پرتاب موفق نسل جدید ماهواره های استارلینک با قابلیت DTCبه فضا!

شرکت اسپیس ایکس موفق شد اولین نسل از ماهواره های استارلینک را با قابلیت DTC از طریق موشک فالکون 9 به فضا پرتاب کند.

اسپیس ایکس پرتاب ماهواره استارلینک

شش ماهواره جدید استارلینک در این ماموریت می توانند با کمک قابلیت Direct to Cell (DTC) ارتباطات اینترنتی جهان را گسترش دهند. این ماهواره ها از طریق موشک فالکون 9 امروز به فضا پرتاب شد. اما قابلیت DTC چه امکاناتی را در اختیار کاربران قرار می دهد؟! قابلیت DTC مخصوص کاربران شبکه های تلفن همراه است. مشترکان شبکه سیار می توانند بدون اتصال به سلول های BTS مستقیم به ماهواره های اینترنتی استارلینک متصل شوند.

شرکت فضایی SpaceX سال جدید را با پرتاب 21 ماهواره استارلینک با قدرت آغاز کرد. این پرتاب از طریق پایگاه نیروی فضایی وندنبرگ ایالت کالیفرنیا انجام شد. شرکت ایلان ماسک برای اولین بار قابلیت DTC را در شش ماهواره از 21 ماهواره پیاده سازی کردند. کاربران با کمک این فناوری می توانند از هر نقطه ای در زمین حتی در دور افتاده ترین آنها، به خدمات اینترنتی دسترسی داشته باشند. قبل از پرتاب اصلی، کمیسیون ارتباطات فدرال ایالات متحده (FCC) به اسپیس ایکس اجازه داده بود تا یک پرتاب آزمایشی برای مشترکان تلفن همراه ماهواره Starlink خود انجام دهد.

اسپیس ایکس و بزرگترین اپراتور سیار ایالات متحده (T-Mobile) در حال آزمایش یک سیستم جدید برای ارائه اینترنت پرسرعت به تلفن‌های هوشمند در سراسر این کشور هستند. در این سیستم، ماهواره‌های Starlink از طیف فرکانسی T-Mobile برای ارسال داده‌ها به تلفن‌های هوشمند روی زمین استفاده می‌کنند. بنابراین تلفن‌های هوشمند نیازی به نصب هیچ سخت‌افزاری برای دسترسی به این شبکه ندارند.

کمیسیون FCC در حال حاضر به اسپیس ایکس مجوز آزمایش اینترنت ماهواره‌ای مستقیم به تلفن‌های همراه را به مدت 180 روز داد که تا 14 ژوئن 2025 اعتبار دارد. این مجوز یک هفته پس از تایید FCC برای استقرار سرویس تلفن همراه Starlink صادر شد. این مجوز اسپیس ایکس را مجاز به آزمایش عملکرد آنتن‌های ماهواره‌ای می‌کرد. طبق مجوز این شرکت می تواند آزمایش های خود را در بخش های مختلف زیر انجام دهد:

• انتقال داده بین ماهواره‌ها و تلفن‌های همراه
• استفاده از طیف T-Mobile برای ارسال داده‌ها به تلفن‌های هوشمند
• آزمایش عملکرد در مناطق مختلف ایالات متحده

اسپیس ایکس در ابتدا قصد داشت این ماهواره ها را در اواسط دسامبر 2023 به فضا پرتاب کند. اما به علت برخی از مشکلات فنی این پرتاب را به تاخیر انداخت. ایلان ماسک به عنوان بنیانگذار و مدیر عامل شرکت در پلتفرم ایکس نوشت:" ویژگی DTC یک «تغییرگر عظیم بازی» است که مشکل دسترسی مردم مناطق دور افتاده به اینترنت را برطرف می کند. با این حال، ویژگی DTC محدودیت هایی هم دارد. سرعت انتقال داده در هر پرتو تنها حدود 7 مگابیت بر ثانیه است. این میزان سرعت برای کارهای مختلف مانند پخش ویدئو با کیفیت بالا، کافی نیست. به علاوه؛ پرتوهای DTC بسیار بزرگ هستند. بنابراین یک ماهواره می‌تواند چندین تلفن همراه را در یک پرتو پوشش دهد. این کار می‌تواند منجر به تأخیر و افت کیفیت اتصال شود.

شرکت SpaceX و T-Mobile این قرارداد را در آگوست 2022 علنی کرده بودند. Sievert رئیس شرکت مخابراتی T-Mobileگفت:" سرویس آینده در ایالات متحده از طیف PCS باند میانی T-Mobile موجود استفاده خواهد کرد. ما می توانیم این باند را به صورت فلکی استارلینک اختصاص دهیم تا بتوانیم به ماهواره های اینترنتی آن در هز گوشه از این سرزمین دسترسی داشته باشیم. البته کاربران شبکه موبایل نمی توانند تشخیص دهند که به اینترنت ماهواره ای متصل شده اند. علت اصلی در این است که آنها از همان فناوری و پروتکل‌های استاندارد صنعتی استفاده می‌کنند که برای شبکه‌های زمینی مورد استفاده قرار می گیرد. اسپیس ایکس قصد دارد تا شش ماه آینده حدود 840 ماهواره دیگر با قابلیت DTX را به مدار خود اضافه کند. این شرکت از کمیسیون ارتباطات فدرال (FCC) درخواست کرد که مجوز پرتاب را برای تمام 7500 ماهواره صادر کند.


چاپ