فضاپیمای باری Blue Origin آماده سفر به ماه می شود!

ناسا قرار است از فضاپیمای باری شرکت Blue Origin در سفر به ماه استفاده کند.

ناسا فضاپیمای باری

طبق گزارش گیز مدو ؛ تصویری که بیل نلسون مدیر آژانس فضایی ایالات متحده از فضاپیمای واقعی شرکت Blue Origin در حساب توییتر خود به نمایش گذاشت می تواند به ما یک دید کلی در مورد آینده اکتشافات فضایی را ارائه دهد. Blue Origin با ساخت فرودگر جدیدی به نام Blue Moon MarK 1 یا MK1 آینده حمل و نقل فضایی را متحول می کند. روز جمعه، Blue Origin شرکت میلیاردر معروف جف بزوس از فضاپیمای باری جدید خود رونمایی کرد. ساخت چنین فرودگری برای پیشبرد برنامه آرتمیس ناسا که هدف آن بازگشت انسان به ماه است بسیار حیاتی خواهد بود.

آژانس فضایی آمریکا در تاریخ 19 مه سال جاری با شرکت Blue Origin برای ساخت فرودگر باری یک قرارداد 3.4 میلیارد دلاری بست. طبق این قرارداد شرکت موظف به طراحی، ساخت، آزمایش و تأیید سیستم فرود Blue Moon شد. فرودگر Blue Moon Mark1 بخشی از همین قرارداد است. بلو اوریجین برای ساخت چنین فرودگری با چندین شرکت متشکل از لاکهید مارتین، بوئینگ، دریپر، آستروبوتیک و هانی بی روباتیک همکاری کرده است.

بیل نلسون، مدیر ناسا در مراسم رونمایی که جف بزوس، بنیانگذار Blue Origin نیز در آن حضور داشت شرکت کرد. فرودگر جدید در رنگ سفید با تزئینات طلایی ساخته شد که لوگوی نمادین Blue Origin روی آن حک شده بود.
فضاپیما با 16 متر ارتفاع در نسخه عرضه می شود: یکی برای فرود انسان به ماه و دیگری برای ارسال تجهیزات. هر دو نسخه فرودگر می تواند تا 30 تن بار را حمل کند. این شرکت در حساب کاربری پلتفرم ایکس خود نوشت: "سفینه‌های ماه آبی ما برای روز هایی طراحی شده‌اند که از یخ ماه برای تولید پیشرانه‌های اکسیژن مایع و هیدروژن مایع استفاده کرد."

ناسا جف بزوس

فرودگر MK1 

Blue Moon MK1 یک فرودگر باری ماه تک پرتاب است. به این معنی که مخصوص حمل بار به ماه طراحی شده است و فقط یک بار از آن استفاده می شود. فیرینگ 7 متری خودروی پرتاب جدید آن را قادر می‌سازد تا حداکثر 3 تن بار را در هر نقطه از سطح ماه تحویل دهد. فیرینگ 7 متری، یک پوشش محافظتی است که از موتورها و سایر اجزای حساس موشک در برابر گرد و غبار، آب و سایر عناصر محافظت می کند.

تیم مهندسی قرار است در اولین ماموریت، سیستم های حیاتی MK1 مانند موتور BE-7، سیستم های قدرت و نیروی محرکه سیال برودتی، سیستم های اویونیک، ارتباطات downlink پیوسته و فرود دقیق از ارتفاع100 متری را مورد آزمایش قرار دهند. نتایج این آزمایش برای تست فرود بدون خدمه ناسا مهم خواهد بود. پس از گذراندن این آزمایش ها، MK1 در دسترس مشتریان نهایی قرار می گیرد.

فرودگر ماه Blue Origin نقش مهمی در ماموریت آرتمیس 5 ناسا ایفا کند که، برای سال 2029 برنامه ریزی شده است. اسپیس ایکس به عنوان یکی از رقبای بلو اورجین قرارداد مشابهی را با ناسا برای ساخت یک سیستم فرود انسانی در ماموریت آرتمیس3 منعقد کرد.


چاپ