ناسا دوربین قمری نسل بعدی را آزمایش می کند!

ناسا با همکاری آژانس فضایی اتحادیه اروپا برای ماموریت های فضایی آینده مشغول آزمایش یک دوربین پیشرفته هستند.

ناسا دوربین عکاسی قمری

طبق گزارش ساینس دیلی؛ آژانس فضایی اروپا(ESA) و فضانوردان آنها برای ساخت بهترین دوربین عکاسی به تیم تصویربرداری ناسا کمک می کنند. فضانوردان ESA در ماموریت آموزشی PANGEA صحرای لانزاروته اسپانیا که شباهت زیادی به کره ماه دارد، مشغول تست دوربین جدید هستند.

ماموریت آموزشی PANGEA می تواند فضانوردان را برای ماموریت های بعدی به کره ماه آماده کند. یکی از فضانوردان ESA در ماموریت های واقعی اکتشافات زمین شناسی از دوربین پیشرفته ناسا استفاده کرد. در طول این سفر اکتشافی زمین شناسی، فضانوردان از از دستگاه ESA Electronic Field Book استفاده کردند. این ابزار به مربیان زمین شناسی PANGAEA امکان می دهد تا فعالیت خدمه را از اتاق فرمان زیر نظر بگیرند. تیم تحقیقاتی می توانند صدا و تصویر زنده را همزمان به صورت لحظه ای دریافت کنند. اضافه شدن دوربین جدید به ماموریت های فضایی به خدمه اجازه می دهد طعم واقعی عملیات اکتشاف را در سطح کره ماه حس کنند. سرپرست پروژه PANGAEA در مورد تجربه خود گفت: «این ماموریت تجربه فوق العاده ای برای ما بود. خوشحالیم که می توانیم از این ابزار در ماموریت های بعدی هم استفاده کنیم.»

ناسا دوربین

نوآوری و تست دوربین

دوربین جدید قمری حساسیت بالای به نور دارد و از لنزهای پیشرفته ساخته شده است. برای استفاده آن در ماموریت های بعدی فضایی، ناسا مجبور شد تغییرات زیادی روی آن انجام دهد. تغییراتی مانند اضافه کردن روکش جهت محافظت آن در برابر گرد و غبار و حرارت یا دمای منفی 120 تا 200 درجه سانتیگراد در ماه. علاوه براین، برای استفاده راحت تر فضانوردان دکمه های ارگونومیکی به آن اضافه کرد. توماس پسکت به عنوان یکی از فضانوردان آژانس فضایی بیشتر از بقیه همکاران خود از دوربین جدید استفاده کرد. او در مورد فناوری جدید گفت:" مهندسان در پیکربندی مجدد دکمه‌ها و مرتب کردن آنها کار بسیار خوبی انجام داده‌اند."

یکی از اهداف دیگر ناسا در طول پروژه PANGEA، انتخاب مناسب ترین لنزها بود. در این ماموریت توماس پسکت، جسیکا ویتنر کاندیدای فضانورد ناسا و تاکویا اونیشی از آژانس فضایی ژاپن با کمک دوربین قمری به صورت مداوم در طول روز و شب تصویربرداری کردند.

ناسا دوربین قمری 1

دوربین قمری یکی از ابزارهایی است که فضانوردان در ماه به آن نیاز پیدا خواهند کرد، بنابراین کاربری آن باید راحت باشد. جرمی مایرز، سرپرست بخش توسعه دوربین HULC می گوید:"عامل انسانی برای ما اهمیت زیادی دارد زیرا، آنها هستند که باید با دوربین کار کنند. اگر نتوانند با آن به راحتی کار کنند کار اکتشاف با مشکل مواجه خواهد شد. جرمی همراه با تعدادی از بهترین اخترشناسان اروپا، کیفیت تصاویر گرفته شده را مورد ارزیابی قرار دادند. او در مورد علت این تصمیم گفت:« دیدگاه زمین‌شناسان برای اطمینان از داشتن وضوح، عمق میدان و نوردهی مناسب برای به حداکثر رساندن نتایج علمی بسیار مفید بود».

فضانوردان ماموریت آپولو 11 با دوربین مکانیکی و مستقل هاسلبلاد با لنز 60 میلی متری تصاویری از ماه گرفتند. در مجموع حدود ۱۴۰۷ عکس از چهار دوربین گرفته شد. اما، دوربین قمری یا Artemis Moon اولین دوربین دستی بدون آینه در فضا خواهد بود. سئوال: دوربین های بدون آینه چه ویژگی دارند؟ دوربین‌های بدون آینه، در نور کم تصاویر با کیفیتی ارائه می‌کنند. به همین علت، در ماموریت های آرتمیس می تواند نقش مهمی ایفا کند. البته دوربین قمری، علاوه بر عکسبرداری می تواند فیلمبرداری هم انجام دهد. موقعیت مکانی تصاویر ویدئویی برای ایستگاه های زمینی قابل مشاهده هستند.

ناسا دوربین قمری

نور، دوربین، حرکت!

عکاس معروف ایستگاه فضایی بین المللی، توماس تا این لحظه موفق شد 380000 عکس از فضا به ثبت برساند. او در مورد تجربه عکسبرداری خود در فضا می گوید:"عکسبرداری فقط پیدا کردن سوژه و فشار دادن شاسی دوربین نیست! ما در ماموریت آرتمیس3 باید نزدیک به دهانه تاریک قطب جنوب ماه فرود بیایم. محلی که نقظه تاریک ماه محسوب می شود. شما باید بتوانید با لباس فضانوردی و دستکش، عکس های با کیفیتی را در چنین محیطی بگیرید."


چاپ