Grok: چت‌بات شوخ‌طبع و سرکش ایلان ماسک

گروک یک چت‌بات قدرتمند است که می‌تواند کارهای مختلفی انجام دهد . با این حال، هنوز در حال توسعه است و احتمال دارد گاهی اوقات اشتباهاتی هم مرتکب شود.

چت بات گروک ماسک

گروک شاید از نظر عملکرد به پای چت بات ChatGPT و Windows Copilot نرسد اما در هر صورت به عنوان یک مدل زبان بزرگ(LLM) به حساب می آید. Grok توسط شرکت جدید xAI ایلان ماسک با هدف رقابت با مدل های زبانی GPT-4 شرکت OpenAI ، Bard شرکت گوگل و سایر چت بات های عمومی راه اندازی شد. شرکت xAI در نوامبر 2023 از چت بات مبتنی بر هوش مصنوعی Grok رونمایی کرد. این چت بات فیلتر کمتری نسبت به مدل های مشابه دارد. گفته می شود لحن صحبت های آن آمیخته با شوخ طبعی و اندکی سرکشی است. در حال حاضر، فقط کاربران پریمیوم پلتفرم ایکس ساکن ایالات متحده می توانند به آن دسترسی داشته باشند.

شاید فکر کنید که با پایان زمان تست بتا، به زودی باید شاهد انتشار نسخه عمومی آن باشیم. اما، به گفته ماسک چت بات Grok به عنوان یک سرویس انحصاری فقط در دسترس مشترکان نسخه پریمیوم قرار خواهد گرفت.
چند هفته پس از بحث و جدال بر سر خطرناک بودن پیشرفت‌های هوش مصنوعی، ایلان ماسک چت‌بات جدید گروک را به صورت بتا منتشر کرد. Elan Mask ادعا می‌کند که گروک در سبک ارتباطی خود بازتر و با فیلتر کمتر عمل می کند اما، در اصل یک چت‌بات معمولی است زیرا مانند هر چت بات دیگر روی مجموعه از داده های عظیم آموزش می بین. فقط یک تفاوت در نحوه آموزش آن وجود دارد. چت بات های مدل زبانی معمولا در طول چند سال آموزش داده می شوند ولی، چت بات xAI از مدل زبان بزرگ Grok-1 با حدود 33 میلیارد پارامتر استفاده می‌کند. این تعداد پارامتر کمتر از LLaMa متا (70 میلیارد پارامتر) و GPT-4 OpenAI (1.76 تریلیون پارامتر) است. علاوه بر این، گروک فقط چند ماه تحت آموزش قرار گرفت در حالی که، سایر چت‌بات‌ها معمولا چندین سال در مرحله توسعه قرار می گیرند.

چت بات گروک پلتفرم ایکس

یکی از دلایلی که گروک ممکن است به اندازه سایر هوش مصنوعی‌ها مانند ChatGPT به توهمات حساس باشد، این است که اغلب حقایق را می‌سازد یا به منابع ناموجود استناد می‌کند. به زبان ساده تر،انتشار محتواهای نادرست توسط گروک به علت داده های نادرستی است که از منابع مختلف مانند پلتفرم ایکس جمع آوری شده است. البته این ویژگی یکی از نقاط قوت گروک به حساب می آید. یعنی چت بات می تواند اطلاعات به روز و در حال جریان را در دسترس کاربران خود قرار دهد. منتقدان گروک معتقدند دسترسی چت بات به حساب کاربری ماسک در پلتفرم ایکس باعث می شود که اطلاعات آن تحت تأثیر دیدگاه‌های سیاسی او قرار بگیرد.

ماسک از این چت‌بات به عنوان یک ابزار برای مقابله با جنبش سیاسی لیبرال معروف به «گروه بیداری» استفاده کرد که بر موضوعاتی مانند برابری جنسیتی، عدالت نژادی و حقوق LGBTQ تمرکز دارد. اما او از اول تصمیم نداشت از گروک برای مقابله با گروه بیداری استفاده کند. ماسک می‌خواست چت‌باتی بسازد که لحنی طنزگونه و بدون تعصبات سیاسی داشته باشد. در حال حاضر، اگر از گروک درباره موضوعاتی مانند کنترل اسلحه، تغییرات آب و هوا، یا تئوری‌های توطئه سؤال شود، پاسخی کاملاً خنثی می‌دهد. اما اگر تنظیمات آن را از حالت "سرگرم کننده" به حالت "عادی" تغییر دهید در این حالت احتمال دارد نظرات خود را در مورد این موضوعات بیان کند، حتی اگر این نظرات با دیدگاه‌های راست‌گرایان مغایرت داشته باشد.

گروک گاهی اوقات مانند ChatGPT عمل می کند. اما چرا؟!. این شباهت به فناوری به کار رفته در آنها مربوط نمی شود. بلکه به زمان انتشار چت جی پی تی بر می گردد. گروک از زمان انتشار ChatGPT در وب آموزش دیده است. بنابراین، گروک به محتوای نوشته شده توسط ChatGPT، مانند خط مشی رازداری OpenAIدسترسی دارد و آن را بازتولید می کند. این مشکل اگر حل نشود، ممکن عملکرد آن را تحت تاثیر منفی قرار دهد. در دنیایی که هوش مصنوعی می تواند هر روز مقدار زیادی محتوای تکراری تولید کند، توسعه دهندگان هوش مصنوعی باید راهی برای تشخیص محتوای تولید شده توسط هوش مصنوعی از محتوای انسانی پیدا کنند. در غیر این صورت، مدل های آینده هوش مصنوعی فقط بر روی محتوای تولید شده توسط هوش مصنوعی آموزش می بینند و این اتفاق باعث انتشار اطلاعات نادرست و تبلیغات در وب می شود.

نام " Grok" از رمان رابرت هاین‌لاین به نام "غریبه در سرزمین غریب" الهام گرفته شده است. اما در دنیای برنامه‌نویسی، گروک اغلب به معنای درک ویژگی است که بخشی از هویت ما را تشکیل می دهد. این نام به معنای توانایی درک و برقراری ارتباط با انسان‌ها به طور شهودی یا از طریق همدلی است. هدفی که هوش مصنوعی قصد دارد در آینده نزدیک به آن دست پیدا کند.


چاپ