ناسا دومین فرودگر انسانی ماه را انتخاب کرد!

آژانس فضایی ایالات متحده شرکت Blue Origin را به عنوان سازنده دومین فرودگر ماه ماموریت آرتمیس انتخاب کرد.

دومین فرودگر ماه

طبق گزارش ناسا؛ آژانس شرکت Blue Origin of Kent مستقر در واشنگتن را به عنوان سازنده دومین فرودگر کره ماه معرفی کرد. سازمان فضایی قصد دارد با ماموریت های آرتمیس دوباره اکتشافات علمی خود را در کره ماه از سر بگیرد.

شرکت Blue Origin طبق قرارداد جدید باید طراحی، توسعه و آزمایش کاوشگر ماه آبی را تا سال 2029 به اتمام برساند. این کاوشگر باید به سیستم فرود فضانوردان مجهز باشد. فضانوردان با کمک این سیستم می توانند در ایستگاه دروازه ماه فرود بیایند. علاوه بر کار طراحی و توسعه، این شرکت باید یک پرتاب آزمایشی بدون خدمه را به سطح ماه قبل از اعزام خدمه ماموریت Artemis V در سال 2029 انجام دهد. ارزش کل این قرارداد 3.4 میلیارد دلار اعلام شده است.

بیل نلسون، مدیر آژانس گفت:" امروز ما مشتاقیم اعلام کنیم شرکت Blue Origin فرودگر بعدی ناسا را برای اعزام فضانوردان آرتمیس به سطح ماه خواهد ساخت. ما در عصر طلایی پروازهای فضایی قرار داریم که با مشارکت تجاری و بین المللی ناسا امکان پذیر شده است. در حال حاضر مشغول سرمایه گذاری در زیرساخت هایی هستیم که بتواند راه را برای فرود اولین فضانوردان به کره مریخ هموار کند.

ناسا در ماموریت آرتمیس V قصد دارد با کمک سیستم پرتاب فضایی SLS و فضاپیمای Orion چهارفضانورد را به مدار ماه پرتاب کند. زمانی که فضاپیما در مرکز گیت‌وی لنگر بیاندازد، دو فضانورد از طریق فرودگر انسانی Blue Origin در منطقه قطب جنوب ماه فرود می آیند. آن ها باید در این مناطق به اکتشافات علمی بپردازند. هدف نهایی ناسا از انجام ماموریت Artemis V نشان دادن قابلیت های اولیه اکتشاف و ایجاد سیستم‌های بنیادی برای پشتیبانی از ماموریت‌های پیچیده تر در مریخ است.

اضافه کردن شرکت های بیشتر به گروه سازندگان فرودگر در برنامه آرتمیس باعث افزایش رقابت، کاهش فشار مالیات دهندگان، پشتیبانی از فرودهای منظم روی ماه، جذب سرمایه بیشتر در پروژه های ماه و ایجاد آمادگی لازم در فضانوردان برای ماموریت به مریخ می باشد.

آژانس قبل از این با شرکت اسپیس ایکس برای ساخت اولین فرودگر انسانی در ماموریت آرتمیس3 به توافق رسیده بود. طبق این قرارداد، شرکت SpaceX باید الزاماتی مانند افزایش ظرفیت خدمه، مدت زمان طولانی‌تر ماموریت و تحویل محموله های بیشتر را در طراحی فرودگر Artemis IV لحاظ کند.

ناسا با حمایت از طرح‌های نوآورانه سیستم فرود انسانی، امکان دسترسی همگانی به فضا را امکان پذیر می کند. لیزا واتسون مورگان، مدیر برنامه سیستم فرودگر انسانی در مرکز پرواز فضایی مارشال ناسا گفت: «داشتن دو طرح مختلف فرودگر ماه، می تواند نیازهای مختلف ناسا را پوشش دهد و فرود‌های منظم را تضمین می‌کند. این رویکرد رقابتی باعث نوآوری، کاهش هزینه‌ها و سرمایه‌گذاری بیشتر در صنعت گردشگری فضایی خواهد شد و اقتصاد ماه را تقویت کند.»


Nasa در سپتامبر سال 2022 با هدف حمایت از توسعه و فناوری در بخش اکتشافات فضایی، برای ساخت دومین فرودگر انسانی ماه فراخوان عمومی منتشر کرد. در ماموریت بعدی آرتمیس، قرار است ناسا اولین زن و اولین فرد رنگین پوست را به منظور انجام تحقیقات علمی و ایجاد پایگاهی برای مأموریت‌های خدمه به مریخ بفرستند. موشک های SLS، Orion، Gateway، طراحی لباس های فضایی پیشرفته و ساخت فرودگرهای انسانی زیرساخت های لازم را برای تحقیقات علمی در فضا فراهم می کند.


چاپ