اتفاق نادر: تزریق 217 دوز واکسن Covid-19 بدون عوارض جانبی!

یک مرد 62 ساله آلمانی 217 دوز واکسن Covid-19 دریافت کرد بدون این که، به کوچکترین عوارض جانبی آن دچار شود.

واکسن کووید 19 مرد آلمانی

طبق گزارش رسانه های خبری، یک مرد آلمانی در طول سه سال حدود 217 دوز واکسن کرونا دریافت کرد بدون این که حتی یک بار به این ویروس مبتلا شود! ماجرای این اتفاق در معتبرترین مجلات پزشکی سراسر جهان منتشر شد پس یک داستان ساختگی نیست. دانشمندان به صورت تصادفی با داستان این مرد آلمانی در یک روزنامه برخورد کردند. آنها کنجکاو بودند که اصل ماجرا را بدانند برای همین با او تماس گرفتند و درخواست کردند که اجازه بدهد این اتفاق نادر را مورد مطالعه بیشتر قرار دهند.

نتایج مطالعه آنها در مجله بیماری های عفونی Lancet به تازگی منتشر شد. این مرد که نخواست هویت اصلی او فاش شود گفت که تزریق این واکسن ها را به دلایل شخصی انجام داده است. تیم تحقیقاتی دانشگاه ارلانگن-نورنبرگ از این مرد اجازه گرفت تا با نمونه برداری خونی و بزاق دهان، آزمایش های مختلفی را با هدف ببرسی نحوه واکنش سیستم ایمنی بدن او انجام دهد. این مرد با انجام آزمایش‌ها موافقت کرد و نمونه‌های خون و بزاق تازه و منجمد خود را به محققان ارائه داد. آنها نمونه‌های خونی را از این مرد گرفته و سوابق رسمی تزریق 134 دوز را در نمونه ها پیدا کردند. نکته جالب اینجاست که مرد آلمانی از تمام برندهای واکسن کرونا موجود در بازار تزریق کرده بود.

آیا تزریق 217 دوز واکسن، سیستم ایمنی بدن او را نابود کرد؟ باورش برای ما سخت است، اما نه! سیستم ایمنی این مرد تمام این واکسن ها، هنوز هم به طرز باورنکردنی قوی بود. او آنتی‌بادی و سلول‌های ایمنی بیشتری نسبت به کسی که فقط سه دوز استاندارد واکسن دریافت کرده بود، داشت. محققان انتظار چنین پاسخی از سیستم دفاعی نداشتند.

دکتر کیلیان شوبر، از دپارتمان میکروبیولوژی دانشگاه و یکی از نویسندگان این مطالعه می‌گوید: «مشاهده اینکه با وجود این تعداد دوز واکسن، هیچ عارضه جانبی قابل توجهی مشاهده نشد نشان دهنده این است که بدن انسان می‌تواند تا چه حدی از حجم واکسن ها را تحمل کند.»

با این وجود، پزشکان به هیچ وجه تزریق 200 دوز واکسن را به افراد توصیه نمی‌کنند. این مورد خاص، فقط یک نمونه نادر پزشکی به حساب می آید و دلیل مقاومت بالای بدن این فرد هنوز از نظر علمی مشخص نیست. تحقیقات فعلی همچنان بر تزریق دوزهای منظم واکسن به خصوص برای افراد در معرض خطر به عنوان راه حلی برای تقویت سیستم ایمنی تاکید می کنند. انها معتقدند تزریق بیش از حد واکسن به معنای ایمن و تاثیرگذاری بیشتر نیست. این یافته‌ها نیاز به بررسی بیشتر دارد تا بتوان یک نتیجه‌گیری و توصیه‌های کلی برای عموم مردم ارائه داد. البته، تحریک بیش از حد سیستم دفاعی با دریافت دوز‌های بیشتر واکسن باعث خستگی سلول های حیاتی و بروز واکنش های غیر طبیعی در بدن شود. در هر صورت کار تحقیقات روی وضعیت سلامتی و ایمنی بدن این مرد آلمانی همچنان ادامه خواهد داشت.

دکتر کاترینا کوچر، یکی از نویسندگان این مطالعه می‌گوید:« طبق تحقیقات علمی بهترین راه برای محافظت در برابر کووید-19 و سویه های آن دریافت سه دوز واکسن و تزریق دوزهای یادآور به طور منظم برای افراد آسیب‌پذیر است.»

دادستان عمومی شهر ماگدبورگ در حال بررسی پرونده این مرد به اتهام کلاهبرداری بود، اما تاکنون هیچ اتهام کیفری علیه او مطرح نشده است.


چاپ