گوگل به اتهام جاسوسی از کاربران محکوم شد!!!

دادگاه فدرال شرکت گوگل را به اتهام جاسوسی از کاربران به پرداخت غرامت و پاک کردن میلیاردها داده از سوابق جستجوی آنها محکوم کرد.

گوگل جاسوسی از کاربران

گروهی از کاربران گوگل در سال 2020 شکایتی را علیه این شرکت به اتهام جمع آوری اطلاعات شخصی کاربران در حالت ناشناس شکایت کردند. آنها معتقدند گوگل از این ویژگی برای جمع کردن اطلاعات جستجوی کاربران سوء استفاده کرده است. در حال حاضر دادگاه بدوی بعد از تحقیقات کامل حکم نهایی خود را صادر کرد. براساس بیانیه دادگاه فدرال اوکلند ایالت کالیفرنیا دو طرف به توافق نهایی رسیدند اما، برای اجرای آن نیاز به حکم قطعی ایوان گونزالس راجرز ، قاضی منطقه ای ایالات متحده دارند.

طبق توافق جدید Google متعهد شد میلیاردها داده از سوابق جستجوی خواهان را به طور کامل از دیتاسنترهای خود حذف کند. به علاوه، در آینده قوانین افشای اطلاعات خود را بروز رسانی کند تا کاربران بدانند کدام اطلاعات آنها توسط گوگل محافظت می شود. گوگل همچنین به کاربرانی که از حالت ناشناس استفاده می کنند اجازه خواهد داد تا کوکی های سایت های شخص ثالث را به مدت پنج سال مسدود کنند. از این پس بزرگترین موتور جستجوی جهان حریم خصوصی کاربران را در فضای اینترنت ردیابی نخواهد کرد. دیوید بویز، وکیل مدافع شاکیان در بیانیه ای رسمی که در خبرگزاری CNN منتشر شد اعلام کرد که این توافق "گامی تاریخی" در تضمین مسئولیت پذیری غول های فناوری به حساب می آید. مدیران شرکت آمریکایی پذیرفتند علاوه بر پرداخت غرامت، تمامی اطلاعاتی که در گذشته به صورت غیر قانونی جمع آوری کرده بودند در مقیاس خیلی بزرگ حذف و اصلاح کند. علاوه بر این، این تسویه‌حساب از گوگل می‌خواهد که داده‌هایی را که در گذشته به‌طور نادرست جمع‌آوری کرده بود، در گستره و مقیاسی بی‌سابقه حذف و اصلاح کند.

گوگل هم با انتشار بیانیه جدید اعلام کرد که از حل و فصل این پرونده شکایت رضایت دارد. خوزه کاستاندا، مدیر روابط عمومی به CNN گفت:" این شرکت خوشحال است که این پرونده شکایت با توافق دو طرف خاتمه یافته است. شرکت ما هرگز از داده های کاربرانی که از حالت ناشناس برای وب گردی استفاده می کردند، استفاده نکرد. اما برای اطمینان کاربران قصد داریم داده‌های فنی قدیمی که به کسی تعلق ندارد، حذف کنیم. از طرف دیگر شاکیان نیز از 5 میلیارد دلاری که در این پرونده به عنوان غرامت درخواست کرده بودند، صرف نظر خواهند کرد."

دغدغه اصلی شاکیان بررسی مسائل مربوط به رعایت حفظ حریم خصوصی بود که گوگل طبق تحقیقات انجام شده، از طریق کوکی ها و ابزارهای خود کلیه فعالیت های آنلاین آنها را زیر نظر داشت. حتی با فعالسازی حالت "ناشناس" در مرورگر کروم توسط کاربران، گوگل باز هم قادر بود اطلاعات آنها را جمع آوری کند. البته این ویژگی در تمامی مرورگرها وجود دارد. وقتی کاربر از حالت ناشناس استفاده می کند، سابقه مرور، سابقه جستجو و سایر اطلاعات وارد شده در طول جلسه او ذخیره نمی شود. علاوه بر این، پس از بستن پنجره ناشناس، کوکی ها (بسته های کوچکی که وب سایت ها برای ردیابی فعالیت شما استفاده می کنند) حذف می شوند.

این شکایت را سه کاربر در ایالت فلوریدا مطرح کردند. آنها مدعی بودند که گوگل علیرغم اقدامات حفظ حریم خصوصی، داده های موقعیت مکانی آنها را ردیابی می کند. البته گوگل در ابتدا زیر بار نرفت و تلاش کرد به هر طریقی این پرونده را مختومه کند. اما تلاش آنها با شکست مواجه شد و قاضی اظهارات وکلای حقوقی گوگل را نپذیرفت.


چاپ