SpaceX ادعا کرد که اینترنت 5G در خدمات استارلینک اختلال ایجاد می کند

اسپیس ایکس مدعی است که اگر به شرکت ارائه دهنده خدمات بی سیم Dish Network اینترنت 5G، اجازه استفاده از باند 12 گیگاهرتز را بدهند، مشتریان استارلینک ساکن ایالات متحده، خدمات اینترنت خود را با اختلال دریافت خواهند کرد. برای اطلاعات بیشتر تا پایان مطلب با های فن تک همراه باشید.

5G DAKAL

این شرکت روز سه شنبه 21 ژوئن در پیامی که از طریق وب سایت خود منتشر نمود، اعلام کرد: «اگر تلاش‌ها و لابی گری های شرکت دیش نتورک با موفقیت همراه شود؛ مطالعه ما نشان می‌دهد که مشتریان استارلینک در بیش از 77 درصد مواقع، تداخل مضر و در 74 درصد مواقع قطعی کلی سرویس را تجربه می‌کنند که استارلینک را برای اکثر آمریکایی‌ها غیرقابل استفاده می‌کند».

این مناقشه طولانی مربوط به تعدادی از شرکت‌هایی می‌شود که تلاش می‌کنند به باند 12 گیگاهرتزی دسترسی پیدا کنند که SpaceX قبلاً برای ارائه سرویس اینترنت از فضا Starlink خود، از آن پهنای باند استفاده می‌کند.

شرکت Dish Network قبلاً داده‌هایی را منتشر کرده بود که نشان می‌داد شبکه‌های 5G زمینی می‌توانند به راحتی فرکانس را با شبکه‌های ماهواره‌ای مدار پایین زمین که توسط شرکت‌هایی مانند SpaceX برای سرویس Starlink استفاده می‌شوند، به اشتراک بگذارند.

اما این هفته، اسپیس ایکس گفت که بر اساس مطالعات فنی در سال 2016، باز کردن باند برای شبکه‌های 5G زمینی می‌تواند تأثیر نامطلوبی بر کیفیت سرویس Starlink آن داشته باشد و حتی این شرکت را به تلاش برای «گمراه کردن FCC با پنهان کردن حقیقت، متهم کرد».
شرکتی که توسط کارآفرین میلیاردر ایلان ماسک رهبری می‌شود، همچنین یک تحلیل فنی 12 صفحه‌ای را به اشتراک گذاشت که توضیح می‌دهد چگونه سرویس‌های تلفن همراه پیش‌بینی شده توسط شرکت Dish می‌تواند باعث اختلالات گسترده برای کاربران سرویس‌های ماهواره‌ای نسل بعدی، مانند Starlink شود.

این شرکت توضیح داد که یک آنتن با بهره بالا، مانند پایانه کاربری SpaceX، "با حساسیت کافی برای دریافت سیگنال های بسیار ضعیف از فرستنده مورد نظر طراحی شده است" و اضافه کرد که چنین آنتن هایی تداخل های دیگر را "رد نمی کنند". نتیجه این تداخل این است که "سیگنال مورد نظر را به طور کامل از بین می برد."

در اظهاراتی که به طور کامل محتوای آن منتشر شده است، سخنگوی Dish در واکنش به این گفته های اسپیس ایکس، گفت: "مهندسین متخصص شرکت در حال ارزیابی ادعاهای SpaceX هستند."

Dish هفته گذشته اعلام کرد که خدمات تجاری 5G را در بیش از 100 شهر ایالات متحده، که حدود 20٪ از جمعیت کشور را پوشش می دهند، با استفاده از فرکانس در سایر باندهای تعیین شده راه اندازی کرده است. اما اینکه آیا می تواند به باند 12 گیگاهرتز به عنوان بخشی از سرویس 5G دسترسی پیدا کند، باید در عمل دید.

اسپیس ایکس بیش از 2500 ماهواره Starlink را برای سرویس پهنای باند خود به مدار فرستاده است که در حال حاضر به بیش از 400000 مشتری در 34 کشور خدمات ارائه می دهد.


چاپ