کره جنوبی به میدان رقابت هوش مصنوعی وارد می شود

استارتاپ کره ای Rebellions با راه اندازی تراشه جدید خود به صورت رسمی وارد میدان رقابت هوش مصنوعی می شود.

تراشه مبتنی بر هوش مصنوعی
بر اساس گزارش خبرگزاری رویترز؛ استارت آپ کره جنوبی Rebellions Inc روز دوشنبه با راه اندازی یک تراشه هوش مصنوعی (AI) قصد دارد برای برنده شدن در قراردادهای دولتی با غول های فناوری دیگر رقابت کند. سئول هم به دنبال احداث مکانی برای استقرار شرکت های کره ای فعال در زمینه هوش مصنوعی است.


تراشه جدید ATOM این شرکت کره ای می تواند در زمینه سخت افزار رهبر جهانی فناوری های مرتبط با هوش مصنوعی دنیا، شرکت انویدیا Nvidia Corp (NVDA.O) را به چالش بکشاند.

هوش مصنوعی با عرضه ربات چت ChatGPT شرکت OpenAI به یک موضوع ترند در دنیای فناوری تبدیل شده است. ربات ChatGPT می تواند مقاله، جوک و حتی شعر تولید می کند. این ربات چت تنها دو ماه پس از راه اندازی توانست به یکی از برنامه های پرطرفدار از سوی کاربران تبدیل شود.
به گفته مارک لیپاسیس، تحلیلگر تراشه های Jefferiesشرکت انویدیا و به عنوان یک طراح تراشه در ایالات متحده، سهم مهمی از تراشه های هوش مصنوعی پیشرفته دارد که حدود 86 درصد از قدرت محاسباتی شش سرویس ابری بزرگ جهان را تا دسامبر امسال تشکیل می دهد.

دولت کره جنوبی با سرمایه گذاری بیش از 800 میلیون دلار طی پنج سال آینده برای تحقیق و توسعه در تلاش است سهم خود را در بازار تراشه های هوش مصنوعی کره ای از صفر به 80 درصد تا سال 2030 برساند.


کیم یانگ پانگ، محقق ارشد مؤسسه اقتصاد صنعتی و تجارت کره گفت: "رسیدن به جایگاه Nvidia که در تولید تراشه های هوش مصنوعی همه منظوره بسیار جلوتر از ما حرکت می کند، بسیار دشوار است. اما این مانع از تلاش ما نمی شود زیرا، تراشه های هوش مصنوعی می توانند عملکردهای مختلفی را انجام دهند و مرزها یا معیارهای تعیین شده ای در این صنعت وجود ندارد."

تراشه ATOM Rebellions به گونه ای طراحی شده است که بتواند برنامه های کاربردی شبکه بینایی کامپیوتری و ربات چت هوش مصنوعی را به راحتی اجرا کند. پارک سونگ هیون، یکی از بنیانگذاران و مدیر اجرایی Rebellionsگفت: "این تراشه تنها حدود 20 درصد از انرژی تراشه Nvidia A100 را مصرف می کند."


تراشه A100 محبوب ترین تراشه برای برنامه های هوش مصنوعی است و قدرت کافی برای پیاده سازی مدل های هوش مصنوعی را دارد. تراشه ATOM که توسط Rebellions طراحی شده است توسط شرکت غول کره ای Samsung Electronics (005930.KS) ساخته شده است و آموزش انجام نمی دهد.

با وجود آن که کشورهایی مانند تایوان، چین، فرانسه، آلمان و ایالات متحده برنامه های گسترده ای برای حمایت از شرکت های نیمه هادی خود دارند اما، دولت کره جنوبی به ندرت از تراشه های مبتنی بر هوش مصنوعی استفاده می کند.

یک مقام عالی وزارت علوم و فناوری اطلاعات و ارتباطات اعلام کرد که سئول در این ماه به زودی اطلاعیه ای را برای دو مرکز داده به نام مزارع واحد پردازش عصبی منتشر می کند که تنها سازندگان تراشه داخلی مجاز به شرکت در این مناقصه هستند.


چاپ