تحویل اولین سری جنگنده های سوخو-35 به ایران از هفته آینده!

ایران قرار است در مجموع 24 فروند جنگنده سوخو-35 از روسیه تحویل بگیرد.

جنگنده سوخو 35

ایران تا هفته آینده اولین محموله جنگنده های پیشرفته سوخو-35 را از روسیه تحویل خواهد گرفت. به احتمال زیاد تحویل فوری این هواپیماهای جنگی به تنش های اخیر کشور با رژیم اشغالگر صهیونیستی مربوط می شود. از آمار دقیق هواپیماهای خریداری شده خبری منتشر نشد اما، مجله فوربس ادعا می کند که ایران در این قرارداد در مجموع 24 فروند سوخو-35 از مسکو خریداری کرده است.
جمهوری اسلامی در سال 1402 یک فروند جت آموزشی یاک-130 از روسیه تحویل گرفت. این جت ها قادر به اجرای ماموریت های سبک نظامی هستند.

هواپیمای سوخو-۳۵ فلانکر: جنگنده چندمنظوره فوق سریع

هواپیمای سوخو-۳۵ فلانکر در حقیقت یک جنگنده پیشرفته چندمنظوره با قابلیت بالاست که بر اساس مدل Su-27 ساخته شده است. این جنگنده می تواند انواع تهدیدات هوایی، زمینی و دریایی را به راحتی دفع کند. سوخو-۳۵ می‌تواند پایگاه های نظامی زمینی محافظت‌شده توسط سامانه‌های موشکی پدافند هوایی (ADMS) را از فاصله دور منهدم کند. این هواپیما حتی قابلیت استفاده در عملیات های جاسوسی را دارد.

سوخو-۳۵ مجهز به سامانه راداری پیشرفته، سامانه موقعیت‌یاب نوری و سامانه دفاعی خودکار است. این هواپیما با کمک این امکانات می تواند حملات هوایی جنگنده های دیگر را در آسمان مدیریت کند. مهم تر از همه این ویژگی ها، این جنگنده قابلیت حمل موشک‌های هدایت‌شونده پیشرفته (موشک های مافوق صوت)را نیز دارد.

مشخصات فنی

جنگنده‌های سوخو-۳۵ فلانکر دارای ابعادی به طول ۲۱.۹ متر، ارتفاع ۵.۹ متر و فاصله دو سر بال ۱۵.۳ متر است. این نسل از هواپیماهای جنگی روسی می تواند تا 8000 کیلوگرم مهمات را به راحتی حمل کند.
سوخو-۳۵ برای اولین بار در نمایشگاه هوایی «ماکس» مسکو در سال ۲۰۰۷ رونمایی شد. این جنگنده در سال ۲۰۱۰ با نام Su-35S به سفارش نیروی هوایی روسیه به تولید انبوه رسید. دفتر طراحی سوخو ساخت این جنگنده را بعهده داشت و کارخانه هواپیماسازی کامسومولسک آمور (KnAPPO) آن را به فاز تولید انبوه رساند. هر دو شرکت زیر مجموعه شرکت سهامی عام «هولدینگ هواپیمایی سوخو» هستند.

این جنگنده مجهز به دو سامانه ارتباط رادیویی رمزگذاری‌شده VHF/UHF است. سوخو-35 از یک سیستم مخابرات نظامی مقاوم به نویز برای برقراری ارتباط بین هواپیماهای اسکادران و ایستگاه های زمینی برخوردار استفاده می کند. حداکثر سرعت این هواپیما حدود ۲۳۹۰ کیلومتر بر ساعت (۱۴۸۵ مایل بر ساعت)، برد معمولی ۳۶۰۰ کیلومتر (۲،۲۳۷ مایل) و برد انتقالی ۴۲۰۰ کیلومتر (۲،۶۱۰ مایل) است. این هواپیما حداکثر وزن برخاست حدود ۳۴،۵۰۰ کیلوگرم (۷۶،۰۵۷ پوند) دارد و می‌تواند تا ارتفاع ۱۸،۰۰۰ متری از سطح زمین پرواز کند.

از امکانات مهم دیگر آن می توان به سامانه اعلان هشدار رادار، اخطاردهنده نزدیک شدن موشک، اخطاردهنده لیزر و فناوری فریب دهنده موشک های حرارتی اشاره کرد. توانایی حمل سلاح و برد پروازی سوخو-۳۵ جنگنده سوخو-۳۵ قابلیت حمل انواع موشک ها از جمله موشک‌های هوا به هوا (Vympel R-27)، موشک‌های هوا به زمین (Molniya Kh-29)، موشک‌های ضد رادار و موشک‌های ضد کشتی (Kh-31A) و برد بلند (Kh-59MK) را دارد.

با اینکه ظرفیت کل سوخت این هواپیما ۱۴،۳۵۰ لیتر است، اما سوخو-۳۵ می‌تواند به لطف وجود میله سوخت‌گیری در سمت چپ دماغه، در هوا سوخت‌گیری مجدد انجام دهد. سوخو-۳۵ نسبت به مدل‌های قبلی برد بیشتری دارد و مدت زمان بیشتری می تواند بدون نیاز به سوخت‌گیری پرواز کند. راز این برتری، مخزن‌های سوخت اضافی‌ است که سازندگان آن برای این هواپیما در نظر گرفتند. این مخزن‌ها داخل بال‌ها، بدنه و دم دوگانه مربعی شکل هواپیما قرار دارند و از جنس یک آلیاژ سبک و مقاوم به نام آلومینیوم-لیتیوم ساخته شده اند.


چاپ