حذف پیام رسان های واتساپ و تلگرام در اپ استور چین!

اپل مجبور به حذف پیام رسان های واتساپ و تلگرام در اپ استور چین شد.

اپ استور حذف برنامه پیام رسان

اداره فضای مجازی چین اپل را مجبور کرد تا بعضی از برنامه های پیام رسان رمزگذاری شده مانند WhatsApp و Threads از شرکت متاپلتفرم، پیام رسان های خصوصی Telegram و Signal را در اپ استور حذف کند. مجله وال استریت ژورنال مدعی شد چین برای حذف این برنامه های پیام رسان اپل را تحت فشار قرار داده است.

شاید تا به حال نام اداره فضای مجازی را نشنیده باشید. کار این نهاد کنترل محدودیت هایی در فضای وبلاگ است تا بتواند از انتشار انتقاد شهروندان چینی از اقدامات دولت جلوگیری کند. هدف اصلی پکن از انجام این کار، شناسایی و خنثی سازی هر گونه تهدید سایبری است. قبل از ممنوعیت عرضه برنامه های WhatsApp و Threads در چین، کاربران فقط می توانستند با فیلترشکن به آنها دسترسی داشته باشند. اما، با اجرای محدودیت جدید دسترسی به این برنامه ها با مشکلات بیشتری همراه خواهد بود.

در طول یک دهه گذشته حدود 170 میلیون بار کاربران چینی برنامه هایی مانند اینستاگرام، ایکس، فیس‌بوک، یوتیوب یا واتساپ را نصب کرده اند. آنها بیشتر از این برنامه ها برای برقرای ارتباط با جهان خارج و دریافت اخبار از اتفاقات داغ روز استفاده می کردند. دولت چین از توسعه‌دهندگان اپلیکیشن‌ها می‌خواهد که برای بررسی و انتشار برنامه های خود در فروشگاه‌های اپلیکیشن فعال در این کشور از جمله اپ استور آیفون، در یک پایگاه سانسور دولتی ثبت‌نام کنند. طبق قانون جدید که از اول ماه می (11 اردیبهشت 1403) اجرایی خواهد شد، اقداماتی از این دست نگرانی‌هایی را در مورد افزایش سانسور و کنترل دولت بر محتوای دیجیتال به وجود آورده است.

بر اساس دستورالعمل جدید، توسعه‌دهندگان اپلیکیشن‌های داخلی و خارجی موظف هستند که قبل از انتشار برنامه خود در چین، اطلاعات مربوط به برنامه از جمله نام، عملکردها و مدل‌های تجاری، را در پلتفرم "مرکز خدمات صدور مجوز محتوای فرهنگی آنلاین" ثبت کنند. اپل هم نسبت به قوانین جدید نگران است اما، همچنان به تعهدات خود ادامه خواهد داد. در حال حاضر بیش از 14000 برنامه وجود دارد که برای دسترسی مستقیم در لیست سیاه چین قرار گرفته اند.

مقامات چینی مدعی هستند که این اقدام برای "تقویت مدیریت محتوای آنلاین" و "محافظت از امنیت ملی" انجام می‌شود. با این حال، منتقدان این طرح را به عنوان تلاشی دیگر برای سرکوب آزادی بیان و کنترل بیشتر بر اطلاعات در این کشور می‌دانند. شهروندان این کشور معمولا از برنامه‌های چت رمزگذاری‌شده برای انتشار نارضایتی خود از دولت استفاده کرده اند. یکی از نمونه اخیر به جریان اعتراض یکی از شهروندان چینی روی نرده های پل پکن مربوط می شود که علیه محدودیت های دوران همه گیری کرونا منتشر شد. این خبر برای اولین بار در پلتفرم تلگرام منتشر شد که در حال حاضر به یکی از اپلیکیشن های محبوب ضد دولت در جهان تبدیل شده است. آخرین حذفی که در اپ استور چین صورت خواهد کرد هم مربوط به همین برنامه و برنامه های مشابه می شود.


چاپ