تصویب لایحه جدید نمایندگان آمریکا علیه TikTok

مجلس نمایندگان آمریکا با تصویب لایحه جدید پلتفرم TikTok را تحت فشار بیشتر قرار دادند.

ممنوعیت سراسری تیک تاک

با تصویب قانون جدید شرکت ByteDance مالک اپلیکیشن TikTok فقط 9 ماه فرصت دارد تا یک خریدار برای این پلتفرم پیدا کند. این مهلت فقط تا 3 ماه دیگر قابل تمدید خواهد بود. طبق لایحه جدید اگر تیک تاک در مهلت مقرر واگذار نشود با ممنوعیت سراسری روبرو خواهد شد. مجلس سنا قرار است تا روز سه شنبه در مورد این قانون رای گیری کند. الکس هورک، سخنگوی تیک تاک این اقدام را محکوم کرد و گفت: " واقعا جای تاسف دارد اگر مجلس سنا بخواهد در پوشش کمک های بشردوستانه؛ لایحه ممنوعیتی را که حق آزادی بیان 170 میلیون آمریکا را زیر پا می گذارد تصویب کند."

فروش یا ممنوعیت TikTok

مجلس نمایندگان آمریکا لایحه جدید را با 360 رای قاطع و 58 رای مخالف تصویب کرد. براساس این لایحه شرکت ByteDance (مالک تیک‌تاک)باید بین فروش یا ممنوعیت سراسری یکی را انتخاب کند:

فروش تیک‌تاک: اگر مجلس سنای آمریکا هم لایحه نمایندگان را به تصویب نهایی برساند، ByteDance فقط 9 ماه فرصت خواهد داشت تا یک خریدار آمریکایی برای تیک‌تاک پیدا کند. البته این مهلت تا نهایی شدن قرارداد فروش می تواند ، تا سه ماه دیگر تمدید شود.

ممنوعیت تیک‌تاک: اگر ByteDance از فروش تیک‌تاک خودداری کند، استفاده از این اپلیکیشن در سراسر آمریکا ممنوع اعلام خواهد شد.

جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا، پیش از اعلام این خبر گفته بود که این لایحه را امضا خواهد کرد.

احتمال جاسوسی:

مایکل مک‌کال، نماینده جمهوری‌خواه ایالت تگزاس و طراح اصلی این لایحه، به خبرگزاری بلومبرگ گفت: «این لایحه از شهروندان آمریکایی و به خصوص کودکان در برابر نفوذ مخرب تبلیغات چینی در اپلیکیشن تیک‌تاک محافظت خواهد کرد. این اپلیکیشن برای آمریکایی ها حکم یک بالن جاسوسی را دارد. اما این بار بالن همیشه در آسمان سر و کله اش پیدا نمی شود. بلکه می تواند در گوشی تک تک ما هم به فعالیت های جاسوسی خود ادامه دهد. »

احتمال درخواست تجدیدنظر:

مالک اصلی تیک تاک به همین راحتی عقب نشینی نخواهد کرد. آن ها به احتمال زیاد ادعا می کنند که لایحه جدید الزام به فروش یا ممنوعیت تیک تاک با قانون آزادی بیانی که در قانون اساسی آمریکا آورده شده است، مغایرت دارد. در نهایت ByteDance در دادگاه نسبت به این لایحه اعتراض می کند. این اقدام باعث تاخیر در اجرای حکم می شود. شو زی چو، مدیرعامل این شرکت ماه گذشته در واکنش به لایحه جدید نمایندگان مجلس گفت:"ما به مبارزه خود ادامه می دهیم و با تمام توان تلاش می کنیم تا از حقوق قانونی خود برای محافظت از پلتفرم فوق العاده ای که با هم ساختیم محافظت کنیم."

این جنگ حقوقی از کجا شروع شد؟ اولین بار FBI با انتشار گزارشی ادعا کرد که شرکت ByteDance تمام اطلاعات حساس کاربران آمریکایی را در اختیار دولت کمونیستی چین قرار می دهد. با این حال ByteDance بارها و بارها در کنگره و دادگاه این ادعاها را نپذیرفت و گفت که اگر دولت چین هم چنین تقاضایی کند هرگز به آنها ارائه نمی دهد. این شرکت اعلام کرد: «تیک‌تاک یک پلتفرم مستقل است که توسط یک تیم اداره می شود. اعضای این تیم را مدیرعاملی مستقر از سنگاپور، مدیر ارشد عملیاتی از آمریکا و رئیس ارشد بخش اعتماد و امنیت مستقر از ایرلند تشکیل می دهند. »


چاپ