موشک های مافوق صوت نیروی هوایی آمریکا به فاز عملیاتی رسید!

نیروی هوایی آمریکا برگزاری دوره های آموزشی نحوه کار با موشک های مافوق صوت را، برای خلبانان بمب افکن B-52 آغاز کرد.

بمب افکن b 52

موشک های هایپرسونیک یا همان مافوق صوت می توانند جریان نبردهای آینده را تغییر دهند. سرعت این موشک ها به 5 برابر سرعت صوت می رسد. بنابراین، به علت قدرت مانور بالا و رادارگریز بودن می تواند به تهدید جدی تبدیل شوند. ارتش آمریکا زودتر از کشورهای دیگر توانست به تکنولوژی ساخت آن دست پیدا کند.

در حال حاضر، نیروی هوایی آموزش نحوه کار با موشک های مافوق صوت ARRW را در پایگاه اندرسون (Anderson AFB) آغاز کرده است. موشک ARRW می تواند مسافتی حدود 2000 کیلومتر را با سرعتی معادل 5 برابر سرعت صوت طی کند. پایگاه هوایی اندرسون در جزیره گوام واقع در اقیانوس آرام قرار دارد. این مرکز ماه گذشته میزبان دوره آموزش تسلیحات مافوق صوت برای خلبانان بمب افکن B-52 بود. در این دوره خدمه دو اسکادران هوایی در پایگاه اندرسون، با عملکرد و تاکتیک‌های تسلیحات مافوق صوت آشنا شدند.

طبق بیانیه رسمی این پایگاه، خلبانان تحت آموزش های آکادمیک اصول کار با سلاح های مافوق صوت قرار گرفتند. هدف اصلی از اجرای چنین دوره هایی افزایش آمادگی عملیاتی و آماده سازی چندین فروند از هواپیماهای جنگنده نیروی هوایی برای حمل تسلیحات مافوق صوت نظیر موشک های کروز، سلاح واکنش سریع پرتاب هوایی و سایر تسلیحات در حال توسعه اعلام شده است. پایگاه هوایی AFB در ادامه این بیانیه گفت که وزارت دفاع آمریکا(DoD) در حال توسعه فناوری مافوق صوت است تا بتواند آنها را سریع تر به سیستم دفاعی عملیاتی ایالات متحده ملحق کند. برای رسیدن به این هدف، اولین گام آموزش خلبانان است. خدمه برای آشنایی با سیستم تسلیحات مافوق صوت، آموزش‌های مختلفی را پشت سر می‌گذارند. این آموزش‌ها شامل موارد زیر می شود:

• اصول کار سیستم های مافوق صوت
• ملاحظات عملیاتی و لجستیکی
• بحث‌های تاکتیکی

نیروی هوایی آمریکا موشک هایپرسونیک

موشک مافوق صوتی که در این دوره از آن استفاده شد AGM-183 Rapid Response Weapon یا به اختصار ARRW بود. سیستم موشکی ARRW از دو بخش مهم تشکیل می شود:

• وسیله نقلیه تقویت کننده مافوق صوت بدون موتور
• تقویت کننده موشک بزرگ در عقب

تقویت کننده یا همان بوستر، موشک را به ارتفاع و سرعت مورد نظر می‌رساند. در این مرحله موشک از موتور تقویت کننده جدا می‌شود. وسیله نقلیه بدون موتور همان طور که از نامش پیداست، برای هدایت موشک با سرعت های مافوق صوت (5 ماخ) و حرکت در مسیر نسبتا کم عمق و غیرقابل پیش بینی تا هدف طراحی شده است. این سیستم مانورپذیری بالایی دارد تا به خلبان کمک کند برای جلوگیری از اقدام متقابل دشمن مسیر خود را تغییر دهد.
موشک ARRW در طول چند سال گذشته مراحل تست آزمایشی مختلفی را پشت سر گذاشت. تعدادی از آنها با شکست و تعدادی هم با موفقیت به پایان رسید. این نتایج به انتشار شایعه های زیادی در خصوص توقف پروژه ساخت تسلیحات نسل جدید در سال 2024 ختم شد. اما با انتشار خبر پایگاه هوایی گوام به نظر می رسد هیچکدام از آنها صحت نداشته است.

همانطور که در تصویر می بینید این سلاح روی بال های بمب افکن B-52 H نصب شده است. بمب از خانواده AGM-183A به حساب می آید که از روی دو نوارد زرد جلو و عقب قابل تشخیص هستند. هنوز معلوم نیست که تست آتش موشک مافوق صوت ARRW در پایگاه اندرسون گوآم انجام خواهد شد یا خیر؟! کارشناسان نظامی معتقدند ایالات متحده می تواند با این سلاح های پیشرفته قدرت خود را در منطقه اقیانوس آرام افزایش دهد و نفوذ دشمنان احتمالی مثل چین و متحدانش را در این منطق کمتر کند.


چاپ