اینترنت 5.5G چه فرقی با اینترنت 5G دارد؟

بیشتر اپراتورهای مخابراتی جهان هنوز تجهیزات اینترنت 5G خود را راه اندازی نکردند. اما شرکت های مخابراتی چین به نظر می رسد از این قاعده پیروی نمی کنند.

اینترنت 5.5G

آنها قصد دارند به یک پیشرو در صنعت فناوری های بی سیم تبدیل شوند. شرکت چینی China Mobile توانست به تازگی شبکه های 5.5G خود را در ابعاد تجاری راه اندازی کند. سئوال اینجاست: شبکه های 5.5G چه نوع شبکه هایی هستند و با شبکه استاندارد 5G چه فرقی دارند؟ ما در این مقاله به این سئوال پاسخ می دهیم پس با ما تا انتهای مطلب همراه باشید.


اینترنت 5.5G چیست؟


اینترنت 5.5G پیشرفته تر از اینترنت 5G هستند. کارشناسان صنعت فناوری تکنولوژی جدید را با نام های Advanced -5G یا A 5G می شناسند. همانطور که اینترنت نسل 4.5G براساس شبکه 4G به وجود آمد، اینترنت 5.5G هم در بستر شبکه 5G شکل گرفت. شبکه نسل جدید تاخیر کمتر و سرعت بیشتری نسبت به نسل پایه خود دارد. بنابراین، می تواند در زمینه های مختلف مانند اینترنت اشیاء نقش مهمی ایفا کند. در واقع شبکه های 5.5G نسبت به شبکه های 5G عملکرد بهتری دارند. سرعت دانلود در این شبکه ها به حداکثر ۱۰ گیگابیت بر ثانیه و سرعت آپلود تا ۱ گیگابیت بر ثانیه می رسد.


اینترنت 5G با سرعت دانلود و آپلود بالایی که نسبت به شبکه های 4.5G دارند می توانند تمام نیازهای گوشی های هوشمند را برآورده کنند اما، برای مصارف صنعتی جوابگو نخواهند بود. برنامه هایی که بخش صنعت با آن سر و کار دارند باید تاخیر کم، سرعت آپلود بالا، امنیت بیشتر، انرژی کمتر و عملکرد دقیقی داشته باشد. اینترنت 5.5G می تواند همه این نیازها را به راحتی تامین کند. این شبکه در واقع مانند یک پل برای جهش به شبکه 6Gعمل خواهد کرد. سئوال: این فناوری از چه زمانی راه اندازی می شود؟ آیا برای استفاده از آن باید تجهیزات جدیدی خریداری کنیم؟ به این سوال ها در بخش بعدی پاسخ می دهیم.


نحوه راه اندازی اینترنت 5.5G و تجهیزات مورد نیاز

شرکت مخابراتی China Mobile تنها شرکتی است که به صورت رسمی توانست اینترنت 5.5G را راه اندازی کند. طبق گفته مدیران ارشد شرکت آنها قصد دارند تا پایان سال 2024 شبکه های 5.5G خود را در حدود 300 شهر این کشور راه اندازی کنند.

در حال حاضر هیچ شرکت مخابرات دیگری قصد راه اندازی شبکه های 5.5G را در آینده نزدیک ندارد. کریس سامبر، رئیس شرکتAT&T آمریکا چند ماه پیش از هیجان خود برای راه اندازی شبکه های نسل جدید خبرداد اما، به نظر نمی رسد تا سال 2025 وارد فاز عملیاتی شوند.


البته هنوز به طور صد در صد نمی تواند ادعا کرد که همه گوشی های هوشمند قادرند از اینترنت 5.5G پشتیبانی کنند. اما کارشناسان صنعت فناوری معتقدند برای استفاده از این شبکه نیازی به خرید گوشی جدید نیست. پیت لی، مدیر ارشد محصولات اوپو به تازگی تصویری منتشر کرد که در آن گوشی OPPO Find X7 Ultra در نوار وضعیت خود، عبارت A5G نمایش داده شده است.علاوه براین، کی پست دیگری هم در شبکه رسانه اجتماعی ویبو وجود دارد که در آن گوشی Find X7 قابلیت پشتیبانی از اینترنت 5.5G را پیدا کرده است. با این حساب، گوشی های اوپو سری Find X7 اولین گوشی های هوشمند در جهان هستند که می توانند از شبکه های 5.5G پشتیبانی کنند. هنوز معلوم نیست که تا چه زمانی سایر گوشی های هوشمند هم می توانند از این فناوری استفاده کنند. اما تعدادی از این گوشی ها قابلیت ارتقا به شبکه های جدیدتر را دارند.

گوشی های مجهز به 5.5G

پردازنده به کار رفته در گوشی نقش مهمی در توانایی پشتیبانی از نسل‌های مختلف شبکه‌ی تلفن همراه ایفا می کند. در حال حاضر گوشی‌های مجهز به دو نوع پردازنده خاص، می توانند این شبکه را پوشش دهند. این دو تراشه عبارتند از:

• پردازنده اسنپدراگون 8 نسل 3: این پردازنده در گوشی‌های سامسونگ گلکسی S24 Ultra، OnePlus 12 و سری Xiaomi 14 وجود دارد.
• پردازنده دایمنسیتی مدیاتک مدل 9300: این تراشه، پردازنده‌ی مرکزی گوشی‌های ویوو X100 Pro و اوپو Find X7 است.
بنابراین، گوشی‌های هوشمند مجهز به هر کدام از این دو تراشه قادر خواهد بود از شبکه‌ی 5.5 G پشتیبانی ‌کنند.


چاپ