هوش مصنوعی جدید متا میدان رقابت را داغ تر می کند!

متا اعلام کرد براساس یک مدل زبانی جدید هوش مصنوعی ساخته است که می تواند میدان رقابت را داغ تر کند.

متا

طبق گزارش خبرگزاری رویترز؛ شرکت متا پلتفرم (META.O) روز جمعه اعلام کرد که در حال انتشار یک مدل زبانی بزرگ جدید است که شرکت های فناوری بزرگ قصد دارند از این قابلیت در محصولات خود برای درآمد بیشتر استفاده کنند.


جنگ بر سر تسلط صنعت هوش مصنوعی از اواخر سال گذشته با راه اندازی ربات چت جی پی تی/ChatGPT شرکت OpenAI و با سرمایه گذاری مایکروسافت شروع شد و شرکت های بزرگ فناوری دنیا از گوگل گرفته تا شرکت چینی بایدو را به فکر ارائه یک ربات کارآمدتر انداخت.

متا در وبلاگ رسمی خود اعلام کرد مدل LlaMA مخفف Large Language Model Meta AI فقط با مجوز در دسترس سازمان های دولتی، جامعه مدنی، محققان و دانشگاه ها قرار می گیرد.

مدل‌های زبانی بزرگ متن های طولانی را استخراج، خلاصه برداری و نمایش می دهد. آنها می توانند جملاتی بسازند که شما تصور کنید یک انسان به سئوالات شما پاسخ داده است. این مدل جدید نسبت به مدل های مشابه به قدرت محاسباتی بسیار کمتری نیاز دارد. محققان این مدل زبانی را با 20 زبان مختلف و به ویژه با الفبای لاتین و سیریلیک آموزش داده اند.

گیل لوریا، تحلیلگر ارشد نرم افزار در شرکت D.A می گوید: «متا به نظر می رسد مشغول آزمایش قابلیت های هوش مصنوعی مولد است تا بتوانند در آینده آن را در محصولات خود پیاده سازی کنند. هوش مصنوعی مولد یک برنامه جدید مبتنی بر هوش مصنوعی است که می تواند آینده متا را متحول کند.»

متا معتقد است مدل LLaMA می تواند از رقبایی که پارامترها یا متغیرهای بیشتری را که الگوریتم در نظر می گیرد، بهتر عمل کند. نمونه اولیه LLaMA با 13 میلیارد پارامتر، توانست عملکرد بهتری از GPT-3 داشته باشد. GPT-3 مدلی است که ChatGPT بر اساس آن ساخته شد. مدل LLaMA با پارامتر 65 میلیاردی توانست با مدل هایی مانند Chinchilla70B و PalM-540B گوگل رقابت کند و حتی بزرگتر از مدلی باشد که گوگل برای نمایش جستجوی مبتنی بر چت بارد خود، استفاده کرده است.

متا در ماه مه سال گذشته، مدل زبان بزرگ OPT-175B را منتشر کرد که مخصوص محققان ارائه شده بود. ربات چت BlenderBot این شرکت بر اساس همین مدل ساخته شد. بعد از مدتی Meta، ربات Galactica را معرفی کرد که قادر بود مقالات علمی بنویسد و حتی مسائل ریاضی را حل کند، اما نسخه آزمایشی آن، پس از چند مورد ارائه پاسخ‌های نادرست به سرعت حذف گردید.


چاپ