غول بازی های کامپیوتری برای خرید TikTok اعلام آمادگی کرد!

بابی کوتیک، مدیرعامل سابق Activision Blizzard یکی از بزرگترین شرکت های بازی ساز دنیا قصد خرید TikTok را دارد.

خرید تیک تاک

وال استریت ژورنال در گزارش جدید خود فاش کرد که بابی کوتیک ایده خرید پلتفرم محبوب چینی ویدئوهای کوتاه را با شرکای خود از جمله سام آلتمن، مدیر عامل OpenAI در میان گذاشته است. بابی کوتیک در اواخر سال گذشته از سمت خود در اکتیوژن بلیزارد کناره گیری کرد. حالا به نظر می رسد با لایحه جدیدی که در مجلس قانونگذاران ایالات متحده برای فروش یا ممنوعیت تیک تاک مطرح شده است، علاقه زیادی به خرید تیک تاک دارد.

کوتیک ایده خرید را به سام آلتمن و تعدادی از افرادی که در ضیافت یک شام حضور داشتند از جمله Zhang Yiming مدیرعامل ByteDance مطرح کرد. وال استریت(WSJ) معتقد است هزینه خرید تیک تاک به صدها میلیاردها دلار نیاز دارد. سئوال اینجاست: Kotick کیست و آیا می تواند چنین پلتفرمی را اداره کند؟

Kotick حدود 30 سال مدیرعامل شرکت معروف اکتیویژن، سازنده بازی های رایانه ای است که در طول دوران مدیریت خود در این پلتفرم عملکرد خوبی از خود نشان نداد. شرکت او در شکایتی که سال 2021 مطرح شد و سال گذشته به پایان رسید، متهم به حمایت از آزار جنسی و تبعیض جنسی کارکنان شد که از آن به عنوان «فرهنگ فراگیر محل کار پسر بچه‌ها» یاد می شود. مدارکی وجود دارد که نشان می دهد کوتیک در طول سال های گذشته از تمامی این جرائم در شرکت آگاهی داشته است و هیئت مدیره را کامل در جریان شکایت کارکنان قرار نداده است.  مجله The Verge با انتشار گزارش دیگری ادعا کرد که او علاوه بر همه این موارد، به جرم آزار و اذیت هم متهم شده است. اما شرکت در واکنش به انتشار این گزارش، آن را گمراه کننده خواند. بعد از انتشار این خبر، تعدادی از کارکنان شرکت استعفا دادند و خواستار استعفای مدیرعامل آن یعنی کوتیک شدند. اما این اتفاق تا زمان تکمیل قرارداد خرید Activision Blizzard توسط مایکروسافت در سال 2023 به تعویق افتاد.

کوتیک بعد از اینکه هفته گذشته لایحه قانون حفاظت از آمریکایی‌ها در برابر برنامه‌های کاربردی کنترل شده توسط دشمنان خارجی» در مجلس قانونگذاران مطرح شد، علاقه مند به خرید این پلتفرم شد. بایدن، رئیس جمهور آمریکا هم اعلام کرد که اگر این لایحه به تصویب نهایی برسد از آن پشتیبانی می کند.

لایحه جدید تا دو روز آینده برای رای گیری نهایی به صحن علنی مجلس می رود. تصویب نهایی آن مالک اصلی پلتفرم تیک تاک یعنی شرکت ByteDance را مجبور می کند حداکثر تا 6 ماه آینده آن را به فروش برساند. در غیر اینصورت، عرضه این برنامه را در تمامی فروشگاه های عرضه کننده اپلیکیشن ممنوع می کند. TikTok هفته گذشته با ارسال یک پیام هشدار به کاربران امریکایی خواست که با نمایندگان خود در مجلس صحبت کنند. این لایحه پس از بررسی در کمیته انرژی و بازرگانی با رای موافق به تصویب خواهد رسید. پس از تصویب، لایحه برای تصویب قطعی به مجلس سنا ارسال می شود. قانونگذاران امریکایی نگران نقض حریم خصوصی داده های کاربران ساکن در ایالات متحده هستند. به عقیده آنها شرکت ByteDance این اطلاعات را در اختیار دولت چین قرار می دهد.

WSJ فکر می کند که مشارکت آلتمن در خرید آن می‌تواند توسط openAI مورد سوء استفاده قرار بگیرد. معمولا چنین شرکت هایی به این اطلاعات برای آموزش مدل‌های هوش مصنوعی خود نیاز دارند. ولی این فرضیه هنوز به اثبات نرسیده است. بعد از کش و قوس های فراوان و اقدامات اصلاحی تیک تاک در طول چند سال گذشته این ماجرا به پایان خود نزدیک می شود. تیک تاک معتقد است حتی با انجام این کار، باز هم قانونگذاران آمریکایی دست بردار نخواهند شد و موضوع دیگری را بهانه قرار می دهند.


چاپ