدودیت هایی هم داشت. به عنوان نمونه: این مطالعه فقط روی بخش کوچکی از 2539 شرکت‌کننده در مطالعه SURMOUNT-1 انجام شده است. علاوه براین، مانیتورینگ فشار خون سرپایی تنها در دو روز صورت گرفت روز اول و هفته 36 ام. علاوه براین، فشار خون این افراد فقط در شب و فقط یک بار گرفته شد. در مجموع داده نشان داد که این داروی لاغری می تواند روی کاهش فشار خون اثر مثبت داشته باشد. بنابراین استراتژی‌هایی که عوارض چاقی را کاهش می‌دهند، به احتمال زیاد ریسک ابتلا به سکته های قلبی عروقی را کمتر خواهد کرد.»


چاپ