یاسمن مقبلی اولین پیاده روی فضایی را با موفقیت انجام داد

یامسن مقبلی به همراه لورال اوهارا از آژانس فضایی ایالات متحده موفق توانستند با موفقیت اولین پیاده روی فضایی 7 ساعته خود را به پایان برسانند.

یاسمن مقبلی پیاده روی فضایی

یاسمن مقبلی ایرانی تبار و لورال اوهارا از سازمان فضایی ناسا امروز اولین پیاده روی فضایی خود را برای انجام تعمیرات سخت افزاری iSS برگزار کردند. پیاده روی خدمه ماموریتExpedition70 از ساعت 8:05 صبح روز چهارشنبه 1 اکتبر آغاز شد. طبق برنامه ریزی فرمانده این افراد باید دو ابزار ارتباط رادیویی را از بدنه خارجی ایستگاه خارج کنند و بعد از انجام آن، سخت افزار آرایه های خورشیدی آزمایشگاه ISS را تعویض کنند. ناسا از ساعت 6:30صبح این رویداد را از طریق اپلیکیشن و سایت رسمی خود پوشش داد.

صبح امروز مقبلی و اوهارا آخرین معاینات پزشکی خود را برای این ماموریت انجام دادند. فرمانده موگنسن در تمامی مراحل معاینات از قبیل اندازه گیری دمای بدن، فشار خون، نبض و تنفس به آنها کمک کرد. سه فضانورد دیگر در حال بررسی دستورالعمل های پیاده روی فضایی و هماهنگی های آخر با متخصصان ایستگاه زمینی بودند. فضانوردان زن آژانس هم ابزارهای مورد نیاز و لباس های فضایی خود را برای این ماموریت آماده کردند. این اولین راهپیمایی فضایی آنها در ماموریتExpedition70 و دوازدهمین پیاده روی در سال جاری به حساب می آید.

یاسمن مقبلی ایستگاه فضایی

سفر زنان فضانورد ناسا برای ۲۰ اکتبر برنامه‌ریزی شده بود که به علت نشت مایع خنک‌کننده آمونیاک در رادیاتور پشتیبان ماژول علمی Nauka روسیه تا 10 روز به تعویق افتاد. مدیران آژانس فضایی ایالات متحده تصمیم گرفتند برای احتیاط بیشتر دو پیاده روی فضایی دیگر را هم به زمان دیگری موکول کنند. روسیه برای ارزیابی کلی قبل از اعزام فضانوردان، یک پیاده روی کلی را انجام داده بود.

فعالیت ها و تحقیقات روزانه فضانوردان در ایستگاه طبق برنامه ریزی آژانس فضایی Roscosmos اجرا می شود. این افراد پس از اتمام راهپیمایی، عملیات پاکسازی خود را انجام دادند و وارد ایستگاه شدند. اولگ کونوننکو، مهندس پرواز حسگرهایی را به مدت 24 ساعت از صبح امروز برای اندازه گیری فعالیت قلبی و فشار خون به خود وصل کرد. سپس او نمونه ها را در داخل یک چاپگر سه بعدی که تکنیک‌های ساخت فضا را بررسی می کند؛ قرار داد.

نیکلای چوب، مهندس دیگر پرواز نیز دریچه بین ماژول پویسک و کشتی باری Progress84 را باز کرد تا وسایل راهیپمایی فضایی که او و کونوننکو هفته گذشته از آن استفاده کرده بودند، در آن قرار دهد. کنستانتین بوریسوف، مهندس پرواز نیز آشکارسازهای تشعشعی را که فضانوردان معمولا باید روی لباس‌های فضایی خود بپوشند را به فضانوردان دیگر تحویل داد و تمام روز به کارهای پشتیبانی و نگهداری تجهیزات پرداخت.


چاپ